Política

El Prat suma turbulències a la coalició entre Sánchez i Díaz

El pla pactat per la ministra de Transports i el vicepresident Puigneró enerva Podem amb el president i s’afegeix a litigis pel salari mínim, el lloguer i la casa reial

El soci petit ho veu “incoherent” amb l’ecologia i la vicepresidenta fa costat a Colau

Els ministres amb competències són tots del PSOE, tot i l’enuig de Podem

A l’agost, un esglai dolorós. No es tracta de cap refrany, sinó de la cons­ta­tació que Podem viu cada mes d’agost des que con­viu en un govern amb el PSOE en la pri­mera coa­lició des de la Segona República. Si l’agost del 2020 l’ensurt va ser la fugida del rei emèrit Joan Car­les I a Abu Dhabi –que Pablo Igle­sias només va conèixer per la premsa perquè Pedro Sánchez va ocul­tar-ho tot al seu ales­ho­res vice­pre­si­dent–, aquest any, coin­ci­dint amb la canícula, el pacte sobre el futur de l’aero­port del Prat subs­crit entre la nova minis­tra de Trans­ports, Raquel Sánchez, i el vice­pre­si­dent, Jordi Puig­neró, ha aga­fat de nou Podem a con­tra­peu i sense infor­mació en temps real del que es pla­ne­java al Con­sell de Minis­tres. Men­tre que l’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, es vanta d’haver con­ver­sat amb la vice­pre­si­denta segona, Yolanda Díaz, i de tenir el seu suport, la por­ta­veu adjunta d’Uni­des Podem al Congrés, Sofía Castañón, va ele­var el to ahir con­tra Sánchez i els minis­tres soci­a­lis­tes per aquesta “gran inco­herència” amb el pro­grama de govern pac­tat. “Nosal­tres serem cohe­rents. Ente­nem que aquest pro­jecte és una gran inco­herència amb els paràmetres en què des del govern espa­nyol ens estem movent”, aler­tava Castañón en decla­ra­ci­ons a Cata­lu­nya Ràdio.

L’abrupta remo­de­lació per­pe­trada per Sánchez al govern –set defe­nes­trats i el salt de Miquel Iceta de la car­peta cata­lana a la de Cul­tura i Esports– va ser un ter­ratrèmol el 10 de juliol dins el bàndol soci­a­lista, que té dis­set cadi­res al Con­sell de Minis­tres per les cinc de Podem. Però els liti­gis que enfron­ten els dos socis no amai­nen, sinó que van a més i els nous se sumen als ja latents, com ara l’aug­ment del salari mínim –ara ajor­nat fins al setem­bre perquè la vice­pre­si­denta Nadia Calviño s’ha impo­sat a Díaz–, la llei d’habi­tatge –atu­rada per José Luis Ábalos pel tor­ce­braç amb Podem i ara here­tada per Raquel Sánchez a Trans­ports– i la Casa del Rei i l’empar de La Mon­cloa a la fugida del rei emèrit, que inclou punts tan con­tro­ver­tits com ara que sigui Patri­mo­nio Naci­o­nal l’ens que pagui la des­pesa dels fun­ci­o­na­ris envi­ats als Emi­rats Àrabs (el duel aquí l’encar­nen la minis­tra de Drets Soci­als, Ione Belarra, i la titu­lar de Defensa, Mar­ga­rita Robles).

Canvi climàtic i eco­lo­gia

En un full de ruta que fixa esgo­tar la legis­la­tura fins al 2023, les últi­mes tur­bulències pro­ve­nen de l’ampli­ació del Prat i sobre­vo­len el com­promís eco­lo­gista de la coa­lició, que des del seu bap­tisme, el gener del 2020, té fins i tot per pri­mera vegada una vice­pre­si­denta que és minis­tra de Tran­sició Ecològica, Teresa Ribera. Apel·lant pre­ci­sa­ment al nom de la car­tera de Ribera i a tot el fir­mat pel PSOE i Podem, la por­ta­veu adjunta d’Uni­des Podem, Sofía Castañón, va subrat­llar ahir que “llui­tar con­tra el canvi climàtic forma part de l’acord de govern” de la coa­lició amb els soci­a­lis­tes i va aler­tar que l’ampli­ació de l’aero­port va “en con­tra dels paràmetres de tran­sició ecològica”.

Ocul­tació al soci petit

Com va suc­ceir en el cas d’Igle­sias sobre la fugida del rei emèrit, Castañón no oculta que a Podem ningú no en sabia res de l’acord que esta­ven for­jant un con­se­ller de Junts com Puig­neró i una minis­tra que no fa ni un mes que és al càrrec com Raquel Sánchez, exal­cal­dessa de Gavà, i que el soci petit de la coa­lició ha cone­gut per la premsa un acord que implica una inversió de 1.700 mili­ons, que suposa la cre­ació de 80.000 llocs de tre­ball direc­tes. Per la dipu­tada astu­ri­ana, mà dreta de Jaume Asens i d’Aina Vidal al Congrés, cal reforçar l’aposta pel fer­ro­car­ril i inver­tir a “ver­te­brar el ter­ri­tori” perquè amb l’ampli­ació s’aposta pel “mono­cul­tiu del turisme”, que “genera llocs de tre­ball pre­ca­ris”.

Si bé en el salari mínim o la llei d’habi­tatge hi ha com­petències encre­ua­des, en el cas del Prat es dona la cir­cumstància que tots els minis­tres que hi tenen com­petències són del PSOE. Davant el cognom Agenda 2030 que va amb el Minis­teri de Drets Soci­als de Ione Belarra, el PSOE té una legió de car­te­res amb afec­tació, com ara les de Calviño (Eco­no­mia), Ribera (Tran­sició Ecològica), Raquel Sánchez (Trans­ports) i Reyes Maroto (Indústria). “Serà com­pa­ti­ble amb la pre­ser­vació medi­am­bi­en­tal”, hi entra fins i tot la minis­tra d’Hisenda, María Jesús Mon­tero. “Vivim en un sis­tema de garan­ties i, per des­comp­tat, qual­se­vol pro­posta que es fa és valo­rada i ava­lu­ada i ha de tenir les decla­ra­ci­ons d’impacte ambi­en­tal favo­ra­ble per tirar enda­vant”, argu­menta la minis­tra de Ciència, Diana Morant.

Tor­ce­braç fins al 2023

El tor­ce­braç entre el PSOE i Podem està ser­vit a llarg ter­mini perquè el calen­dari que pre­veu Aena –un ens pre­si­dit pel soci­a­lista català Mau­rici Lucena– és que el pro­jecte es tra­miti entre el 2022 i el 2024, i el duel entre Sánchez i Díaz a les urnes –amb l’agenda verda com a eix de les cam­pa­nyes del PSOE i Podem– arri­ba­ria amb les elec­ci­ons esta­tals de finals del 2023.

Després de la tri­om­fant moció de cen­sura del juny del 2018 gràcies al vot a favor d’ERC i el PDe­CAT, Sánchez va des­lo­ca­lit­zar el Con­sell de Minis­tres i el va por­tar a Bar­ce­lona al desem­bre coin­ci­dint amb la cimera de Pedral­bes amb Quim Torra, i el seu cop d’efecte va ser el bateig de l’aero­port amb el nom de Josep Tar­ra­de­llas i fer rea­li­tat l’opció de volar de Bar­ce­lona a Madrid fent un vol simbòlic d’Adolfo Suárez a Tar­ra­de­llas. Tres anys després, roda el món i torna al Prat.

LES FRASES

Serem coherents. El projecte és una gran incoherència amb els paràmetres en què es mou el govern
Sofía Castañón
portaveu adjunta d’unides podem al congrés
El projecte de l’ampliació del Prat serà compatible amb la preservació mediambiental
María Jesús Montero
ministra d’hisenda i funció pública

Invitació d’UP als eurodiputats

Unió de Pagesos ha convidat els eurodiputats catalans a conèixer de primera mà el Parc Agrari del Baix Llobregat després de l’acord anunciat entre els governs espanyol i català per a l’ampliació del Prat. Segons el sindicat, l’objectiu és que els eurodiputats disposin de la màxima informació possible de cara al futur pronunciament de la Comissió Europea sobre si dona llum verd al projecte. Així mateix, Unió de Pagesos també demanarà una entrevista amb el comissari europeu de Medi Ambient per saber de quina manera es gestionaran les compensacions per les terres afectades per l’allargament de la tercera pista. D’aquesta manera, Unió de Pagesos expressa el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport perquè argumenta que suposa l’ampliació de les zones naturals en detriment de l’espai agrari.

El sindicat afirma que, malgrat la creació el 1998 del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat per aconseguir la protecció i el desenvolupament d’aquest espai, “l’especulació sobre aquest territori no s’ha aturat en cap moment”. En aquest sentit, considera que Aena ha fet una “forta pressió” per a l’ampliació de l’aeroport cap a la Ricarda, però que fa uns anys també va ser Eurovegas, que va ser un “punt d’inflexió que va aconseguir que el Parc Agrari se situés com a referent d’un espai agroambiental de producció d’aliments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.