Política

Estat Islàmic, abatut però no derrotat un any després

Els atacs gihadistes repunten des de l’ofensiva de Turquia sobre el nord de Síria

Des del final del “califat” l’organització terrorista encara és forta i està estesa en molts més països que abans del seu sorgiment global, el 2014

L’última ban­dera negra que es va atri­buir a Estat Islàmic (EI) va caure fa un any, quan l’orga­nit­zació giha­dista va ser der­ro­tada ter­ri­to­ri­al­ment a la loca­li­tat siri­ana d’Al-Baguz, el seu últim feu, tot i que encara per­sis­teix en els seus atacs a Síria i l’Iraq.

El 23 de març del 2019, les For­ces de Síria Democràtica (FSD), una aliança lide­rada per kurds i amb el suport de la coa­lició inter­na­ci­o­nal lide­rada pels EUA, va anun­ciar la der­rota ter­ri­to­rial del grup giha­dista després de mesos d’ofen­siva i set­ma­nes de dura cam­pa­nya a la petita loca­li­tat siri­ana d’Al-Baguz, fron­te­rera amb l’Iraq.

“Després que les FSD eli­mi­nes­sin Estat Islàmic en la seva última bata­lla a Al-Baguz, ja no hi ha àrees geogràfiques con­tro­la­des per EI, però un any després els atacs ter­ro­ris­tes con­tra civils i mili­tars no s’han atu­rat i con­ti­nuen per­pe­trant-se amb les seves cèl·lules acti­ves”, va dir Mer­van Qamishli, por­ta­veu mili­tar de les FSD.

“Les nos­tres ope­ra­ci­ons han de con­ti­nuar perquè EI encara té l’objec­tiu de res­sor­gir”, va avi­sar el por­ta­veu de l’aliança anti­gi­ha­dista, el coro­nel Myles B. Cag­gins III. Les uni­tats nord-ame­ri­ca­nes es van reti­rar del nord de Síria l’octu­bre pas­sat per no entrar en con­flicte amb Tur­quia, que va llançar una ofen­siva con­tra els kurds, però es van situar més tard a la província de Deir al Zur per pro­te­gir les plan­tes de cru i evi­tar la rein­surgència d’EI.

“Estat Islàmic està tocat però no der­ro­tat”, va dir el por­ta­veu.

Tot i la pèrdua del “cali­fat”, el març de l’any pas­sat, i la mort a l’octu­bre del seu líder, Abu Bakr Al-Bagh­dadi, Estat Islàmic està molt lluny del seu final i la seva presència con­ti­nua sent tan certa com el perill que res­sor­geixi. Segons un informe de Rojava Infor­ma­tion Cen­ter, un grup d’infor­mació for­mat per acti­vis­tes locals i estran­gers, en ter­ri­tori kurd al nord-est de Síria, “els atacs de cèl·lules dor­ments es van reduir a un mínim històric el setem­bre del 2019”, amb 43 atacs. Tot i que, segons les seves dades publi­ca­des el 21 de març, hi ha un repunt amb l’ofen­siva de Tur­quia des de l’octu­bre, ja que el novem­bre i el desem­bre pas­sats se’n van regis­trar 83 i 84, res­pec­ti­va­ment.

A més, actu­al­ment “té entre el doble i el tri­ple més de mili­tants de base dels que tenia, quan en poques set­ma­nes va ser capaç d’ocu­par impor­tants exten­si­ons de ter­reny”, va asse­nya­lar Ser­gio Altuna, de Reial Ins­ti­tut Elcano.

La seva extensió geogràfica no coneix pre­ce­dents i, encara que les bran­ques magri­bi­nes han per­dut força, l’adhesió a EI al Sahel ha cres­cut expo­nen­ci­al­ment, hi va afe­gir Altuna, que va recor­dar que l’orga­nit­zació té presència en zones on el sala­fisme i altres cor­rents fona­men­ta­lis­tes havien tin­gut “escàs o nul arre­la­ment”, com Moçambic o la República Democràtica del Congo.

EI encara és “fort i està estès per molts més països que abans del seu sor­gi­ment glo­bal, el 2014. Està encara actiu i és letal”, va dir Hasan Hasan, del Cen­tre de Política Glo­bal.

Per l’ana­lista, el grup giha­dista passa “una fase de tran­sició d’un cali­fat a una insurgència”, però “està lluny de morir”: “Al con­trari, en mol­tes àrees és encara una amenaça seri­osa, com l’Afga­nis­tan, Àfrica i l’Iraq”, va pre­ci­sar.

L’impacte de la influència del giha­disme sala­fista en els ter­ri­to­ris que va con­tro­lar és encara difícil de mesu­rar. Des del nord de Síria, país on va fer d’Al Raqqa la capi­tal del cali­fat, fins a l’Iraq, on va arri­bar fins i tot a amenaçar Bag­dad, EI va impo­sar la seva llei, la seva justícia i la seva ide­o­lo­gia.

L’eli­mi­nació del cali­fat no esborra aquest lle­gat ni evi­tarà que les noves gene­ra­ci­ons es nodrei­xin d’aquest “mite cali­fal” ome­tent “les parts que no satis­fa­cin les seves neces­si­tats i glo­ri­fi­cant la resta”, va des­ta­car Altuna.

“Allò que els teòrics del gihad con­si­de­ra­ven gai­rebé una uto­pia: el res­ta­bli­ment del cali­fat, forma part de l’ima­gi­nari col·lec­tiu i de la memòria de la militància”, va afe­gir.

Amenaça

Tot i això, EI con­ti­nua sota pressió i “ha fra­cas­sat en la seva recu­pe­ració des del col·lapse del cali­fat”, diu Hasan. “La mateixa mort d’Al-Bagh­dadi pot ser atribuïda a aquesta pressió cons­tant, que el va obli­gar a fugir i bus­car refugi en un entorn hos­til al nord de Síria, lluny de la cam­pa­nya dels EUA a l’Iraq i Síria ori­en­tal”, va dir Hasan.

y

LA DATA

23.03.19
Al-Baguz
, la localitat siriana, era alliberada del domini d’EI en morir l’últim reducte de l’autoproclamat “califat”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.