Política

Dos vots a distància

Els exconsellers a l’exili Meritxell Serret i Lluís Puig pensen agafar l’acta al Parlament, un fet que podria tornar a obrir el debat pel seu dret al vot telemàtic

En l’últim any, a causa de la Covid, tots els plens han estat semipresencials i els diputats ja han pogut votar des de casa

Les sessions de constitució i d’investidura hauran de ser presencials

En el primer ple serà la mesa d’edat la que determini qui pot votar i qui no, i en aquesta hi haurà dos diputats de Vox

La reforma del regla­ment del Par­la­ment, amb què, entre altres objec­tius, es volia regu­lar el vot telemàtic i la dele­gació de vot, va que­dar altre cop para­lit­zada cap a final de l’ante­rior legis­la­tura en estan­car-se els grups a l’hora de regu­lar les ses­si­ons espe­ci­al­ment relle­vants com ara la de la inves­ti­dura o les moci­ons de cen­sura, després d’haver acon­se­guit avenços pel que fa a la pos­si­bi­li­tat de plens vir­tu­als. L’intent va tenir lloc després d’un inici de legis­la­tura con­vuls per l’acció par­la­mentària dels pre­sos polítics i exi­li­ats, i sobre­tot pels esforços de l’uni­o­nisme d’avor­tar com fos una inves­ti­dura a distància de Car­les Puig­de­mont, però al final va ser la irrupció de la pandèmia de la Covid-19 l’únic motiu que va pro­pi­ciar, ara fa onze mesos, que la tec­no­lo­gia s’obrís camí a la cam­bra cata­lana. En una solució pro­vi­si­o­nal que en aquell moment ningú va dis­cu­tir, la mesa va deci­dir que els plens serien amb una presència mínima a l’hemi­ci­cle, i va donar dues opci­ons per exer­cir-hi el vot: dele­gant-lo en els por­ta­veus de grup o bé, per pri­mer cop, facul­tant la pos­si­bi­li­tat del vot telemàtic, amb una tec­no­lo­gia informàtica específica habi­li­tada per als dipu­tats. De fet, per faci­li­tar que no hagues­sin d’estar per­ma­nent­ment pen­dents a casa de quan era cada votació, fins i tot es va deci­dir con­cen­trar-les totes al final de cada jor­nada. Bona part dels dipu­tats, sobre­tot els inde­pen­den­tis­tes, en van fer ús.

El cas, però, és que el regla­ment con­ti­nua sense abor­dar la regu­lació del vot telemàtic i a hores d’ara la dele­gació de vot es con­ti­nua pre­ve­ient única­ment en el supòsit d’inca­pa­ci­tat, per raons de malal­tia o per nai­xe­ment d’un fill. I ja s’albira que aquesta falta de regu­lació serà, pro­ba­ble­ment, motiu de discòrdia un altre cop perquè els dipu­tats elec­tes Lluís Puig (JxCat) i Merit­xell Ser­ret (ERC), excon­se­llers exi­li­ats a Brus­sel·les, puguin exer­cir-lo ara, ja que en prin­cipi estan dis­po­sats a assu­mir l’acta, segons ha pogut con­fir­mar aquests dies El Punt Avui. Puig, número 9 de JxCat per Bar­ce­lona, ja va ser ele­git el 2017 i no va tenir pro­ble­mes per assu­mir l’acta a distància. Ara pensa fer el mateix, i con­fia poder exer­cir-ho amb nor­ma­li­tat. De fet, si es con­ti­nua per­me­tent el vot telemàtic, com s’ha fet des del març del 2020, no hau­ria de tenir cap pro­blema. Encara més, dime­cres a Nació Digi­tal defen­sava genèrica­ment que “la vide­o­con­ferència és un sis­tema vàlid per exer­cir de dipu­tat”. I l’experiència de l’últim any li dona la raó. De moment, però, només òrgans com ara la mesa, la junta de por­ta­veus o les comis­si­ons s’han cele­brat així. Cap sessió plenària, ni tan sols ordinària. Ser­ret, número 2 d’ERC per Lleida, està aca­bant de valo­rar què farà amb el seu par­tit, ja que con­ti­nua sent dele­gada del govern davant la UE, però les seves cir­cumstàncies són molt simi­lars a les de Puig, i almenys d’entrada també podria assu­mir l’acta de dipu­tada.

En cap dels dos casos la seva situ­ació judi­cial no és cap impe­di­ment. Puig té una ordre de detenció per un delicte de mal­ver­sació que afecta només el ter­ri­tori espa­nyol, després que la justícia belga va rati­fi­car al gener que rebutja la petició d’extra­dició del Tri­bu­nal Suprem perquè con­si­dera que no és l’òrgan com­pe­tent per jut­jar-lo. La justícia espa­nyola va renun­ciar a pre­sen­tar-hi cap més recurs, així que a l’estran­ger és un ciu­tadà lliure. Ser­ret, pel seu cantó, està als “llimbs jurídics”: l’Estat també manté l’ordre d’arrest per pre­sumpta mal­ver­sació i deso­bediència, però ni ha cul­mi­nat ni està en cap procés judi­cial d’extra­dició, ja que el Suprem no té cap euro­or­dre dic­tada con­tra ella. De fet, ni tan sols la cita en la sentència del judici al procés, i la seva defensa raona que no hi hau­ria cap ele­ment que pogués sus­ten­tar a fora una petició d’extra­dició per mal­ver­sació.

La rebel·lió, doncs, ja no exis­teix enlloc i, per tant, el Suprem no pot actuar ara com ho va fer en l’ante­rior legis­la­tura quan, abans del judici, va sus­pen­dre els dipu­tats pro­ces­sats, acu­sats d’aquest delicte, empa­rant-se en l’arti­cle 384 bis de la llei d’enju­di­ci­a­ment cri­mi­nal. Lla­vors ja hi va haver polèmica perquè l’informe dels lle­trats “recor­dava” el prin­cipi de sepa­ració de poders que regula el sis­tema polític i jurídic. En aquest sen­tit, afir­ma­ven que d’una inter­lo­cutòria del Suprem no se’n podia deduir un man­dat cap al Par­la­ment res­pecte a l’apli­cació i la inter­pre­tació del regla­ment. Els lle­trats indi­ca­ven que aques­tes fun­ci­ons només cor­res­po­nen a la cam­bra; és a dir, al poder legis­la­tiu i no pas al judi­cial. Va ser el mateix cos de lle­trats el que va reco­ma­nar una reforma del regla­ment, a con­seqüència de les ordres del jutge ins­truc­tor, Pablo Lla­rena, de tras­lla­dar al Par­la­ment la res­pon­sa­bi­li­tat sobre l’exer­cici del dret de repre­sen­tació par­la­mentària que les elec­ci­ons del 21-D havien ator­gat a Oriol Jun­que­ras, Jordi Sànchez i Joa­quim Forn, que el gener del 2017, a l’inici de la legis­la­tura, ja eren en presó pre­ven­tiva a Madrid.

Sigui com sigui, Puig i Ser­ret no hau­rien de tenir pro­ble­mes ara per reco­llir l’acta de par­la­men­tari, que es tra­mita amb la pre­sen­tació, per cor­reu o per per­sona apo­de­rada, de les cre­den­ci­als de la junta elec­to­ral, i una decla­ració dels béns patri­mo­ni­als. En aquest cas no es reque­reix la presència del càrrec electe, contrària­ment, per exem­ple, al que suc­ce­eix per ser euro­di­pu­tat.

El pri­mer obs­ta­cle arri­barà en la pri­mera sessió al Par­la­ment, la de la cons­ti­tució de la cam­bra, que serà pre­sen­cial i es farà a l’audi­tori per garan­tir les distàncies de segu­re­tat. En aquesta sessió, que com a molt tard s’ha de fer el 12 de març, es desig­narà el pre­si­dent del Par­la­ment i la resta de mem­bres de la mesa si hi ha acord entre les for­ces polítiques. Les vota­ci­ons entre els dipu­tats elec­tes es fan mit­jançant el vot en urna, però la que regula aquesta sessió és, d’acord amb l’informe no vin­cu­lant dels lle­trats del gener del 2017, la mesa d’edat, for­mada pel dipu­tat més gran i els dos més joves que, en aquesta legis­la­tura, seran el dipu­tat repu­blicà Ernest Mara­gall i dos dipu­tats de Vox. Ells seran els que hau­ran de deci­dir si accep­ten una dele­gació de vot o un vot telemàtic de Puig i Ser­ret tenint en compte que hi ha aquest buit regla­men­tari.

La sessió següent serà el ple d’inves­ti­dura del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, que també serà pre­sen­cial, però qui haurà de regu­lar el pro­ce­di­ment i deci­dir si s’accepta el meca­nisme del vot telemàtic o la dele­gació de vot per als dipu­tats a l’exili serà la nova mesa del Par­la­ment i el nou pre­si­dent sor­gits del ple ini­cial. Altre cop el buit regla­men­tari, i la bata­lla de recur­sos que hi pugui empren­dre l’uni­o­nisme, podrien difi­cul­tar la presa de deci­si­ons, si bé cal recor­dar que en l’ante­rior legis­la­tura es van accep­tar, en els pri­mers plens d’inves­ti­dura fallits, només els vots dels dipu­tats que eren a la presó. La situ­ació ara ja no és la mateixa.

Font de conflicte.
La situació dels diputats a la presó i a l’exili, i la seva possibilitat d’exercir el vot, ja van ser un focus constant de conflicte en l’anterior legislatura. Mentre no van ser processats per rebel·lió –llavors el Suprem els va suspendre, un fet que ja va causar un dels grans xocs entre JxCat i ERC–, els presos van poder delegar el vot. Els de l’exili, en canvi, només ho van poder fer amb normalitat, paradoxalment, en els períodes en què, arran de l’euroordre de Llarena, estaven a disposició de la justícia belga, que els havia retirat el passaport i, per tant, podien justificar que no podien anar a la cambra.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia