Bustos insta la Generalitat a concretar «urgentment» el traçat del quart cinturó
El PSC rebutja dibuixar des de Sabadell el pas de la ronda del Vallès pel municipi, com proposava ERC
En l'acord entre el PSC, ERC i ICV-EUiA per desencallar el pacte nacional d'infraestructures, els tres partits només estableixen «donar continuïtat a la ronda del Vallès fins a Granollers», va recordar el portaveu municipal dels socialistes, Joan Carles Sánchez. I Bustos va prendre la paraula per demanar a la Generalitat que prengui la iniciativa: «Són tres partits, però un sol govern; i fa massa temps que parlem sense fer gairebé res.» Per una qüestió de «responsabilitat amb el país», l'alcalde va instar el tripartit a definir el traçat escoltant «els que defensen aferrissadament el territori», però també el teixit econòmic i empresarial, els col·legis professionals i els experts universitaris.
El debat havia començat amb la proposta de resolució del regidor d'ERC, Magí Rovira, que plantejava que l'Ajuntament elevés una proposta municipal de traçat que afectés poc al parc agrari i evités el pas pels boscos de Togores i el torrent de Colobrers, amb un disseny de «via intermunicipal» dissenyada per circular-hi a un màxim de 80 km/h. Però ERC només va trobar el suport d'ICV-EUiA. La portaveu ecosocialista, Carme Garcia, va argumentar que, «si la Generalitat pot posar límits a Foment, per què Sabadell no ho pot fer igualment».
Garcia, però, també havia preguntat a Rovira si la presentació de la proposta al ple era «oportuna». Els dos partits es van endur forts retrets del portaveu de CiU, Carles Rossinyol, que va titllar el pacte tripartit d'«escenificació d'un greu desacord» i va veure la moció com una manera d'«empassar-se el gripau». L'Entesa, per contra, va censurar el canvi de posició d'ERC i ICV-EUiA. El seu portaveu, Isidre Soler, va argumentar que «passi per on passi, els efectes seran devastadors [...] cent metres amunt o avall». Soler va prometre continuar «en primera fila» en l'oposició a la via; mentre que Rovira, tot i el llum verd d'ERC a la ronda, va assegurar que seguirien «donant suport a la campanya contra el quart cinturó».
No es pot fer a trossos
En el PSC, el regidor Joan Carles Sánchez va justificar el rebuig a la proposta perquè l'autovia s'ha de planificar amb una «visió general» i «no només en clau mediambiental». Va afegir-hi que, si es fes a trossos sobre les propostes de cada ajuntament, la via s'acabaria semblant al monstre Frankenstein. CiU i el portaveu del PP, Jordi Soriano, es van alinear amb les tesis socialistes. El regidor popular, però, es va avenir a preservar Togores i el torrent de Colobrers a través d'al·legacions municipals a la proposta de la Generalitat. Bustos també va garantir aquest punt: «Si és necessari, i tant que encarregarem informes, però no per condicionar l'execució de l'obra, sinó per millorar-la», va concloure.
Pla per mitigar el canvi climàtic
Per unanimitat, tots els grups van aprovar l'Estratègia municipal per a la mitigació del canvi climàtic 2008-2012, un document amb mesures d'estalvi energètic i calendari d'aplicació per reduir en un 6,75% les emissions de gasos d'efecte hivernacle d'aquí a tres anys. L'any passat, Sabadell va llançar a l'atmosfera 886.000 tones de CO2, 4,42 tones per habitant. I l'objectiu és que al 2012 es produeixin 3,98 tones per capita. La sol·licitud d'ajuts del programa de barris de la Generalitat per als barris del sud també va prosperar amb el suport de tots els grups. I també va tirar endavant la proposta d'ICV-EUiA perquè el govern municipal i la Generalitat facin pública l'avaluació i el grau d'execució de tots els projectes del pla de barris al front fluvial del Ripoll durant els últims quatre anys. No va prosperar, en canvi, la proposta de CiU perquè les famílies monoparentals tinguin rebaixa en el bus municipal.