“Ens cal replantejar el centre urbà de Tortosa”
El candidat del PSC proposa una sèrie d'accions combinades per reforçar l'atractiu comercial i frenar l'abandonament dels habitatges, que també lliguen amb la urbanització dels terrenys de Renfe
Sabaté acusa Bel de no haver sabut renegociar el conveni amb Adif i d'haver obert un pas de vianants provisional per motius electorals
El PSC ha tornat a confiar en Joan Sabaté per intentar recuperar l'alcaldia de Tortosa, que Ferran Bel (CiU) va aconseguir el 2007. Com han estat els quatre anys a l'oposició?
Estar a l'oposició en la vida política local sempre és difícil, perquè el millor és governar i transformar la ciutat en benefici de les persones. Però va ser el resultat democràtic de les eleccions. La derrota mai no és agraïda, però s'assumeix i s'ha d'aprofitar per convertir-la en un repte, i renovar el projecte i els plantejaments. Tocava reflexionar i renovar tant els projectes com l'equip.
Després de vuit anys a l'alcaldia, costa de pair que CiU imposi un altre model de ciutat?
No crec que CiU tinga cap model per a Tortosa. Ferran Bel té una idea no explicitada de ciutat petita, que van fent segons interessos puntuals. Però mai no han tingut una idea d'allò que volen fer de Tortosa. S'han limitat a desenvolupar molt poc el pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) i el pla integral del nucli antic. No hi ha hagut un canvi de model, sinó una altra manera de fer. Això encara ha fet més difícil la tasca de l'oposició, perquè hem assistit a una actuació molt autoritària de l'alcalde Bel, amb moments que ranejaven el despotisme i amb una constant provocació, tot falsejant la realitat sense cap pudor. Ha alimentat una imatge de l'Ajuntament i de les confrontacions polítiques que no són gens edificants. Nosaltres vam ser capaços de posar-nos d'acord en projectes com ara el camp de golf de Vinallop. Però durant aquest mandat, Bel mai no ens ha ofert la possibilitat de dialogar ni d'arribar a acords o pactes estratègics per al municipi.
Què opina del fet que el govern municipal de CiU i ERC no haja impulsat el pla estratègic que havien anunciat?
Sens dubte, ha estat un dels grans blufs del senyor Bel. Va aixecar tota una sèrie d'expectatives per fer oposició, que després ha incomplert de manera flagrant. Segons ell, Tortosa no podia funcionar sense pla estratègic. Nosaltres vam aprovar el POUM i també el pla d'orientació d'equipaments comercials, i era en aquest mandat que calia abordar el pla estratègic. Però Bel no se n'ha recordat mai més. Se n'ha oblidat, com del cobriment del velòdrom que també havia promès. El pla d'actuació municipal (PAM) també va ser un document fet a corre-cuita, fet de pedaços, amb compromisos absolutament genèrics. Va cridar molt a l'oposició, però un cop al govern ha estat incapaç de ser conseqüent amb allò que va anunciar que faria. S'ha limitat a fer les obres del Pincat, tot i que durant anys CiU havia deixat que el nucli antic es degradés. No han tingut cap política de promoció econòmica, ni han actuat amb polítiques de sòl industrial. També en el cas de la comissaria de la policia local es van trobar amb l'edifici comprat, el projecte fet i les obres adjudicades, a punt de començar. No veig coses noves, tret del nou pavelló del Temple, que el PSC també incloïa al seu programa i que s'ha finançat gràcies al fons estatal d'inversió local.
Està d'acord en què cal revisar el conveni amb Renfe?
Bel ha estat incapaç de negociar amb Madrid. Tot és revisable, però no és veritat que fos un mal conveni. Vam aconseguir un preu polític i raonable dels terrenys de Renfe, que no haurà de pagar la ciutat. El que proposa ara Bel és absurd. Ara cal traure els terrenys a subhasta pública, perquè els diversos operadors hi actuen. Estem en un mal moment per a la construcció, però molts promotors prendrien posició amb força per poder urbanitzar aquesta peça. L'operació es finançaria per si mateixa, i generaria sòl residencial, sòl comercial i el gran aparcament. Si volia revisar el conveni, Bel ha tingut quatre anys per plantejar-ho. Voler revisar el conveni amb Adif és una excusa de mal pagador. El pas de vianants que ara s'ha obert pels terrenys de Renfe és insuficient, un pedaç fet a prop de les eleccions. No és la gran transformació urbanística que necessita el centre de Tortosa.
De fet, la proposta estel·lar del programa del PSC és, segurament, el pla integral del centre, que inclou la urbanització dels terrenys de Renfe.
Calia tornar a centrar el nucli històric, i encara no hem acabat la feina. Ara cal dotar de vida el nucli antic. Però també cal replantejar el centre urbà de Tortosa, que és el motor de la ciutat com a capital comercial, administrativa i de serveis. Ara, però, està vivint un procés de degradació. No es poden fer els ulls grossos davant els problemes. Cal reforçar el seu atractiu comercial i frenar l'abandonament d'habitatges. Dilluns presentem a la Cambra de Comerç el pla integral del centre de Tortosa, que preveu accions combinades per capgirar la situació. Per exemple, cal un replantejament del pla de dinamització comercial, que no està operatiu, i veure tot allò que es pot fer en col·laboració amb les administracions superiors i l'associació de comerciants. A més, el pla també inclou una sèrie d'actuacions urbanístiques, com ara la recuperació i transformació dels terrenys de Renfe, que donarà la imatge d'un centre urbà, a Tortosa, del segle XXI. A més, ampliarem les zones de vianants i proposarem altres actuacions innovadores, a més de la rehabilitació de façanes, la promoció econòmica i l'aprofitament turístic.