Política

Johnson encarrila el ‘Brexit’

AVAL

El Parlament britànic aprova per majoria la segona fase de l’acord per sortir de la UE el pròxim 31 de gener

El primer ministre limita el període de transició al 2020 i elimina les concessions als laboristes

El Par­la­ment britànic va donar ahir un nou aval per con­ver­tir en llei l’acord de reti­rada de la Unió Euro­pea (UE) de Boris John­son i va apro­var la segona lec­tura de la pro­posta de llei per 359 vots a 234 –una majo­ria de 124–. Ja havia rebut un pri­mer aval al mes d’octu­bre, abans de les elec­ci­ons. Ahir era la pri­mera opor­tu­ni­tat que tenia John­son de fer ser­vir la seva nova majo­ria i tirar enda­vant aquesta llei que li ha de per­me­tre dur a terme el Bre­xit el 31 de gener.

La legis­lació tor­narà al Par­la­ment els pro­pers 7, 8 i 9 de gener, quan es torni a reu­nir després de les vacan­ces de Nadal. Al gener es revi­sarà la llei al detall i es per­metrà intro­duir-hi esme­nes abans que passi a la Cam­bra dels Lords, on hi ha majo­ria euro­pe­ista. Però no es pre­veu que John­son tin­gui cap pro­blema per apro­var la llei.

“Ha arri­bat el moment d’unir-nos i des­blo­que­jar el Bre­xit per imple­men­tar-lo una vegada per totes”, va afir­mar John­son, que ahir va pre­sen­tar un acord revi­sat amb alguns can­vis sig­ni­fi­ca­tius en relació amb el que va rebre el pri­mer aval, el 22 d’octu­bre. La part més con­tro­ver­tida va ser la inclusió d’una clàusula per pro­hi­bir que el govern pugui fixar cap pròrroga al període de tran­sició que s’estendrà des de l’1 de febrer fins al 31 de desem­bre del 2020.

En aquests onze mesos és quan Brus­sel·les i Lon­dres han de nego­ciar el futur acord comer­cial. En el pacte ori­gi­nal hi havia l’opció de pror­ro­gar-lo dos anys, però John­son ha pre­fe­rit com­plir la pro­mesa que va donar als seus nous elec­tors del nord d’Angla­terra i reduir la fines­tra de nego­ci­ació.

Experts britànics con­si­de­ren que, durant aquest temps, només podran sig­nar un acord de mínims i van tor­nar a recu­pe­rar el fan­tasma de la rup­tura abrupta amb la UE. La lliura va caure ahir, després que John­son limités el temps.

La seva intenció, durant aquest període, és nego­ciar paral·lela­ment amb altres països com ara els EUA, Nova Zelanda o Austràlia per poder tenir nous acords comer­ci­als a par­tir de l’1 de gener del 2021, però els experts tam­poc cre­uen que sigui un ter­mini rea­lista, i que almenys li cal­dran tres anys.

“Almenys sigui decent”

A més, va afe­gir una clàusula per ator­gar més poder a la justícia britànica i per­me­tre que els tri­bu­nals britànics puguin accep­tar o no deci­si­ons del Tri­bu­nal Euro­peu de Justícia. En l’ante­rior esbor­rany, només el Tri­bu­nal Suprem tenia aquesta potes­tat. John­son també va eli­mi­nar de la llei totes les con­ces­si­ons que havia fet als labo­ris­tes a l’octu­bre per acon­se­guir un suport que ara ja no li cal. Ha eli­mi­nat la clàusula que garan­tia els drets dels tre­ba­lla­dors i la pro­tecció dels con­su­mi­dors i del medi ambi­ent.

I va supri­mir la clàusula de Lord Dubs que deia que qual­se­vol nen refu­giat a la UE podia ser enviat al Regne Unit si tenia algun fami­liar al país. Entre el 2016 i el 2018 van arri­bar 426 nens refu­gi­ats al país. Segons la nova legis­lació, serà el govern britànic qui deci­dirà si pot venir o no, en una mesura molt cri­ti­cada. “Almenys mos­tri una mica de decència amb els nens refu­gi­ats”, li va dema­nar la dipu­tada labo­rista Lisa Nandy.

John­son va rei­te­rar la seva deter­mi­nació a man­te­nir Irlanda del Nord dins del Regne Unit, tot i que l’acord de John­son crea una duana interna al mar del Nord i els uni­o­nis­tes nord-irlan­de­sos, antics socis de govern de John­son, cre­uen que a la llarga por­tarà a la reu­ni­fi­cació de l’illa d’Irlanda. “Aquest acord ens con­duirà a més des­re­gu­lació i a un tòxic acord amb Donald Trump, a qui aca­barà venent el Ser­vei Naci­o­nal de Salut, i fomen­tarà la pujada dels preus dels medi­ca­ments”, li va recri­mi­nar el defe­nes­trat líder labo­rista Jeremy Corbyn, que va orde­nar als seus 202 dipu­tats votar-hi en con­tra. “Hi ha una manera més justa per treure el país de la UE”, hi va afe­gir.

És l’hora d’unir-nos per desbloquejar el ‘Brexit’ i aplicar-lo d’una vegada
Boris Johnson
PRIMER MINISTRE BRITÀNIC
L’acord serà l’ariet per a més desregulació i un tòxic pacte amb Trump
Jeremy Corbyn
LÍDER LABORISTA

La carta d’Escòcia es llegirà

Daniel Postico

El ministre britànic per a Escòcia, Alister Jack, va dir que el premier, Boris Johnson, consideraria la carta de 38 pàgines del govern escocès reclamant el traspàs permanent per part de Londres del dret a decidir dels escocesos. Johnson havia dit abans de les eleccions que tornaria la carta al remitent sense obrir-la tal com li arribés. Però ahir Jack va afirmar que Johnson “la considerarà amb molta cura i que la contestarà a començament d’any”. El govern escocès espera una negativa. Jack va reiterar que l’SNP no té mandat per convocar un altre referèndum i que el resultat de la consulta del 2014 va ser definitiu. Johnson i Sturgeon van iniciar converses la setmana passada. S’espera que Johnson ofereixi més autonomia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia