Política

RAMON GASCONS

NOU ALCALDE DE TOSSA DE MAR (ENDAVANT TOSSA)

“Portem Tossa a un lloc urbanísticament segur”

El nou alcalde tossenc agafa el timó com preveia el pacte amb JxCat i ERC a mitjan mandat, però garanteix bona entesa amb els socis d’executiu

El pla director (PDU) de la Costa Brava els ha facilitat blindar zones sensibles desclassificades, però el temporal ‘Glòria’ i la pandèmia han fet alentir projectes i crear noves necessitats que ara volen satisfer

Deures afegits.
La llista d’Endavant, sorgida i forjada en l’oposició a la política urbanística de l’anterior mandat, va situar-se de cop com a tercera força, amb un 19% dels sufragis, i l’aritmètica els posava fàcil el pacte amb JxCat i ERC per enviar Tossa Unida a l’oposició. Gascons, de 53 anys, empresari de l’automoció i defensor d’un model urbanístic contingut, ara té dos anys per gestionar en primera línia el consistori tossenc. El PDU, d’una banda, ha aplanat el camí tortuós de litigis amb propietaris, però haurà d’acabar de gestionar la sortida de la pandèmia.
Com que s’han desbloquejat romanents, n’hem agafat una part i hem rescatat projectes

El nou alcalde de Tossa (Endavant) va agafar la vara dissabte passat de la mà d’Imma Colom (JxCat), d’acord amb el pacte tripartit subscrit al començament del mandat conjuntament amb ERC.

Com veu la diferència entre els primers dies d’alcalde i l’experiència anterior de dos anys amb àrees com Urbanisme i Medi Ambient?
Hi ha canvi de ritme: molta més activitat. L’experiència dels dos primers anys ha estat molt positiva, perquè poder col·laborar directament en la millora del poble omple, dins d’un grup de persones amb vocació de servei. I és cert que des de fora es pot veure l’acció de govern lenta, encara que des de dins la velocitat és vertiginosa. Calen molts tràmits per aconseguir qualsevol cosa, però són filtres necessaris.
En clau d’Urbanisme, que era una de les prioritats d’Endavant, n’està satisfet?
Els tres partits del govern, amb JxCat i ERC, vam fusionar els programes. I coincidíem, i ho estem fent, a portar Tossa urbanísticament a un lloc segur. El nou PDU [pla director de la Costa Brava] s’acabava d’encetar i necessitàvem que les idees de preservar àmbits com Giverola, Cala Morisca, Can Coure... funcionessin. Amb la Generalitat coincidíem, i s’ha protegit l’amfiteatre verd sense destorbar ni frenar el creixement al fons de la vall que ja preveia el POUM del 2015.
El PDU, però, els ha facilitat prou les coses...
La Generalitat enceta primer aquest PDU, potser d’inici, amb veu baixa. Però al final, en veure que era una necessitat i una aposta de futur, s’han vist amb cor de consolidar desclassificacions. En el cas de Tossa, creiem que ha estat molt beneficiós. I ens han tingut al costat com a administració local.
Alcaldes del Baix Empordà criticaven que la normativa del PDU s’havia de concretar. S’ha aclarit o s’hi està treballant?
S’estan fent passos. Urbanisme i Territori han fet reunions per a polítics i tècnics per resoldre dubtes, amb casos concrets. I també hi ha una oficina tècnica de suport. Però, en el fons, també és una qüestió que el govern de cada municipi hi cregui i vegin que és el camí a seguir. Pot semblar fàcil intentar tombar el PDU, però a la llarga és l’única eina perquè els nostres fills continuïn trobant la Costa Brava que ha permès treballar fins ara, i atractiva per al visitant.
Vau aprovar fer una nova carta de paisatge el 2019. Com està?
Amb el Glòria i la Covid-19, ha quedat encallada. Era un dels dos punts en què vam demanar assessorament i suport a la UdG, amb les platges, les 16 que tenim i també van quedar malmeses pel temporal, i en què sí que s’està avançant. Respecte al paisatge, en espera de la carta, aquest any apostem per donar protagonisme a tot l’entorn de Sant Grau, amb el concurs de pintura ràpida de la festa major. Tenim moltes obres de llocs com la platja i la vila vella, però a Sant Grau hi havia un buit històric i l’arxiu proposarà idees als participants.
La pandèmia ha fet aturar altres actuacions?
El gener de 2020 el Glòria i la despesa per a reparacions ja va restar recursos, però la pandèmia ho va acabar d’estroncar tot. Com que s’ha desbloquejat l’opció de fer servir el romanent, n’hem agafat una part i hem rescatat projectes, com ara el museu de Tossa, la reforma de ca l’Acerbi –un casa del moviment racionalista Bauhaus–, l’obertura de noves rutes a Sant Grau, actuacions a la vil·la romana i millores a l’escola.
I seguint amb els efectes del virus, què més es pot fer i com pinta la temporada turística?
La pandèmia ens va deixar un 2020 dolent, però amb l’avantatge que no depenem de grans operadors i tenim una destinació petita, atractiva per a famílies i parelles de proximitat. A més de les platges, oferim senderisme, natura, rutes en bicicleta per l’Ardenya i Cadiretes. Això no treu que hàgim hagut de cercar un local nou per al banc d’aliments de Càritas. Però ara podem oferir seguretat, confort i benestar, que és el que el turista vol. I si el sector turístic, que representa el 90% de la nostra activitat econòmica, pot treballar, la recuperació serà més ràpida.
Ara que esmentava el massís de Cadiretes, creu que hi caldria un òrgan de gestió?
De la dinamització, les àrees de Turisme i Medi Ambient ja se’n cuiden. A la zona PEIN potser caldria algun retoc, però el més necessari serien més efectius dels Agents Rurals, que a vegades només n’hi ha quatre de guàrdia per cobrir tots els espais naturals de la Selva.
Què passarà amb la C-32?
El tram de Blanes a Lloret està aturat als jutjats i pel canvi de govern. Però no veiem clar que, si arriba a Lloret, després vulguin allargar-lo a Tossa i anar a cercar Sant Feliu i Platja d’Aro. Mirem cap al corredor de l’AP-7 i la GI-681, cap a Llagostera, està en bones condicions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia