El Consell de Garanties frena les vegueries
El dictamen estableix que la creació de les Terres de l'Ebre altera els límits provincials i la seva modificació es competència de l'Estat
Recomana que s'ajorni la seva constitució fins que les Corts tramitin la llei necessària
El Consell de Garanties Estatutàries avala la llei de vegueries menys un article que considera que és contrari a la Constitució i a l'Estatut. Es tracta del que fa referència a quins canvis legals s'han de fer per modificar els límits provincials, que son competència de l'Estat.
L'article en qüestió és l'apartat dos de la disposició transitòria primer de la llei que estableix que el Consell de Vegueria de les Terres de l'Ebre s'ha de constituir “tan bon punt s'hagi produït la modificació corresponent de la legislació en matèria de règim local”.
En aquest punt, el Consell de Garanties Estatutàries considera que la creació del Consell de Vegueria de les Terres de l'Ebre altera els límits territorials i, per tant, la modificació legal que s'ha de fer no és sobre la “legislació en matèria de règim electoral” com diu la llei de vegueries, sinó que qualsevol alteració dels límits provincials ha de ser aprovada per les Corts espanyola mitjançant una llei orgànica, tal com estableix la Constitució.
D'altra banda, el dictamen, que no és vinculant, proposa que no es constitueixin consells de vegueries fins que s'hagin fet els canvis legals per modificar els límits provincials.
La llei de vegueries estableix que en el moment que entri en vigor la llei es constituiran el Consell de Vegueria de Barcelona, el de Girona, el de Lleida i el de Tarragona que substituiran les diputacions provincials corresponents. I que més endavant, quan s'hagin modificat legalment els límits provincials, es crearà el Consell de Vegueria de les Terres de l'Ebre, el del Camp de Tarragona, el de l'Alt Pirineu i el de la Catalunya Central.
En el seu recurs, CiU havia qüestionat que l'aplicació de la llei de vegueries vulnera l'article 90.1 de l'Estatut, un article que estableix que “la vegueria és l'àmbit territorial específic per a l'exercici del govern intermunicipal de cooperació local i té personalitat jurídica pròpia”. A més, afegeix que “la vegueria també és la divisió territorial adoptada per al Generalitat per a l'organització territorial dels seus serveis”.
En aquest sentit, CiU argumentava en el seu recurs que l'entrada en vigor de la llei de vegueries consagra un “model dual” perquè, segons la federació nacionalista, hi haurà 7 demarcacions d'organització territorial de la Generalitat i 4 consells de vegueries com a nivell de govern local intermunicipal.
El Consell de Garanties Estatutàries conclou que l'article 9 i l'apartat 1 de la disposició transitòria primera de la llei de vegueries no son contraris a la Constitució ni a l'Estatut perquè “el projecte de llei de vegueries no ha previst aquesta dualitat com a qüestió de principis o de model”, entre d'altres qüestions, perquè la mateixa llei preveu que en el termini de quatre anys d'entrar en vigor la llei, “l'organització dels serveis territorials de la Generalitat i l'exercici de les funcions dels departaments de l'administració de la Generalitat s'han d'adequar a l'àmbit territorial de les demarcacions veguerials que determina l'article 9”.
Tot i així, el Consell de Garanties Estatutàries creu que introdueix “una aparença de modificació en el procés d'organització territorial que no s'adequa a l'esperit de l'Estatut” el fet que en el moment d'entrada en vigor de la llei de vegueries es constitueixin quatre consells de vegueria, el de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona que substitueixen les diputacions provincials corresponents.
A més, el dictamen estableix que el fet que els consells de vegueria substitueixen les diputacions provincials en aquesta primera fase “no sembla expressar cap realitat fàctica ni jurídica” i afegeix que “en realitat es limita a un canvi de nom” que pot plantejar “problemes de seguretat jurídica”.
En aquest sentit, estableix que “d'un dia per l'altre les respectives diputacions provincials passaran a denominar-se consells de vegueria sense cap modificació en el seu territori, seu, capitalitat, béns, drets i personal, ni tampoc en la composició i estructura administrativa i de govern d'aquestes diputacions provincials que continuaran sent les mateixes, amb el mateix president i els mateixos diputats provincials”.
Per aquestes raons, el dictamen recomana que s'ajorni la constitució dels consells de vegueria fins al moment en què les Corts espanyoles tramitin la llei orgànica necessària per a realitzar les modificacions dels límits territorials.