Política

comissió europea

Brussel·les s’obre a regular a escala europea els lloguers de temporada

Jorgensen no descarta prendre mesures aquest any per promoure habitatges assequibles

La Unió Internacional de Llogaters reclama des de l’Eurocambra controls al preu del lloguer i contractes a llarg termini

Brussel·les s’obre a regular a escala europea els lloguers de temporada. En una conferència sobre la crisi de l’habitatge al Parlament Europeu, el comissari europeu d’Energia i Habitatge, Dan Jorgensen, ha afirmat aquest dilluns que està disposat a estudiar “més legislacions” en l’àmbit europeu per abordar l’impacte dels lloguers de temporada en l’accés a un habitatge assequible.

La Comissió Europea no preveu adoptar un pla d’acció fins al 2026, ja que vol dedicar aquest any a avaluar la crisi de l’habitatge al bloc europeu i “dialogar” amb tots els actors implicats. De totes maneres, Jorgensen ha puntualitzat que si “identifiquen” alguna mesura sobre l’habitatge que es pugui adoptar “ara”, no s’esperaran.

La presidenta de la comissió especial del Parlament Europeu sobre la Crisi de l’Habitatge a la UE, Irene Tinagli, ha obert la sessió d’aquest dilluns advertint que és un “gran obstacle per a la productivitat i el creixement econòmic” del bloc europeu.

“Quan els costos de l’habitatge consumeixen una part desproporcionada dels pressupostos familiars, la gent té menys oportunitats d’invertir en educació, en el seu benestar o fins i tot en la seguretat financera bàsica. Però la crisi de l’habitatge que afrontem avui no és només una qüestió de política i justícia social, també és un repte econòmic fonamental”, ha dit.

Per la seva banda, el president del Comitè Econòmic i Social Europeu, Oliver Röpke, ha defensat que els promotors “sense ànims de lucre”, les cooperatives d’habitatge i les autoritats locals puguin obtenir “tipus d’interès baixos o inclús del 0%”. En concret, ha demanat que tinguin aquest avantatge a través de la nova plataforma d’inversió paneuropea que està preparant el Banc Europeu d’Inversions.

Petició de Collboni

A mitjan febrer, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va demanar a la Unió Europea que aquesta donés “cobertura legal” a les ciutats que estan regulant el lloguer temporal i que estableixi un “marc regulador de mínims” per tal que les polítiques aplicades a Barcelona siguin el punt de partida.

Juntament amb una dotzena de capitals europees, Collboni també va demanar que les ciutats tinguessin “accés directe” als fons europeus per poder-los destinar a la construcció d’habitatge “social i assequible”.

Per la seva banda, la Unió Internacional de Llogaters (IUT) ha reclamat des del Parlament Europeu que el conjunt d’administracions a la Unió Europea impulsin mesures per limitar el preu del lloguer i, al mateix temps, s’allargui la durada mínima dels contractes. “És important combinar els dos elements [...] perquè si els contractes són a curt termini, el lloguer no és segur”, ha assenyalat la presidenta de l’organització, Marie Linder, durant una conferència celebrada aquest dilluns. En aquest sentit, Linder ha advertit que la crisi de l’habitatge ja afecta tant les classes més vulnerables com la classe treballadora i considera que s’ha d’emprar el tema “habitatge assequible” i deixar de banda el terme “habitatge social” per abordar els problemes al sector.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]