Europa busca votants
L’oficina del Parlament Europeu (PE) a Barcelona va presentar ahir la campanya institucional per a les pròximes eleccions europees que se celebraran entre el 4 i el 7 de juny en cadascun dels 27 Estats membres (a Espanya serà el dia 7) i en les quals podran votar més de 375 milions de ciutadans. En aquests comicis s’elegiran un total de 736 eurodiputats. Espanya n’escollirà 50 –54 el 2004–, però si es ratifiqués el Tractat de Lisboa recuperaria aquests quatre escons.
L’objectiu principal de la campanya és animar els europeus a exercir el seu dret de vot perquè, malgrat que el Parlament és l’única institució europea els membres de la qual els escullen directament els ciutadans, la participació és molt baixa. “Des de les primeres eleccions de l’any 1979, la participació ha disminuït progressivament fins a arribar al 45,47% el 2004”, va dir la responsable de l’oficina, Maite Calvo.
Per combatre aquesta elevada abstenció s’ha dissenyat una original i moderna campanya que es podrà veure a Espanya a partir de l’abril, que serà quan es convoquin les eleccions a l’Estat.
El missatge de la campanya és Tu decideixes, i vol remarcar la idea que el Parlament Europeu és un òrgan que pren decisions i aprova lleis molt importants i que els ciutadans tenen l’oportunitat de condicionar aquestes decisions mitjançant el seu vot. El vicepresident del Parlament Europeu, Aleix Vidal-Quadras, va remarcar ahir durant l’acte de presentació a Brussel·les –que es va fer simultàniament al de Barcelona– que “és una campanya institucional amb un missatge únic per a tots els països”, i va afegir: “Esperonem la gent a votar, però no li diem quin partit ha de votar”.
L’estratègia de comunicació del Parlament Europeu per a les eleccions és molt innovadora. A part de les tradicionals tanques publicitàries, els espots per ràdio i televisió i el portal online (www.eleccions2009.eu), s’utilitzaran instal·lacions tridimensionals als carrers i la choice box, que a Catalunya es dirà VoxBox, un espai multimèdia en què els electors podran manifestar les seves opinions, que, amb el consentiment dels participants, seran transmeses a les pantalles exteriors de la caixa, a Brussel·les i també al YouTube. A més, la campanya estarà present al Facebook i al MySpace per apropar-la als joves.
La directora general de Comunicació del PE, Francesca Ratti, va subratllar durant l’acte de Brussel·les el baix pressupost de la campanya, que és de 18 milions d’euros, i que equival a 5 cèntims d’euro per ciutadà. Els eixos són l’energia, la seguretat alimentària, la immigració i la conciliació de la vida laboral amb la familiar, i el logo, una estrella blava amb el relleu groc.
“Hem de parlar la llengua de la gent”, va dir la vicepresidenta Mechtild Rothe, referint-se als sentiments de les persones. Així, la campanya es traduirà a 34 idiomes, inclòs el català.
Catalunya estrenarà la campanya el 7 d’abril amb cartells lluminosos sobre les quatre temàtiques. La VoxBox s’instal·larà a les quatre capitals catalanes i a Reus. A més, Reus i Barcelona acolliran el 25 i el 26 d’abril respectivament una exposició itinerant en què el ciutadà podrà participar d’una sessió virtual del Parlament Europeu del 2030. L’objectiu és que la gent prengui consciència que les seves decisions construeixen Europa.