política
El ple de Barcelona exigeix solucions a la crisi de Rodalies i insta a accelerar el traspàs
El ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat avui dues proposicions de Junts i BComú per exigir solucions a la crisi de Rodalies i que s’acceleri el traspàs, segons informa l’agència ACN.
El regidor de Junts, Jordi Martí, ha plantejat vuit mesures concretes per revertir la situació i ha exigit a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que “doni la cara” i surti en defensa de la ciutadania afectada pel “desgavell” de Rodalies. En aquest sentit, Janet Sanz (BComú) ha exigit al batlle que “no es posi de perfil” i defensi amb contundència la necessitat que Rodalies sigui una prioritat.
Per contra, no ha prosperat una proposta del PP per exigir a l’Estat que compleixi amb les inversions compromeses i sol·licitar un millor manteniment i seguretat a la xarxa.
El caos del servei de Rodalies de Catalunya ha arribat al ple de l’Ajuntament de Barcelona aquest divendres després de les sessions monogràfiques que en els darrers dies s’han celebrat al Parlament. Els grups municipals de Junts per Barcelona, BComú i el PP han presentat tres textos en aquest sentit que s’han debatut de forma conjunta.
Per una banda, la proposició que ha plantejat Junts per Barcelona i que ha prosperat amb el suport del PSC, ERC i BComú i els vots en contra del PP i Vox, ha plantejat vuit mesures concretes per revertir la situació, entre les quals denunciar l’infrafinançament estructural durant dècades “a causa de la falta de voluntat política per part dels diferents governs de l’Estat”; exigir a l’executiu espanyol que compleixi els compromisos pressupostaris adoptats amb Catalunya; demanar el traspàs integral i efectiu de la gestió; presentar un Pla de mandat estratègic que integri els principals projectes d’infraestructures pendents; fomentar la cooperació interinstitucional per implementar els projectes d’infraestructures; instar l'alcalde de Barcelona a liderar aquesta reivindicació amb la màxima fermesa; i promoure un canvi de paradigma en el model actual.
Pel que fa a la proposta dels comuns, el text ha demanat al govern municipal que prioritzi els seus esforços i els recursos tècnics municipals a aquesta qüestió i que els posi a disposició de la Generalitat i Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible. Tot i que aquesta proposició inicialment també incloïa que es descartés l’ampliació de l’aeroport del Prat i s’apostés, en primer lloc, per donar una resposta urgent a un problema que afecta diàriament milers de persones treballadores, finalment la formació ha optat per suprimir aquesta referència a l’aeroport.
El portaveu de Junts per Barcelona, Jordi Martí, ha recordat a Collboni que els socialistes són els màxims responsables del govern de l’Estat, la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament i Adif, per la qual cosa ha considerat que és responsabilitat del batlle "donar la cara” i sortir en defensa de la ciutadania afectada pel “desgavell” que afecta la xarxa de Rodalies. Per la seva banda, Janet Sanz (BComú), ha lamentat que “el dret al transport no estigui garantit a Catalunya” i ha criticat la manca de “contundència i compromís” de Collboni a l’hora de defensar la millora de Rodalies, com si ha fet aquesta setmana responent al govern americà per retirar la subvenció del programa American Scape. Ha demanat al socialista que “no es posi de perfil” i que prioritzi aquest tema per davant d’altres projectes com l’ampliació de l’aeroport. En aquesta mateixa línia, ha considerat que cal “formalitzar d’una vegada per totes el traspàs”.
La tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha reconegut que per passar del vehicle privat al transport públic és imprescindible disposar d’una xarxa ferroviària de qualitat, però ha demanat als grups “no perdre el temps en veure qui es penja la medalla política d’un tema que afecta mulers de persones cada dia”. Ha assegurat que “Rodalies va el primer” i ha assegurat que des de l’Ajuntament s’està fent tot el possible per formar part de la solució. Així mateix, ha remarcat que aquesta problemàtica ja s’ha abordat al Parlament i ha exposat algunes de les propostes de millora que s’han posat sobre la taula. “Aquest debat ja s’ha fet allà, que és on cal fer-lo perquè ha permès posar solucions sobre la taula”, ha sentenciat.
Des d’ERC, Jordi Coronas, també ha apostat pel traspàs integral de Rodalies perquè el servei funcioni amb puntualitat, igual que passa amb els FGC. Ha carregat contra els governs espanyols, tant del PP com del PSOE, que durant anys han deixat de fer les inversions que tocava i també la manca de coordinació entre Renfe i Adif que s’ha traduït en una pèrdua de confiança per part dels usuaris.
El ple tomba la proposta del PP
El ple d’aquest divendres també ha debatut una proposta del PP sobre la xarxa de Rodalies que finalment no ha prosperat perquè només ha rebut els vots favorables del PSC. Per la seva banda, Vox s’ha abstingut i ERC, Junts i BComú hi han votat en contra. La proposició ha plantejat un compromís unitari millora rel servei, consolidar el Pla d’inversions de Rodalies de Catalunya 2020-2030 i que l’Estat garanteixi el compliment de les inversions compromeses en el Pla de Rodalies.
El text també ha apostat per adoptar mesures urgents perquè Adif i Renfe ofereixin una millor gestió, tot incrementant el manteniment i la seguretat de les infraestructures. Així mateix, ha demanat diàleg amb els treballadors per preservar els drets laborals davant un possible canvi de gestió i que s’incorporin millores en el sistema de comunicació.