Política

"Hola, sóc de l'equip d'Obama"

Món

Immersos en la recta final de les presidencials dels EUA, els votants dels Estats claus reben periòdicament la visita de militants dels partits, que truquen a la porta de casa seva. Milers de voluntaris com Gail Wise van casa per casa, amb papers sota el braç, a la cacera dels votants indecisos per assegurar-se que votin pel seu partit a les eleccions del 4 de novembre.

Una voluntària de 62 anys del candidat demòcrata Barack Obama s'acosta a un home a l'entrada de casa seva.

-Hola, sóc de la campanya d'Obama i...

-Ja ho sé. Adéu -contesta l'home amb un tímid somriure i saludant amb la mà.

Wise li dóna les gràcies i se'n va de seguida després de marcar-lo com un seguidor convençut del rival d'Obama, el republicà John McCain. A menys de dues hores de l'inici del partit de futbol americà dels Washington Redskins, en què les famílies estaran menys disposades a obrir els qui truquin a la porta, no es pot perdre ni un segon.

Les noves tecnologies d'internet com el YouTube i el Facebook han jugat un paper cabdal en la cursa presidencial, però els dos equips de campanya saben que no hi ha res que pugui substituir la comunicació cara a cara, especialment en la dotzena d'Estats indecisos com Virgínia, on la cursa està molt ajustada.

L'equip de campanya d'Obama diu que ha reclutat 10.000 voluntaris i ha obert 44 oficines a Virgínia, un Estat que no ha votat per un candidat demòcrata a la presidència des del 1964. El bàndol de McCain té prop de la meitat de seus, menys voluntaris i un pressupost més limitat. Però els republicans afirmen que hi ha hagut un creixement en el nombre de voluntaris des que McCain va escollir la governadora d'Alaska, Sarah Palin, com a vicepresidenciable. Ells tenen, a més, una base de dades de votants superior.

La campanya porta a porta va ser una eina bàsica en la política nord-americana del segle XIX i ha retornat amb força els darrers anys gràcies a les bases de dades, que permeten als organitzadors arribar a casa dels votants que consideren que són persuadibles. Un gran esforç en la recerca del vot pot marcar la diferència entre la victòria i la derrota. Els esforços republicans per mobilitzar els conservadors religiosos van donar al president George W. Bush un marge crucial el 2004 contra el candidat demòcrata John Kerry.

Però els demòcrates estan decidits a no permetre que torni a passar aquest any. "No em quedo tranquil·la si em limito a votar el dia de les eleccions. És per això que accepto abandonar la comoditat", diu Denny Johnson, una voluntària d'Obama que viu a Maryland. Fins fa poc feu republicà, la zona de Leesburg és ara un territori indecís, la frontera entre els afores de Washington, de tendència demòcrata, i les seves àrees rurals conservadores. Allà, els votants han estat fortament castigats per la crisi hipotecària i el preu creixent del gas. "Aquesta gent, que segurament és conservadora en qüestions econòmiques i vota els republicans, no està especialment contenta amb el que està passant ara mateix amb l'economia", explica Michael McDonald, professor de la Universitat George Mason.

Informació acurada
En un d'aquests veïnats, Gail Wise mira de visitar vint cases i donar a la campanya d'Obama una informació més acurada d'aquest racó de l'Estat. En moltes de les llars de la seva llista no hi ha ningú a casa. En d'altres no li volen dir a qui votaran i alguns declaren que donen suport a McCain. Però també fa algunes visites productives. Wise parla durant uns minuts amb una dona indecisa els fills joves de la qual donen suport a Obama i que va animar alguns seguidors del candidat demòcrata a fer de voluntaris seus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.