Política

“Que sigui l'última”

Una gran marea blanca es va manifestar de manera cívica i festiva, amb un punt d'exercici pacient i disciplinat perquè tot anés bé

Gent de totes les edats i procedències va sortir al carrer amb el desig que sigui la Diada “definitiva”

Un dels tramsmés animats va ser el de gais
i lesbianes, amb The Chanclettes a l'escenari
Molts grupsde folklore popular, com ara castellers, falcons i geganters, van fer exhibicions

Des de l'hora de dinar, ja era pal­pa­ble la marea blanca que pre­nia Bar­ce­lona. N'hi havia que ja havien arri­bat al matí per evi­tar embus­sos o ensurts amb els trens. Aquest és el cas d'en Jordi i l'Anna, de Cube­lles (Gar­raf), pares de dos nens de mesos, que havien arri­bat “molt d'hora al matí en cotxe”. Fos la samar­reta ofi­cial de la Via Lliure, o una samar­reta reu­ti­lit­zada o una altra de per­so­na­lit­zada, tot­hom anava equi­pat de blanc, per a l'ocasió. I si no, les para­des de l'ANC faci­li­ta­ven samar­re­tes i pun­ters a qui no en duia. Alguns duien el pun­ter fabri­cat de casa.

El for­mi­guer blanc s'anava eixam­plant i, després de l'hora de dinar, tot­hom aga­fava posi­ci­ons. La Magda, en Josep, la Isa­bel i en Dídac, mem­bres de dues famílies de Ter­rassa, cami­na­ven amb els seus fills des del cen­tre de Bar­ce­lona cap al tram 73, al Clot. Ahir va ser un dia de cami­nar molt. “Això ser­virà per la il·lusió mateixa que hi posem”, va dir en Josep. La fita de les elec­ci­ons del 27-S i la pos­si­bi­li­tat de diri­mir-hi la rei­vin­di­cació d'aquesta i de les últi­mes Dia­des estava molt pre­sent en tot­hom. “El 27-S per fi ens podrem comp­tar”, va remar­car la Magda.

A les tres de la tarda, els vol­tants de la Meri­di­ana a tocar de l'Audi­tori i el TNC esta­ven atapeïts de gent que feia un mos o es refres­cava –la calor va fer suar la can­sa­lada en les pri­me­res hores de la tarda i va fer trans­for­mar el pun­ter de paper en un impro­vi­sat bar­ret–. “L'ambi­ent és molt maco, com sem­pre; almenys que ser­veixi per cele­brar el que sen­tim i el que volem”, comen­tava la Maria del Mar, de Mas­quefa, que era amb un grup d'amics i família, i amb fills ado­les­cents que es pin­ta­ven l'este­lada a les gal­tes. Hi havia mani­fes­tants de totes les edats i alguns que d'aquí a pocs dies sor­ti­ran de la panxa. La Laura Ale­gre, de Bar­ce­lona, surt de comp­tes el dia 18, i acu­dia a aquesta nova Diada de clam inde­pen­den­tista amb un desig molt clar: “Espero que sigui l'última, que les pro­pe­res tor­nin a ser mani­fes­ta­ci­ons nor­mals i s'acon­se­gueixi el que es vol.”

A tocar de la Laura, els par­ti­ci­pants podien escol­tar la Cobla per la Inde­pendència, que enge­gava a tocar unes “sar­da­nes de ger­ma­nor”. L'Anna, la coor­di­na­dora de la cobla, expli­cava que ahir la cobla havia pogut reu­nir 12 músics, arri­bats de dife­rents punts dels Països Cata­lans.

Una altra cosa que podien fer els mani­fes­tants en aquesta zona era fer-se una sel­fie amb una mena de plan­ti­lla de cartró que feia de marc de qua­dre. “Com que estem al tram de la inno­vació i per dis­treure la gent, hem pen­sat que es pogues­sin fer una sel­fie per la inde­pendència”, deia l'Enric Ange­let, un volun­tari, que sovint feia les fotos als mani­fes­tants. Ahir es van veure un munt pals de sel­fie per emmar­car el moment.

Hi havia famílies sen­ce­res, gent de totes les edats, molts joves one­jant este­la­des, pares amb nens petits, cot­xets de nadons amb ense­nyes inde­pen­den­tis­tes, grups d'amics... Un gran magma divers i “trans­ver­sal” –com es diu ara– que par­lava català o cas­tellà –a veure si ho ente­nen d'una vegada– espe­rava paci­ent­ment l'hora de fer via. Per això i per l'experiència d'anys ante­ri­ors, gent gran o no tan gran, com la Dolors Casa­de­vall, ana­ven equi­pats amb cadi­re­tes per pas­sar millor l'espera. “Almenys que avui es vegi la volun­tat de la gent, que anem insis­tint”, va desit­jar la Dolors Casa­de­vall, asse­guda a la cadi­reta ple­ga­ble. Havia arri­bat de Girona, amb un autobús de l'ANC. El caràcter fes­tiu i cívic van tor­nar a mar­car l'atmos­fera, amb un cert aire d'exer­cici gimnàstic i dis­ci­pli­nat: Toca fer una altra gran mobi­lit­zació? La fem. Toca fer anar enda­vant un pun­ter? Doncs enda­vant. Ara pas­sen, per car­rers pro­pers a la Meri­di­ana, dos sis-cents amb les qua­tre bar­res i els colors del Barça pin­tats fent bot­zi­na­des, i els mani­fes­tants res­po­nen acla­mant-los. Ara uns gra­llers es posen a tocar la famosa cançó de L'Elèctrica Dharma La presó del rei de França.

Molts grups de folk­lore popu­lar van fer exhi­bi­ci­ons per ani­mar l'ambi­ent. L'Asso­ci­ació d'Olo­tins Amics del Porc i el Xai va pas­se­jar una de les seves figu­res rui­xant a esto­nes amb aigua a qui tro­bava. Els Mar­recs de Salt van por­tar a la Meri­di­ana, a tocar de Glòries, 130 cas­te­llers. Després d'haver actuat al matí a Pala­fru­gell, van anar a Bar­ce­lona a la tarda a ofe­rir diver­sos cas­tells (5 de 6, 4 de 6, 3 de 7 i 4 de 7 era el que pre­ve­ien fer). “L'any pas­sat ja vam venir; després d'avui, espero que ens sen­tin i que ens enten­guin”, asse­nya­lava la Sara, mem­bre dels Mar­recs. Pas­sada la plaça de les Glòries, els gegan­ters del Clot van treure a pas­se­jar la seva pare­lla de gegants, en Clo­tus i la Melis, i la bèstia de foc, en Tolc. En Ricard, gegan­ter del Clot, irra­di­ava feli­ci­tat: “Mai havíem vist així la Meri­di­ana, la gent del meu entorn estava espe­rant amb mol­tes ganes aquest dia.” I ell espera que el 27-S es pugui fer rea­li­tat el que avui està “pen­sant”. Una mica més enllà hi havia els Fal­cons de Bar­ce­lona. “Aquí tinc mol­tes bones sen­sa­ci­ons, la gent està molt con­tenta, ja veu­rem què passa a les urnes”, va comen­tar en David Gar­cia, mem­bre de l'enti­tat. Els Fal­cons també havien tin­gut ahir un dia molt atapeït: al matí van fer l'ofrena al monu­ment a Rafael Casa­nova; al mig­dia, a la festa major de la Lla­gosta (Vallès Ori­en­tal), i a la tarda, a la Meri­di­ana. També hi va haver trams per a la rei­vin­di­cació, com ara la dels femi­nis­tes, que van enlai­rar glo­bus de color lila, van repar­tir tríptics i van ven­dre pins i vanos rei­vin­di­ca­tius.

La diver­si­tat de pro­cedències es va fer palesa al llarg de la Meri­di­ana. La Montse té a casa unes estu­di­ants nord-ame­ri­ca­nes d'entre 19 i 21 anys, que es van voler interes­sar per la Diada i ahir eren a la Meri­di­ana i s'hi feien fotos. En Jesús Jiménez lluïa un ikur­rin. Pro­ce­dent de Navarra, viu a Cata­lu­nya des del 1958 i ha estat a totes les Dia­des des del 1958. El seu anhel era inequívoc: “Espero que tot això vagi bé i que tin­guem la inde­pendència.” La seva dona, l'Àngela Gar­cia, hi afe­gia: “Això ja no hi ha qui ho pari, tant és que es fiquin amb en Mas, perquè això és del poble.” “El 27-S espero que l'esquerra anti­ca­pi­ta­lista tin­gui un bon resul­tat i les for­ces inde­pen­den­tis­tes gua­nyin”, va subrat­llar el poeta Car­les Rebassa, que és veí del Clot. Uns trams més enllà, el també poeta David Caño era ben clar: “Qui digui que aquesta no és una revo­lució democràtica, o és un sec­tari o està cec.” D'un tram de la Via Lliure a Navas, en sor­tia una som­ri­ent Núria de Gis­pert, la pre­si­denta del Par­la­ment, a qui molta gent trans­me­tia la seva gra­ti­tud. De Gis­pert va cele­brar aquesta nova mobi­lit­zació mas­siva: “Es demos­tra la capa­ci­tat dels cata­lans de fer pinya, i espero que l'endemà del 27-S puguem por­tar a terme el procés indis­cu­ti­ble­ment.”

Un dels sec­tors més ani­mats va ser el de gais i les­bi­a­nes (orga­nit­zat per la sec­to­rial de LGTB de l'ANC), amb música i The Chan­clet­tes, dalt d'un esce­nari, ani­mant el per­so­nal. El públic, ben variat, va xalar. “Espero que no hi hagi any que ve, o, si n'hi ha, que sigui perquè la gent s'ho ha pas­sat molt bé aquí”, va comen­tar en Fran­cesc, mem­bre del Club Espor­tiu Gai Lèsbic Pan­te­res Gro­gues. Aquest va ser ahir un clam gene­ra­lit­zat. L'edi­tor Jordi Raventós, uns trams més enllà, el va con­den­sar així: “Que sigui l'última, i, si n'hem de fer una altra, que sigui per cele­bra-ho.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia