Política

Aragonès desvincula l’aeroport i el diàleg

El president refusa la “maniobra de pressió” de La Moncloa per “imposar” la destrucció de la Ricarda i demana temps per salvar la inversió

La marxa enrere de Sánchez tensa tant el govern espanyol com el català

El president no vol barrejar els comptes al Congrés amb l’aeroport
JxCat vol reunir-se amb Aragonès per coordinar-se a Madrid

La marxa enrere del govern de Pedro Sánchez a l’ampliació de l’aeroport del Prat no ha d’afectar la represa de la taula de diàleg, prevista per la setmana vinent, segons el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que va desvincular ahir una cosa de l’altra malgrat no tenir “confiança” en el govern de l’Estat en al gestió de les grans infraestructures i acusar l’executiu del PSOE i de Podem de no tenir justament voluntat de diàleg ni de treballar des del consens. “No renunciaré a l’autodeterminació ni a l’amnistia pel boicot de l’Estat a una ampliació sostenible del Prat”, va voler deixar clar Aragonès, que va remarcar que la delegació catalana de la taula de negociació no anirà a la reunió per discutir d’infraestructures, perquè ja hi ha una comissió bilateral per fer-ho. “No només no afecta la taula de negociació, sinó que hi anem amb més força que mai”, va emfasitzar. Tampoc el govern espanyol considera que s’hagi de tractar la qüestió de l’aeroport en aquest fòrum.

Aragonès rebutja que es pengi a la Generalitat la llufa pels plats trencats de l’ampliació i va acusar Sánchez de protagonitzar una “maniobra de pressió” per imposar el seu projecte, que implica la “destrucció” de la llacuna de la Ricarda. El president va insistir que es tracta d’un “xantatge inacceptable”, i va instar l’Estat a tornar a l’acord del 2 d’agost, que enviava el debat real sobre l’ampliació en el marc del pla director, en lloc de resoldre l’espinosa concreció del projecte abans del 30 de setembre amb l’aprovació de l’anomenat Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026. “No acceptem maniobres de curta volada que intenten en quinze dies solucionar un consens que no hi ha ni dins del govern de l’Estat”, va etzibar Aragonès.

Tanmateix, el cap de l’executiu no renuncia a consensuar la inversió, de 1.700 milions d’euros, i demana temps per reconduir la situació –“no volem renunciar a una inversió, però la volem ben feta, amb consens, i això potser necessita temps”–, malgrat les friccions tant dins el govern espanyol, entre els ministres del PSOE i els de Podem, com als ajuntaments governats pels mateixos colors polítics que a La Moncloa implicats en l’ampliació, com són el del Prat i el de Barcelona, amb una alcaldessa, Ada Colau, que ahir celebrava la paralització del projecte i un primer tinent d’alcalde socialista, Jaume Collboni, que en culpava la Generalitat.

Les tensions, però, es reproduïen també a l’altra banda de la plaça de Sant Jaume entre els socis de govern. Si Aragonès alertava que amb aquesta operació l’Estat intenta furgar en les diferències existents a Catalunya i demanava mantenir la unitat, Junts per Catalunya se situava ja en la pròxima pantalla, la negociació del pressupost, per reclamar exactament unitat. En aquest sentit, des de Brussel·les, el secretari general de JxCat, Jordi Sànchez, sol·licitava una reunió amb Aragonès per coordinar els 23 diputats independentistes al Congrés, “uns escons imprescindibles per garantir una estabilitat governamental”. “No està justificat de continuar parlant de donar suport a una estabilitat amb aquest govern espanyol només per evitar altres governs més nocius per als interessos de Catalunya”, va subratllar.

Barrejar carpetes

La resposta ja l’havia donada el president en la seva compareixença des de la Generalitat: “Barrejar carpetes seria un error, i és potser el que alguns pretenen; jo no ho faré.”

JxCat no va amagar des del primer moment el seu malestar perquè algunes declaracions de dirigents d’ERC poguessin precipitar la decisió que Sánchez ha acabat prenent. “Hem viscut amb una certa sorpresa algunes declaracions que els nostres socis de govern han fet, ho vam manifestar en privat al president Aragonès”, va aclarir Sànchez. Diferents veus d’ERC, tant de l’executiu com del Parlament, s’han pronunciat en els últims temps contra el projecte d’ampliació i tenen previst acudir a la protesta del dia 19 a Barcelona contra l’ampliació.

Mentrestant, a Madrid, el ministre de la Presidència, Félix Bolaños, retreia a JxCat que qüestioni la taula de diàleg quan encara no s’ha reunit –més enllà del febrer de l’any passat– i ratificava la voluntat del seu govern de dialogar per buscar possibilitats d’entesa, sempre dins la Constitució. “Criticar una taula que no s’ha reunit i posar-la en qüestió quan ni tan sols hi ha hagut cap avanç és realment estrany”, va observar Bolaños en la seva intervenció en la comissió constitucional del Congrés per donar explicacions de les prioritats del seu departament.

El ministre responia al representant de JxCat, Josep Pagès, que va dubtar de la credibilitat que es pot donar a una taula de la qual ni tan sols se sap si hi pensa assistir el president espanyol. Ni la presència de Sánchez, ni, de fet, la data exacta o l’ordre del dia de la trobada. Els equips negociadors continuen en contacte.

LES FRASES

No renunciaré a l’autodeterminació ni a l’amnistia pel boicot de l’Estat espanyol a una ampliació sostenible del Prat
No volem renunciar a una inversió, però la volem ben feta, amb consens, i això potser necessita temps
La paralització de la inversió al Prat és una maniobra de pressió: pretenen que l’acceptem com ells volen o, si no, no n’hi ha
El govern de l’Estat constata que no tenen voluntat de diàleg i que no estan disposats a treballar des del consens
Pere Aragonès
President de la Generalitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia