Pressió pels aeroports
Política
L’aeroport del Prat va permetre que ahir la famosa unitat catalana tornés a volar –estil gallinaci, però vol al cap i a la fi–. A iniciativa de CiU, i després d’uns retocs pactats amb el tripartit, el ple va aprovar una moció en què reclama que les institucions catalanes siguin “determinants” en la gestió de l’aeroport. Això s’aprovava just quan s’està concretant la primera visita del nou titular de Foment, José Blanco, que podria aterrar dimecres vinent a Barcelona, i el mateix dia que aquest ministre s’havia reunit amb la presidenta de Madrid, Esperanza Aguirre, per desencallar la majoria dels plans sobre transports congelats a la capital espanyola des de fa cinc anys. Ahir la jornada convidava a marcar terreny –un altre cop– i fins i tot el Parlament se’n va adonar.
El mateix hemicicle que va votar la moció havia escoltat a primera hora de la tarda com el president José Montilla insistia a mostrar-se confiat que la reunió que mantindrà dimarts amb el vicepresident Manuel Chaves es traduirà en resultats positius. Pel president, les pròximes setmanes seran claus per constatar si les expectatives que ha obert el canvi de govern espanyol tenen una traducció pràctica o no. Pel tripartit, els resultats concrets ja són una urgència. Així l’hi van recordar al president tant els socis, que davant el ple el van instar a fer quadrar el PSOE, com l’oposició, que de nou va acusar el PSC, enmig d’una agra picabaralla, de pintar ben poca cosa a Madrid.
Montilla-Salgado
Però tampoc cal excedir-se a l’hora de despertar expectatives. Per això el president va intentar descafeïnar tant com va poder el tête-à-tête que va mantenir dilluns amb la vicepresidenta Elena Salgado a Madrid. Montilla va circumscriure aquella trobada a una conversa protocol·lària en què hauria recordat a Salgado els temes pendents que el seu ministeri té amb Catalunya. Enmig d’aquest bullir de reunions, el conseller Antoni Castells no aconseguia dissimular la perplexitat pel contrast entre el debat públic que suscita la negociació del nou finançament i la sequera de propostes que arriba de Madrid.
Una perplexitat similar a la que devia envair Salgado en contemplar com després de passar-se el matí desmentint que hagués compartit una trobada amb Montilla, sortís la vicepresidenta María Teresa Fernández de la Vega a confirmar la cita. Massa vicepresidència per a tan poc finançament. Els cops de colze de Madrid ressonen a Catalunya. Fins i tot Chaves s’ha afegit a la cursa dient que la seva visita de dimarts a Barcelona servirà per desencallar el model.
Va ser en aquest context en què es va aprovar la moció amb què el ple reclama per a Catalunya un paper determinant en la “gestió i la presa de decisions estratègiques” del Prat. Les declaracions de Blanco en relació amb el nou ens aeroportuari han deixat clar que l’Estat hi mantindrà la majoria i les comunitats es limitaran a tenir participació. I el Parlament va voler puntualitzar. En tot cas, els primers sorpresos amb l’aprovació de la moció, que també reclama la transferència dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell, van ser els diputats de CiU que l’impulsaven.