Política

La Via Catalana, en 30 preguntes

L'enorme complexitat logística de la cadena humana ha suposat un esforç organitzatiu que ara toca que culminin els seus participants

El Punt Avui agrupa els dubtes que encara hi pugui haver, i mira de resoldre'ls

Tot és a punt perquè, dime­cres, la Via Cata­lana per la Inde­pendència torni a mar­car un abans i un després en la història del país. La des­co­mu­nal com­ple­xi­tat logística de la cadena humana ha supo­sat un esforç orga­nit­za­tiu sense pre­ce­dents que ara toca que la gent cul­mini perquè Cata­lu­nya demos­tri altre cop de què és capaç. L'Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana ja ha enviat dos­si­ers per­so­na­lit­zats als par­ti­ci­pants amb tota la infor­mació pràctica, els con­sells, les acti­vi­tats o els hora­ris defi­ni­tius. És lògic, però, que tant els ins­crits com els que no ho estan tin­guin encara molts dub­tes sobre la jor­nada, i sobre com han d'actuar perquè tot arribi a bon port. El Punt Avui ha inten­tat agru­par-los tots en 30 pre­gun­tes. És clar, amb les 30 res­pos­tes.

1. Encara sóc a temps d'ins­criure-m'hi?

Sí, de fet els for­mu­la­ris per a indi­vi­dus sols i grups de fins a cinc per­so­nes esta­ran dis­po­ni­bles fins a la mit­ja­nit del dia 10 al web via.​assemblea.​cat/​ca/​ins​crip​cion​s.​html. Ara bé, la majo­ria de trams ja estan plens, i la mateixa pàgina ja ori­enta l'interes­sat perquè s'apunti on que­den forats. L'ANC acon­se­lla els grups de més de cinc i les enti­tats que es posin en con­tacte amb les seves ter­ri­to­ri­als, mol­tes de les quals tin­dran llis­tes ober­tes fins a l'últim moment.

2. Quants ins­crits hi ha comp­ta­bi­lit­zats?

L'última xifra ofi­cial que va fer pública l'ANC, a mit­jan agost, era d'unes 300.000 per­so­nes, sense comp­tar mol­tes de les seves ter­ri­to­ri­als. Des de lla­vors no ha parat de créixer, però no ha actu­a­lit­zat la dada. Com més gent s'hi apunti arreu, millor, no s'ha mar­cat cap xifra mínima ni màxima.

3. Quants volun­ta­ris coor­di­nen la Via Cata­lana?

Uns cinc mil coor­di­na­ran la cadena humana sobre el ter­reny, comp­tant els encar­re­gats de cada tram i aju­dants, fotògrafs, aju­dants per faci­li­tar el trànsit, etcètera. Si s'hi sumen tots els que hi han col·labo­rat des de les sec­to­ri­als i ter­ri­to­ri­als mun­tant els busos, les xer­ra­des prèvies o les acti­vi­tats paral·leles, la xifra de volun­ta­ris s'enfila fins a les 30.000 per­so­nes, apro­xi­ma­da­ment. És la mobi­lit­zació social més gran que ha vis­cut Cata­lu­nya, només equi­pa­ra­ble al volun­ta­riat dels Jocs Olímpics del 1992.

4. Quants trams hi ha?

En total, 778, d'uns 500 metres de mit­jana. I s'han d'omplir tots, per això la ins­cripció prèvia, per asse­gu­rar que no hi hagi cap buit en els 393 quilòmetres de recor­re­gut, a què s'afe­gi­ran els que s'esten­guin cap al País Valencià i la Cata­lu­nya del Nord. L'orga­nit­zació creu que, sobre­tot en els trams urbans, se superarà amb escreix el mínim impres­cin­di­ble i que pot­ser s'impro­vi­sa­ran altres cade­nes.

5. Per on passa la cadena?

Passa per 86 muni­ci­pis, tot i que en alguns no tre­pitja el nucli urbà. Res­se­gueix l'antiga Via Augusta: la car­re­tera N-II al nord de Bar­ce­lona i N-340 al sud, tret d'un tram al Baix Camp, que entra a Reus per l'auto­via de Bellis­sens i en surt per la T-310. A Bar­ce­lona dobla el recor­re­gut.

6. Com puc arri­bar al meu tram?

Una apli­cació gratuïta dis­po­ni­ble per a mòbils Android i I-Phone indica el millor iti­ne­rari en funció del lloc de sor­tida. Més enllà dels trams urbans, per arri­bar-hi en cotxe par­ti­cu­lar es reco­mana l'auto­pista, que serà gratuïta tenint en compte que talla­ran les car­re­te­res afec­ta­des a les tres de la tarda; més tard només hi podran entrar uns pocs vehi­cles auto­rit­zats. L'accés s'ha de fer sem­pre des del sud del tram assig­nat, sem­pre cal arri­bar a lloc en sen­tit nord. A la secció Mou-te per la Via del web assem­blea.cat es fomenta el cotxe mul­tiu­su­ari perquè els que vagin al mateix tram com­par­tei­xin cotxe i s'hi pugui afe­gir gent sense altres mit­jans. A cada tram hi ha nome­nat un o dos res­pon­sa­bles i un parell d'aju­dants, iden­ti­fi­cats amb armi­lles de l'orga­nit­zació, i rebran els par­ti­ci­pants.

7. A quina hora s'hi ha de ser?

A par­tir de la una del mig­dia hi haurà les pri­me­res res­tric­ci­ons per al trànsit pesant a les vies d'accés. Tot i que hi pot haver alguna fle­xi­bi­lit­zació pun­tual per als des­pis­tats, l'ANC demana que a les tres de la tarda, quan les car­re­te­res afec­ta­des que­da­ran talla­des, tot­hom sigui al seu tram, perquè l'arri­bada sigui esca­lo­nada i no hi hagi embus­sos. De fet, reco­mana que la gent marxi amb temps, es des­placi ja al matí i apro­fiti per visi­tar la con­trada.

8. Hi haurà actes abans i després?

Les ter­ri­to­ri­als de l'ANC han mun­tat acti­vi­tats paral·leles als 86 muni­ci­pis per on passa la cadena per abans, durant i després. Els par­ti­ci­pants rebran infor­mació pun­tual via PDF de les acti­vi­tats que s'ofe­ri­ran prop del seu tram. Es con­si­dera que tots són igual d'impor­tants, així que no hi haurà actes cen­trals a escala naci­o­nal ni abans ni després, només els pre­vis­tos en el trans­curs de la cadena. Al web ofi­cial se cen­tra­litza la infor­mació sobre les acti­vi­tats que s'ofe­ri­ran a cada loca­li­tat, i també sobre els bars i res­tau­rants més pro­pers. En molts llocs, per exem­ple, s'orga­nit­za­ran dinars popu­lars. Qui no s'hi apunti, s'haurà d'espa­vi­lar per dinar en algun esta­bli­ment pri­vat, o s'haurà de por­tar el dinar de casa. Alguns muni­ci­pis i esta­bli­ments ofe­rei­xen paquets turístics.

9. On es podrà apar­car?

Els res­pon­sa­bles de cada tram han mar­cat en el mapa al web i al full que s'enviarà als ins­crits els punts on poden apar­car, i els senya­lit­za­ran i indi­ca­ran sobre el ter­reny. Es mirarà que no cal­gui dei­xar el cotxe a la car­re­tera, però si no hi ha més remei es podrà apar­car al voral de mar, sem­pre a la calçada en sen­tit nord. Òbvi­a­ment la car­re­tera estarà tallada i no es mul­tarà, però no es per­metrà apar­car en ponts, via­duc­tes, túnels, entra­des a camins ni llocs específica­ment pro­hi­bits.

10. Hi haurà pàrquing vigi­lat?

No, i per això es reco­mana tan­car els vehi­cles i no dei­xar res a la vista. De tota manera, en molts casos els par­ti­ci­pants man­tin­dran con­tacte visual amb el cotxe. Això sí, si es dei­xen al voral es demana que s'extremi la pre­caució en cre­uar i es vigili els nens, perquè el sen­tit nord de la calçada romandrà obert per a ser­veis urgents i orga­nit­zació.

11. Quants auto­cars s'han noli­e­jat?

Totes les ter­ri­to­ri­als de l'ANC, un gran nom­bre d'enti­tats i també par­tits han orga­nit­zat busos, que reque­rei­xen, és clar, ins­cripció prèvia. Es cal­cula que per arri­bar a tots els racons se'n mobi­lit­zarà una xifra simi­lar a la de l'any pas­sat, uns 1.500, cosa que suposa esgo­tar les dis­po­ni­bi­li­tats a Cata­lu­nya. Alguns s'han hagut d'anar a bus­car a altres ter­ri­to­ris de l'Estat, a la Cata­lu­nya del Nord o, fins i tot, a Tolosa de Llen­gua­doc.

12. Es pot arri­bar en tren a alguns trams?

La via fèrria va paral·lela a gran part de la Via Cata­lana, i per tant es podrà arri­bar a molts indrets i mar­xar-ne en tren. Al web de Roda­lies de Cata­lu­nya (www20.​gencat.​cat/​portal/​site/​rodalies) hi ha infor­mació de tots els hora­ris i iti­ne­ra­ris. L'ANC inten­tarà fins al final que es noli­e­gin trens espe­ci­als, sobre­tot cap al sud, o que Renfe reforci almenys la capa­ci­tat i freqüència dels com­bois per evi­tar col·lapses. És pos­si­ble que hi hagi vehi­cles llançadora entre algu­nes esta­ci­ons i els trams més allu­nyats, però l'apro­xi­mació final segu­ra­ment s'haurà de fer a peu.

13. Quant durarà la cadena?

La gent s'ha de cons­ci­en­ciar per estar dreta ben bé un parell d'hores, o almenys dis­po­sada al lloc on li per­toca. A les qua­tre els equips de cada tram començaran a orga­nit­zar la gent perquè es repar­teixi for­mant la cadena, tot i que no caldrà que s'enllaci fins a les 17.14 h. La Via es dis­po­sarà al car­ril de la calçada en sen­tit sud, al voral si hi ha espai, i mirant a mar. Durarà fins a les sis, i després el desa­llot­ja­ment es podrà allar­gar entre una i dues hores més.

14. En què con­sis­teix l'acte?

La Via durarà tres quarts d'hora, per donar temps als mit­jans aeris i els 800 fotògrafs de terra reclu­tats a pren­dre les imat­ges que cal­gui, i per con­for­mar la giga­foto, una foto contínua rècord, de 400 quilòmetres. Calen uns set metres entre la càmera i la cadena per homo­geneïtzar les mag­ni­tuds. No es dema­narà que la gent no es deixi les mans en aquest lap­sus, però sí que esti­gui aga­fada quan pas­sin els fotògrafs, per terra i aire. A part d'actes al llarg de la Via com tro­ba­des cas­te­lle­res i gegan­te­res o des­ple­gada d'este­la­des, durant la cadena s'inter­pre­tarà a Bar­ce­lona El cant dels ocells, la Novena sim­fo­nia de Beet­ho­ven i El cant de la senyera, i hi haurà tres par­la­ments, a Amposta, el Pertús i Bar­ce­lona. A les 17.55 h, el cant simul­tani d'Els sega­dors a tota la Via mar­carà el punt i final.

15. Què mar­carà el moment d'inici?

Una repi­cada de cam­pa­nes que començarà a les 17.14 h en punt a la Seu Vella de Lleida mar­carà l'inici de la cadena. La segui­ran els cam­pa­nars de la majo­ria dels pobles i bar­ris de Cata­lu­nya. L'ANC va fer una carta a tots els bis­bats dema­nant-ho, i a través de les ter­ri­to­ri­als s'ha con­tac­tat amb gai­rebé tots els rec­tors i, mal­grat que a alguns bis­bes no els agrada la idea, no es té constància de nega­ti­ves. També s'ha par­lat amb la con­fra­ria de cam­pa­ners de Cata­lu­nya. El repi­ca­ment, que es retrans­metrà per ràdio perquè arribi a les parts de la cadena sense cam­pa­nars a prop, durarà un parell de minuts i con­sis­tirà en repics de festa. Fins i tot en alguns llocs pot ser que toquin a some­tent. Es va des­car­tar mar­car l'inici amb petards, com s'ha fet en alguns assa­jos aquest estiu, per evi­tar el risc d'incendi.

16. Haig de dur pro­tecció solar?

Les pre­vi­si­ons mete­o­rològiques dels últims dies fan pen­sar que farà sol a gran part del país, tot i que la inten­si­tat ja haurà bai­xat a l'hora de la cadena. Sigui com sigui, no és bal­der pen­sar a por­tar alguna mena de pro­tecció, com ara gor­res o bar­rets. També crema solar, es reco­mana que amb un fil­tre del 30 i posada mitja hora abans de sor­tir a l'aire lliure. L'orga­nit­zació fins i tot ha mar­cat per a cada tram els llocs d'ombra, on es pot anar per evi­tar una expo­sició exces­siva al sol. Pen­seu a dur també pro­tecció per als mos­quits.

17. He d'anar groc per força?

Ningú obliga a res, però es demana viva­ment que els par­ti­ci­pants vagin amb una samar­reta groga. S'ha triat aquest color, a més que així es dife­ren­cia del d'altres movi­ments soci­als, sobre­tot perquè con­trasta bé amb l'asfalt o les façanes de les cases, i la cadena serà més visi­ble en les fotos aèries. Per homo­geneïtzar la imatge, i de pas aju­dar-se a finançar, l'ANC ha pre­pa­rat uns lots al preu de 12 euros, que es podran com­prar fins a última hora a les seus d'El Punt Avui i als esta­bli­ments de reco­llida asso­ci­ats, que inclo­uen també un petit adhe­siu i una ban­de­rola, que es pot posar al cotxe, pot aju­dar a cobrir els trams amb menys gent, es pot mos­trar al cel com una bufanda i o es pot nuar al coll com a moca­dor.

18. Porto men­jar i beure?

Es reco­mana fer un àpat salu­da­ble i lleu­ger previ a prop del tram de des­ti­nació. I qui es porta el dinar de casa, que sigui ric en hidrats de car­boni i baix en grei­xos, sobre­tot els satu­rats. També es reco­mana fruita per postres. Durant i després de la cadena, el pa, la fruita seca i les gale­tes són bones opci­ons per fer pas­sar la gana. També es reco­mana dur begu­des, i beure molta aigua i sucs al llarg del dia, per evi­tar des­hi­dra­ta­ci­ons. En canvi, es reco­mana evi­tar tes, cafè i alco­hol.

19. Com m'haig de ves­tir i calçar?

Òbvi­a­ment es reco­mana por­tar una roba con­for­ta­ble, ade­quada a les pre­vi­si­ons mete­o­rològiques, i un calçat igual, i que no estre­neu aquest dia, per si heu de cami­nar o estar molta estona drets. Si aga­feu un imper­me­a­ble, que no us difi­culti cami­nar. I no obli­deu l'este­lada a l'esquena ...

20.​Com m'informo durant la cadena?

Els auri­cu­lars i els tran­sis­tors de ràdio tra­di­ci­o­nals amb antena –millor que les apli­ca­ci­ons de mòbil– seran la fórmula més efec­tiva per infor­mar-se, ja que almenys Cata­lu­nya Ràdio, Cata­lu­nya Infor­mació i RAC1, a més de mul­ti­tud d'emis­so­res locals, trans­me­tran en directe la jor­nada. Es demana als par­ti­ci­pants que posin les ràdios dels cot­xes als trams interur­bans, i als veïns dels car­rers per on passa la via, que les tre­guin al balcó. Mol­tes ter­ri­to­ri­als dis­tri­bui­ran equips de so al llarg de la via perquè tot­hom esti­gui assa­ben­tat de què passa, sobre­tot dels actes con­junts com els tres par­la­ments. També serà bàsic perquè tota la cadena pugui can­tar con­jun­ta­ment Els sega­dors.

21. I si plou?

La Via Cata­lana es farà inde­pen­dent­ment de les con­di­ci­ons mete­o­rològiques, però en tot cas les últi­mes pre­vi­si­ons indi­quen que a la majo­ria del recor­re­gut no plourà. Si ho acabés fent en algun punt, és clar, l'ANC demana que la gent hi vagi igual­ment –sobre­tot, si algú es des­a­punta pel que sigui, que ho digui com a màxim el dia abans per no crear desa­jus­tos!–, i es duguin paraigües, para­vents i imper­me­a­bles. “El com­promís del país no l'atu­rarà la pluja”, con­fien els orga­nit­za­dors.

22. Es podrà seure?

Si no volen estar drets o haver de seure a terra durant les llar­gues esto­nes d'espera, es reco­mana als par­ti­ci­pants que es duguin cadi­res ple­ga­bles de casa, un con­sell espe­ci­al­ment indi­cat per a la gent gran. També es poden dur tau­les per dinar, bere­nar o jugar a car­tes, para-sols, neve­res, etc. De fet, l'orga­nit­zació reco­mana, sobre­tot als ins­crits als trams interur­bans, que hi vagin en grup i s'ho aga­fin com si anes­sin a pas­sar un dia d'excursió a la natura, i en bona com­pa­nyia.

23. Hi haurà ser­veis de WC?

Als trams urbans la gent haurà de bus­car bars i res­tau­rants pro­pers, que estan mar­cats en la guia que l'orga­nit­zació ha fet arri­bar als ins­crits. En els trams interur­bans mol­tes ter­ri­to­ri­als han llo­gat lava­bos mòbils, però les seves existències limi­ta­des a Cata­lu­nya i el pres­su­post curt faran impos­si­ble arri­bar a tot arreu. L'opció d'anar a fer les neces­si­tats al camp o al bosc serà la millor en molts casos.

24. Hi haurà els ser­veis d'emergència?

S'han pre­vist ambulàncies i dis­po­si­tius sani­ta­ris repar­tits estratègica­ment per tot el recor­re­gut per a qual­se­vol even­tu­a­li­tat. Si no els veiem, un truc al 112 els acti­varà. També hi haurà a punt equips de pro­tecció civil i, per garan­tir la segu­re­tat, cen­te­nars de patru­lles de mos­sos i agents de poli­cia local als muni­ci­pis on n'hi hagi.

25. Els mòbils fun­ci­o­na­ran a tot arreu?

La cober­tura de telèfon mòbil i 3G en prin­cipi està asse­gu­rada a tot el recor­re­gut, però és lògic que si se'n fa un ús mas­siu es pugui col·lap­sar en alguns trams, sobre­tot els urbans. Per això, i per evi­tar retards en la cober­tura per exem­ple per can­tar Els sega­dors, es reco­mana que no es faci ser­vir el mòbil com a ràdio, i de pas es deixi lliure la xarxa per a pos­si­bles emergències, i per fer piu­la­des a Twit­ter, amb els hash­tags #Via­Ca­ta­lana o #Cata­lanWay, o pen­jar mis­sat­ges i fotos a Face­book i Ins­ta­gram.

26. I si es perd algú del grup?

L'orga­nit­zació ha indi­cat pos­si­bles punts de tro­bada a cada tram, perquè els grups de fami­li­ars o amics hi puguin que­dar abans de la cadena, o després si es per­den. També hi haurà fites senya­lit­za­des amb el punt qui­lomètric cada cent metres, per tenir una millor referència. Si passa res cal infor­mar els agents poli­ci­als més pro­pers. Es reco­mana dur els mòbils car­re­gats i amb tots els
números dels acom­pa­nyants. També s'acon­se­lla que els nens més petits duguin un paper o un pen­joll amb un número de telèfon de con­tacte dels pares.

27. Es donarà algun cer­ti­fi­cat de par­ti­ci­pació?

No seran cer­ti­fi­cats, però sí que es podrà des­car­re­gar per inter­net un diploma des­per­so­na­lit­zat. De tota manera, el record més des­ta­cat serà la giga­foto que es pen­jarà també a la xarxa, sem­blant a les de Goo­gle Street View, que immor­ta­lit­zarà tots i cadas­cun dels par­ti­ci­pants al llarg dels 400 quilòmetres. No cal dir que la samar­reta de l'ANC també serà un bon record com­me­mo­ra­tiu.

28. Es nete­jarà al final?

La con­signa de l'orga­nit­zació és clara: el res­pecte al medi ambi­ent ha de ser total, i els trams han de que­dar tan o més nets havent aca­bat que abans de començar la cadena. L'ANC, doncs, farà neteja al final, tot i que demana a tot­hom que porti bos­ses i es recu­lli la seva brossa.

29. Quan s'acabi l'acte, com s'ha de sor­tir?

Es demana que la gent marxi cami­nant pel car­ril de mun­ta­nya fins als seus vehi­cles. La sor­tida moto­rit­zada es farà sem­pre en direcció nord pel car­ril de mar. No es per­me­tran can­vis de sen­tit, sota risc de multa, i es dema­narà als vehi­cles que per arri­bar al seu destí inten­tin elu­dir les car­re­te­res per on s'ha fet la cadena. Per això les auto­pis­tes AP-7 i C-32 seran gratuïtes en els trams coin­ci­dents entre la una del mig­dia i les set del ves­pre. Ara bé, no es pre­veu que el trànsit esti­gui del tot nor­ma­lit­zat fins cap a les vuit.

30. Hi puc anar només a mirar, o unir-m'hi sense haver-me ins­crit?

La gent que no esti­gui ins­crita però s'hi vul­gui afe­gir a l'hora de la veri­tat, o bé sim­ple­ment vul­gui anar a mirar (aquests sem­pre res­pec­tant les mesu­res de segu­re­tat) ho podrà fer com si es tractés d'una gran sar­dana, perquè no es pas­sarà llista dels ins­crits a cada tram. Només s'ha recla­mat la ins­cripció per asse­gu­rar que tots esta­ran plens, per la qual cosa es demana que tot­hom vagi a fer la cadena al lloc on s'ha apun­tat. L'ANC espera que molta més gent surti al car­rer a última hora, sobre­tot a les grans ciu­tats, i es puguin impro­vi­sar més cade­nes paral·leles, si bé demana que, tot i que es for­min aglo­me­ra­ci­ons, no es perdi la línia prin­ci­pal en cap punt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.