Política

Alacant exigirà a l'adjudicatària de fem els 225.00 euros que ha costat la vaga de l'última setmana

L'Ajuntament va contractar els serveis d'una empresa externa perquè “els residus eren un perill per a la salubritat i la seguretat”

L'Ajuntament d'Alacant exigirà a l'adjudicatària de l'arreplega del fem que assumisca els més de 225.000 euros que, en termes econòmics, ha suposat la vaga que durant set dies ha afectat aquesta ciutat.

Aquesta xifra econòmica recull tres situacions que s'han donat: el fet de no haver donat servei durant la vaga –uns 31.000 euros per dia–, el cost de la contractació d'una empresa per a poder retirar residus que suposaven un risc de salubritat i seguretat –uns 15.000 euros–i la restitució de 34 contenidors que van ser cremats durant els dies de vaga.

Els més de 200.000 euros en què se xifren inicialment aquests tres conceptes seran liquidats en el marc de l'actual contracta, l'import de la qual ascendeix a més de 260 milions d'euros per un termini de huit anys.

A més, el consistori demanarà a l'adjudicatària del servei, una unió temporal d'empreses (UTE), que explique per quins motius els serveis mínims no es van prestar en el percentatge establit –un 50 per cent del servei– durant alguns dies de vaga.

Segons les dades aportades, l'estimació d'arreplega de fem per part dels serveis mínims era de 175 tones diàries, una xifra que va arribar a reduir-se fins a les 60 tones en algunes de les jornades. En aquest sentit, el mateix edil ha avançat que al voltant del 50 per cent dels contenidors urbans van ser “sabotejats” en ser moguts i amagats de tal forma que impedien que es pogueren buidar. A més, segons ha afegit, durant la vaga es va detectar “un percentatge molt elevat d'avaries en camions” del servei.

Com a conseqüència d'aquesta situació i a mesura que avançaven els dies de vaga, els inspectors municipals de Salut i Seguretat van detectar un centenar d'enclavaments o “punts” urbans on existia “un greu risc per a la salubritat pública i, a vegades, per a la mobilitat de vianants i trànsit de la ciutat”.

Per això, el govern local va optar per decret autoritzar diverses actuacions que corregiren aquesta situació, com l'aparició d'aliments fets malbé i insectes.

A través d'una empresa aliena al servei, es van retirar residus que suposaven un perill de salubritat i seguretat, puix en diversos carrers els vianants es veien obligats a utilitzar la calçada de circulació per a transitar. Segons l'opinió de Llorens, la contractació d'aquests serveis, que es van desenvolupar entre el dissabte i el diumenge, no va suposar un atemptat al dret de vaga, ja que es tractava de “situacions de risc” per als ciutadans.

A més, els residus retirats no es van remetre a la planta de tractament, ja que van ser depositats en contenidors o solars on n'hi havia un risc menor.

La vaga en l'arreplega de fem a Alacant va concloure anit després d'un acord entre el comité d'empresa, prèviament aprovat pels treballadors, i l'adjudicatària.

L'acord recull tres anys de congelació salarial –inicialment es parlava de cinc–, el manteniment de l'actual plantilla (466 empleats) amb la possibilitat de no amortitzar llocs vacants per jubilacions i 39 dies de vacances, quatre menys dels actuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia