Política

La CUP posa preu al sí a Mas

Demanen que les 20 mesures del pla de xoc vagin acompanyades de calendari, pressupost i avaluació

Exigeix a Junts pel Sí que es comprometi a aturar les externalitzacions i privatitzacions de serveis sanitaris

Junts pel Sí i la CUP es van retro­bar ahir al matí en la taula única de nego­ci­ació que va pro­po­sar l'esquerra inde­pen­den­tista per poder enlles­tir abans del dia 22 un acord que faci­liti la inves­ti­dura d'Artur Mas al gener. L'ordre del dia estava dedi­cat al pla de xoc i, més con­cre­ta­ment, a les vint mesu­res que la coa­lició de CDC i ERC van ofe­rir la set­mana pas­sada a l'esquerra inde­pen­den­tista. Es trac­tava d'avançar a par­tir d'aquest text de tre­ball que la CUP, però, ja va qua­li­fi­car de “docu­ment de mínims” i, per tant, “insu­fi­ci­ent”.

Ahir, a la mateixa hora de la reunió, però en un altre indret, dos dipu­tats de la CUP, Josep Manel Bus­queta i Julià de Jodar, denun­ci­a­ven davant dels mit­jans de comu­ni­cació la situ­ació “precària” en què es troba l'assistència sanitària tant pel que fa als con­trac­tes labo­rals dels pro­fes­si­o­nals de la medi­cina com als ser­veis mèdics. A les por­tes de l'hos­pi­tal de Bell­vitge, els dos par­la­men­ta­ris van estar acom­pa­nyats de pro­fes­si­o­nals sani­ta­ris i col·lec­tius de ciu­ta­dans en defensa de la sani­tat pública que van anar denun­ci­ant una a una les diver­ses pro­blemàtiques que afron­ten alguns ambu­la­to­ris i hos­pi­tals del país, des de Tar­ra­gona fins a Girona.

En aca­bar l'acte, Bus­queta envi­ava un mis­satge clar: “És trampós i poc honest plan­te­jar la cons­trucció de la república cata­lana men­tre un govern en fun­ci­ons con­ti­nua des­man­te­llant un patri­moni públic com és la sani­tat”, adver­tia. El dipu­tat no va estal­viar crítiques a la gestió sanitària i va lamen­tar que l'objec­tiu de les pri­va­tit­za­ci­ons i exter­na­lit­za­ci­ons és acon­se­guir “recur­sos per pagar el deute als bancs”. A la crítica, el dipu­tat hi va afe­gir el con­junt de línies ver­me­lles que la for­mació anti­ca­pi­ta­lista plan­teja als “que volen el suport de la CUP”. “No accep­ta­rem mit­ges tin­tes en allò que con­si­de­rem un dret fona­men­tal”, va aler­tar. Així, recla­men la reti­rada del con­sorci sani­tari de Lleida; dels plans fun­ci­o­nals de Tar­ra­gona que, segons denun­cien, con­sis­teix en un trans­va­sa­ment de ser­veis d'equi­pa­ments públics (hos­pi­tal Joan XXIII) cap a con­cer­tats-pri­vats, com és la clínica Santa Tecla; i d'altres pro­jec­tes simi­lars que s'han loca­lit­zat a les comar­ques del Baix Penedès i de Girona. Tam­poc no pen­sen tole­rar que es porti a terme el pro­jecte VISC+ de cessió de dades sanitàries a empre­ses pri­va­des.

Els nego­ci­a­dors de la CUP volen acon­se­guir un acord per tras­lla­dar-lo a l'assem­blea que haurà de deci­dir sobre la inves­ti­dura el dia 27 vinent. El sí a Mas no pot ser de cap manera gratuït, anun­cien fonts de la for­mació, i a més d'asse­nya­lar les línies ver­me­lles que la for­mació vol que s'inclo­guin en el pla de xoc que nego­cia amb Junts pel Sí, fonts de la CUP també apun­ta­ven ahir que cadas­cuna de les vint mesu­res que Junts pel Sí va incloure en el docu­ment de tre­ball hau­rien de ser con­cre­ta­des amb un pres­su­post, un calen­dari i una comissió de con­trol i segui­ment que avaluï el grau d'exe­cució de cada actu­ació.

Totes aques­tes con­di­ci­ons es van trans­me­tre en la pri­mera reunió de nou for­mat cele­brada ahir, que també va deci­dir tre­ba­llar les mesu­res de l'àmbit sani­tari en una tro­bada monogràfica sobre el tema. Fonts de la comissió nego­ci­a­dora de Junts pel Sí es van limi­tar a valo­rar posi­ti­va­ment la reunió. “Anem avançant”, asse­gu­ra­ven.

Altres temes polèmics del pla de xoc que difi­cul­ten l'acord entre totes dues for­ma­ci­ons també seran trac­tats en una pro­pera reunió. Junts pel Sí i la CUP han accep­tat fer una reunió diària fins al dia 22, la qual cosa dóna el marge de vuit reu­ni­ons més abans que l'esquerra inde­pen­den­tista cele­bri l'assem­blea naci­o­nal el dia 27 per rati­fi­car o no l'encai­xada de mans. La dipu­tada Gabri­ela Serra va expli­car que espe­ren con­sen­suar un pre­a­cord després del 20-D i no més tard del dia 23. Fins a la data, les con­ver­ses hau­ran de trac­tar el pro­jecte BCN World, la pri­va­tit­zació d'Aigües Ter Llo­bre­gat i la moratòria en la venda de patri­moni públic.

Mal­grat els dos mesos de con­ver­ses, encara que­den molts deu­res per fer. El pla de xoc és només una de les tres potes d'un acord que també s'ha de repen­jar en acci­ons vin­cu­la­des a dos pro­ces­sos: el de rup­tura amb l'Estat i el cons­ti­tu­ent de la república. Les nego­ci­a­ci­ons con­ti­nuen avui i la CUP inten­si­fica la pressió amb un segon acte de denúncia vin­cu­lat, aquest cop, a l'ense­nya­ment públic.

LES FRASES

És trampós i poc honest plantejar avançar cap a una república mentre es desmantella el patrimoni
No acceptarem mitges tintes en allò que considerem un dret fonamental: la sanitat pública
Josep Manel Busqueta
diputat de la cup


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.