Política

El circ de la política

Les joventuts d'alguns partits fan servir internet com a banc de proves per difondre campanyes agosarades que no incorporen cap proposta en concret

Experiments com el vídeo de l'orgasme socialista o la falsa pornografia de Nebrera són a la frontera del ‘freakisme'

El videojoc del PP contra els immigrants provoca una allau de crítiques

Ni els socialistesni els populars han paït del tot les últimes propostes de
les seves seccions juvenils

Tots els par­tits s'omplen la boca amb la neces­si­tat impe­ri­osa de recu­pe­rar la política en majúscu­les i allu­nyar el fan­tasma de la des­a­fecció, però amb orgas­mes soci­a­lis­tes, la por­no­gra­fia de Nebrera o vide­o­jocs xenòfobs del PP és impos­si­ble que ho acon­se­guei­xin. Més aviat al con­trari. El circ de la política con­ti­nuarà a l'alça amb el perill de con­ver­tir-se defi­ni­ti­va­ment en una cari­ca­tura. Com diria l'Obèlix: “Estan bojos, aquests polítics”.

La sub­cam­pa­nya dels vídeos elec­to­rals, amb inter­net com a prin­ci­pal pla­ta­forma, ha aga­fat un pro­ta­go­nisme pre­pon­de­rant. S'aban­do­nen els mis­sat­ges i s'intenta des­per­tar com sigui l'elec­to­rat. Es busca l'impacte visual, arri­bar a la boca del cor dels votants, acon­se­guir alguna ria­lla i ser els més chic de tots. Això sí, les for­ma­ci­ons s'escu­den en els seus cadells, les sec­ci­ons juve­nils, que són els encar­re­gats d'apor­tar aquesta dub­tosa fres­cor.

En aquesta cursa esbo­jar­rada, més d'un s'ha pas­sat de fre­nada. El PP ha estat qui ha anat més lluny i ha rebut una pluja de crítiques pel vide­o­joc de l'heroïna Alícia Croft. La set­mana pas­sada, Noves Gene­ra­ci­ons va pen­jar al web un joc en què la can­di­data popu­lar, Alícia Sánchez-Camacho, dis­pa­rava con­tra “immi­grants il·legals” i inde­pen­den­tis­tes: un pas més dins de la política que està seguint el PP amb els immi­grants en situ­ació irre­gu­lar. “Pit­jor que Le Pen” o “Incita a la violència” van ser algu­nes de les acu­sa­ci­ons que van retro­nar a les ore­lles dels popu­lars, que van aca­bar reti­rant el pro­ducte. Sánchez-Camacho va argu­men­tar que allà on deia “immi­grants” s'hau­ria d'haver posat “màfies”, però no s'ha sal­vat de la denúncia de SOS Racisme. Alguns diri­gents del PP tam­poc no han paït aquesta estratègia.

El PSC no ha estat tan bel·lige­rant, però també ha estat a l'ull de l'huracà amb les Joven­tuts Soci­a­lis­tes de Cata­lu­nya (JSC), que han aga­fat el timó d'aquesta sub­cam­pa­nya. L'atre­vida imatge del Súper­mon­ti­lla ja va cau­sar un cert estu­por, però el cas més polèmic ha estat el del vídeo Votar és un plaer, en què una noia té un orgasme men­tre posa la but­lleta del PSC en una urna elec­to­ral.

L'objec­tiu és mobi­lit­zar l'elec­to­rat i cri­dar l'atenció amb un recurs fàcil i molt uti­lit­zat en la publi­ci­tat: el sexe. A Fer­raz, l'anunci ha des­per­tat anti­pa­ties i tant la minis­tra de Sani­tat, Leire Pajín, com la secretària d'Estat d'Igual­tat, Bibi­ana Aído, l'han cen­su­rat per sexista, men­tre que José Mon­ti­lla s'ha fet el lon­guis. Les altres for­ma­ci­ons també han car­re­gat amb força con­tra els soci­a­lis­tes. JSC argu­menta que busca el vot jove amb un “llen­guatge modern”, però tam­poc no ha des­co­bert la sopa d'all. La noia soci­a­lista de l'orgasme beu direc­ta­ment de la influència de Meg Ryan a Quan en Harry va tro­bar la Sally.

Mont­ser­rat Nebrera també ha inten­tat fer-se lloc a la cam­pa­nya i la millor manera que ha tro­bat és un fals espot por­nogràfic en què s'insi­nua, però no es veu res. Només Nebrera amb una tova­llola. A diferència dels par­tits grans, aquest expe­ri­ment era l'única manera que la can­di­data pogués treure el cap enmig de la gran maquinària elec­to­ral –el mètode ha fun­ci­o­nat, i més de 120.000 per­so­nes ja l'han vist–. Una manera de des­pu­llar-se que, el 2006, Albert Rivera (C's) ja va pro­var amb for­tuna i que, ara, ha tor­nat a repe­tir, però sense treure's la roba. L'últim a apun­tar-se al carro ha estat Soli­da­ri­tat amb l'actriu porno Maria Lapi­e­dra, que demana el vot per Joan Laporta, men­tre corre en roba inte­rior per Madrid i embol­ca­llada amb una este­lada.

Pro­ducte per­so­na­lit­zat

CiU ha dei­xat aquest cop Con­fi­den­ciat.cat al calaix, tot i que ahir el PP va maleir un anunci de la JNC, de pre­cam­pa­nya, en què un jove dis­fres­sat d'Espa­nya roba una car­tera per sim­bo­lit­zar l'espoli fis­cal. S'ha de reconèixer, però, que un dels pro­duc­tes més diver­tits que cor­ren per inter­net és de la fac­to­ria de David Madí. Es tracta d'un vídeo pen­sat per res­pon­dre a l'abs­tenció i en què s'alerta de la victòria del tri­par­tit només per un vot. La gràcia és que es pot per­so­na­lit­zar amb el nom d'algú, que lla­vors apa­reix a la tele o als dia­ris com a cau­sant de la der­rota. La fede­ració va ano­me­nar aquest cul­pa­ble fic­tici Joan Pérez, i el PSC s'ha afa­nyat a fer un per­fil de Twit­ter en què recorda que el tal Pérez és soci­a­lista.

Més videojocs
A internet, es poden trobar altres videojocs electorals. Per exemple ‘el joc de la cadira', en què els candidats corren pel Parlament per agafar la seva poltrona. La Cori és una altra de les formacions que ha llençat un videojoc: a bord d'un cotxe rosa, es pot disparar contra la corrupció.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.