El Prat suma turbulències a la coalició entre Sánchez i Díaz
El pla pactat per la ministra de Transports i el vicepresident Puigneró enerva Podem amb el president i s’afegeix a litigis pel salari mínim, el lloguer i la casa reial
El soci petit ho veu “incoherent” amb l’ecologia i la vicepresidenta fa costat a Colau
A l’agost, un esglai dolorós. No es tracta de cap refrany, sinó de la constatació que Podem viu cada mes d’agost des que conviu en un govern amb el PSOE en la primera coalició des de la Segona República. Si l’agost del 2020 l’ensurt va ser la fugida del rei emèrit Joan Carles I a Abu Dhabi –que Pablo Iglesias només va conèixer per la premsa perquè Pedro Sánchez va ocultar-ho tot al seu aleshores vicepresident–, aquest any, coincidint amb la canícula, el pacte sobre el futur de l’aeroport del Prat subscrit entre la nova ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el vicepresident, Jordi Puigneró, ha agafat de nou Podem a contrapeu i sense informació en temps real del que es planejava al Consell de Ministres. Mentre que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, es vanta d’haver conversat amb la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, i de tenir el seu suport, la portaveu adjunta d’Unides Podem al Congrés, Sofía Castañón, va elevar el to ahir contra Sánchez i els ministres socialistes per aquesta “gran incoherència” amb el programa de govern pactat. “Nosaltres serem coherents. Entenem que aquest projecte és una gran incoherència amb els paràmetres en què des del govern espanyol ens estem movent”, alertava Castañón en declaracions a Catalunya Ràdio.
L’abrupta remodelació perpetrada per Sánchez al govern –set defenestrats i el salt de Miquel Iceta de la carpeta catalana a la de Cultura i Esports– va ser un terratrèmol el 10 de juliol dins el bàndol socialista, que té disset cadires al Consell de Ministres per les cinc de Podem. Però els litigis que enfronten els dos socis no amainen, sinó que van a més i els nous se sumen als ja latents, com ara l’augment del salari mínim –ara ajornat fins al setembre perquè la vicepresidenta Nadia Calviño s’ha imposat a Díaz–, la llei d’habitatge –aturada per José Luis Ábalos pel torcebraç amb Podem i ara heretada per Raquel Sánchez a Transports– i la Casa del Rei i l’empar de La Moncloa a la fugida del rei emèrit, que inclou punts tan controvertits com ara que sigui Patrimonio Nacional l’ens que pagui la despesa dels funcionaris enviats als Emirats Àrabs (el duel aquí l’encarnen la ministra de Drets Socials, Ione Belarra, i la titular de Defensa, Margarita Robles).
Canvi climàtic i ecologia
En un full de ruta que fixa esgotar la legislatura fins al 2023, les últimes turbulències provenen de l’ampliació del Prat i sobrevolen el compromís ecologista de la coalició, que des del seu baptisme, el gener del 2020, té fins i tot per primera vegada una vicepresidenta que és ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera. Apel·lant precisament al nom de la cartera de Ribera i a tot el firmat pel PSOE i Podem, la portaveu adjunta d’Unides Podem, Sofía Castañón, va subratllar ahir que “lluitar contra el canvi climàtic forma part de l’acord de govern” de la coalició amb els socialistes i va alertar que l’ampliació de l’aeroport va “en contra dels paràmetres de transició ecològica”.
Ocultació al soci petit
Com va succeir en el cas d’Iglesias sobre la fugida del rei emèrit, Castañón no oculta que a Podem ningú no en sabia res de l’acord que estaven forjant un conseller de Junts com Puigneró i una ministra que no fa ni un mes que és al càrrec com Raquel Sánchez, exalcaldessa de Gavà, i que el soci petit de la coalició ha conegut per la premsa un acord que implica una inversió de 1.700 milions, que suposa la creació de 80.000 llocs de treball directes. Per la diputada asturiana, mà dreta de Jaume Asens i d’Aina Vidal al Congrés, cal reforçar l’aposta pel ferrocarril i invertir a “vertebrar el territori” perquè amb l’ampliació s’aposta pel “monocultiu del turisme”, que “genera llocs de treball precaris”.
Si bé en el salari mínim o la llei d’habitatge hi ha competències encreuades, en el cas del Prat es dona la circumstància que tots els ministres que hi tenen competències són del PSOE. Davant el cognom Agenda 2030 que va amb el Ministeri de Drets Socials de Ione Belarra, el PSOE té una legió de carteres amb afectació, com ara les de Calviño (Economia), Ribera (Transició Ecològica), Raquel Sánchez (Transports) i Reyes Maroto (Indústria). “Serà compatible amb la preservació mediambiental”, hi entra fins i tot la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero. “Vivim en un sistema de garanties i, per descomptat, qualsevol proposta que es fa és valorada i avaluada i ha de tenir les declaracions d’impacte ambiental favorable per tirar endavant”, argumenta la ministra de Ciència, Diana Morant.
Torcebraç fins al 2023
El torcebraç entre el PSOE i Podem està servit a llarg termini perquè el calendari que preveu Aena –un ens presidit pel socialista català Maurici Lucena– és que el projecte es tramiti entre el 2022 i el 2024, i el duel entre Sánchez i Díaz a les urnes –amb l’agenda verda com a eix de les campanyes del PSOE i Podem– arribaria amb les eleccions estatals de finals del 2023.
Després de la triomfant moció de censura del juny del 2018 gràcies al vot a favor d’ERC i el PDeCAT, Sánchez va deslocalitzar el Consell de Ministres i el va portar a Barcelona al desembre coincidint amb la cimera de Pedralbes amb Quim Torra, i el seu cop d’efecte va ser el bateig de l’aeroport amb el nom de Josep Tarradellas i fer realitat l’opció de volar de Barcelona a Madrid fent un vol simbòlic d’Adolfo Suárez a Tarradellas. Tres anys després, roda el món i torna al Prat.
LES FRASES
Invitació d’UP als eurodiputats
Unió de Pagesos ha convidat els eurodiputats catalans a conèixer de primera mà el Parc Agrari del Baix Llobregat després de l’acord anunciat entre els governs espanyol i català per a l’ampliació del Prat. Segons el sindicat, l’objectiu és que els eurodiputats disposin de la màxima informació possible de cara al futur pronunciament de la Comissió Europea sobre si dona llum verd al projecte. Així mateix, Unió de Pagesos també demanarà una entrevista amb el comissari europeu de Medi Ambient per saber de quina manera es gestionaran les compensacions per les terres afectades per l’allargament de la tercera pista. D’aquesta manera, Unió de Pagesos expressa el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport perquè argumenta que suposa l’ampliació de les zones naturals en detriment de l’espai agrari.
El sindicat afirma que, malgrat la creació el 1998 del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat per aconseguir la protecció i el desenvolupament d’aquest espai, “l’especulació sobre aquest territori no s’ha aturat en cap moment”. En aquest sentit, considera que Aena ha fet una “forta pressió” per a l’ampliació de l’aeroport cap a la Ricarda, però que fa uns anys també va ser Eurovegas, que va ser un “punt d’inflexió que va aconseguir que el Parc Agrari se situés com a referent d’un espai agroambiental de producció d’aliments.