Política

Estació de Sants

24 d'octubre

Sants, on el procés descarrila

És molt pro­ba­ble que no hi hagi millor lloc per veure pas­sar la vida que l'andana d'una estació de tren. És fran­ca­ment reco­ma­na­ble l'exer­cici d'asseure's en un banc i con­tem­plar les coses que pas­sen i que hi tras­pas­sen. I quan la vida del país sem­bla voler decan­tar-se ara, quan aquest segle XXI és encara molt ten­dre, per la via de la inde­pendència, per mirar-s'ho tot ple­gat no hi pot haver lloc millor a Bar­ce­lona que l'estació de Sants, pinyol fer­ro­vi­ari de la ciu­tat.

L'emplaçament ofe­reix diver­sos llocs on el discórrer de la vida hi pot ser con­tem­plat tal­ment un cali­dos­copi de la rea­li­tat. Per exem­ple, a la gran botiga on s'hi des­patxa de tot i també lli­bres. Aquí, segons explica la Manu­ela, el que es ven més aquests dies és l'última novel·la de Ken Follet, tant la versió cas­te­llana com la cata­lana. També surt molt la novel·la El eterno asom­bro, de Pearl S. Buck, autora pre­mi­ada amb el Nobel el 1938. Sem­bla, doncs, que la gent vol novel·la per trans­por­tar-se a mons irre­als, perquè dels múlti­ples lli­bres rela­ci­o­nats amb la situ­ació política de Cata­lu­nya –feno­men edi­to­rial al país– només hi ha en expo­sició el de Xavier Sala Martín, És l'hora dels adéus. “Però no es ven gaire”, diu la Manu­ela amb un gest de des­a­pro­vació, no pel con­tin­gut sinó perquè no l'ajuda a fer caixa. Sala Martín té poc marge per pro­var sort, perquè cada 15 dies reno­ven l'expo­sició. “O fun­ci­ona, o el reti­rem”, diu Manu­ela.

De moment té més sort una autora des­a­com­ple­xa­da­ment inde­pen­den­tista, Pilar Rahola, que està venent a bon ritme la seva segona novel·la, Mari­ona. En canvi, un per­so­natge que ha dis­cu­tit fins a l'ene­mis­tat amb Rahola, Paco Mar­hu­enda, tri­omfa molt poc amb la venda del seu diari, La Razón, que hi envia només 10 exem­plars.

La vida també trans­corre pels tau­lells i les tau­les del Racó de Sants o el Mer­cat de l'Estació, els dos llocs on els viat­gers poden seure i ali­men­tar-se de forma subs­tan­ci­osa. Allí s'hi menja i s'hi parla i s'obvien grans parau­les i grans debats sobre el futur del país. Això és el que diu l'Andrea, una de les tre­ba­lla­do­res del Racó, que asse­gura que entre els cli­ents molt poques con­ver­ses giren sobre el futur polític del país, i entre els com­panys de feina el debat és ine­xis­tent.

I ni a taula, ni a bord dels trens. En Víctor i la Mer­ce­des, madri­lenys tots dos, ves­tits amb l'uni­forme del per­so­nal que dóna ser­vei als pas­sat­gers de l'AVE, aca­bat d'arri­bar a Bar­ce­lona, asse­gu­ren que entre el públic que ells ate­nen “mai” sen­ten a par­lar de la situ­ació política de Cata­lu­nya. “Els pre­o­cupa més l'Ebola”, asse­gura la noia. També de Madrid són un grup de cinc pas­sat­gers que espe­ren per pujar a l'AVE i quan se'ls pre­gunta per la inde­pendència, un d'ells amb posat i bigo­tis d'aristòcrata fra­cas­sat, gira cua i no en vol saber res, i un altre que s'eri­geix com a por­ta­veu diu, brevíssim: “Ni ho entenc ni ho com­par­teixo.”

Poca inde­pendència a la lli­bre­ria, encara menys als res­tau­rants o als trens, ni tam­poc a l'hotel Bar­celó, que s'aixeca a la part supe­rior de l'estació. L'Alena, una recep­ci­o­nista ori­ginària de la República Txeca, asse­gura que només de manera oca­si­o­nal algun turista s'interessa per la situ­ació política del país, en canvi sí que pre­gun­ten molt al moment de liqui­dar el compte per quins sets sous a Cata­lu­nya han de pagar una taxa turística que no exis­teix a la resta de l'Estat espa­nyol.

I de les altu­res de l'hotel a les cata­cum­bes de l'estació. Entre el nivell del gran vestíbul i l'immens llit de vies. En un racó, hi ha un espai d'ofi­ci­nes de diver­sos nivells i pas­sa­dis­sos on hi ha els des­pat­xos dels sin­di­cats fer­ro­vi­a­ris, gent que mouen cada dia el país i també l'atu­ren quan toca anar a la vaga. Els maqui­nis­tes sem­bla que tenen clar que no volen con­duir cap tren que els porti a la inde­pendència. “En par­lem molt, el tema pre­o­cupa i majo­ritària­ment la gent està en con­tra del procés”, asse­gura en Jose, que reco­neix que “per­so­nal­ment i pro­fes­si­o­nal­ment no m'interessa”. En Fran­cisco, també maqui­nista, adver­teix que “el tema està començant a pro­vo­car divisió entre els com­panys”.

De nou al vestíbul, la reto­lació des­taca per l'ús pre­fe­rent del cas­tellà (Renfe i Adif són espa­nyo­les i exer­cei­xen com a tals). Als res­tau­rants, on es comen­cen a ser­vir dinars, es pot dema­nar trin­xat o galta de porc. Cuina incon­fu­si­ble­ment cata­lana, per folk­lore que no quedi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia