Política

El Kazakhstan recorre a Rússia per sufocar la revolta

Desenes d’opositors i policies han mort en els aldarulls per l’augment del preu del gas liquat i contra el règim

Una aliança d’estats liderada per Moscou envia 3.800 soldats al país centreasiàtic

El Kazakhs­tan està immers en una onada de violència i de caos arran de les pro­tes­tes de bona part de la població con­tra l’aug­ment del preu del gas liquat i, per extensió, con­tra el règim de Kassym-Jomart Tokàiev. Les últi­mes hores d’alda­rulls i d’ope­ra­ci­ons han dei­xat dese­nes de mani­fes­tants i una vin­tena de poli­cies morts, alguns dels quals deca­pi­tats, fet que ha pro­vo­cat la inter­venció de l’Orga­nit­zació del Trac­tat de Segu­re­tat Col·lec­tiva (OTSC), aliança mili­tar que agrupa sis exrepúbli­ques soviètiques lide­ra­des per Rússia.

Les mani­fes­ta­ci­ons van començar diu­menge pas­sat. Ini­ci­al­ment cen­tra­des en el preu del gas liquat, tenien un caràcter pacífic, però al cap de dos dies van deri­var en una esca­lada de violència que va posar en dubte la capa­ci­tat de la poli­cia i l’exèrcit de con­tro­lar la situ­ació. Davant d’aques­tes cir­cumstàncies, el pre­si­dent Tokàiev va sol·lici­tar ajuda a l’OTSC, que li’n va donar.

Les pro­tes­tes dels dar­rers dies són les més grans que hi ha hagut al país cen­tre­asiàtic des de la seva inde­pendència. La jor­nada de més tensió va ser la de dime­cres: els mani­fes­tants van pren­dre i van des­truir seus admi­nis­tra­ti­ves, canals de tele­visió, nego­cis, ser­veis públics i comerços. Les auto­ri­tats van reconèixer la mort d’almenys divuit poli­cies, dos dels quals van ser tro­bats deca­pi­tats, un indici que ha por­tat diver­sos politòlegs a creure que hi ha isla­mis­tes radi­cals que par­ti­ci­pen en els alda­rulls.

Tokàiev, que va assu­mir el càrrec de pre­si­dent del Con­sell de Segu­re­tat del país, un lloc vita­lici que ocu­pava el seu pre­de­ces­sor, Nur­sul­tan Nazarbàiev, va dir que pren­dria mesu­res dràsti­ques con­tra els que va qua­li­fi­car de “ter­ro­ris­tes”. La situ­ació no va millo­rar ahir res­pecte de la vigília a Almati, la ciu­tat més gran del país, que es va con­ver­tir en un camp de bata­lla entre els mani­fes­tants i la poli­cia, que va dete­nir 2.998 par­ti­ci­pants en les pro­tes­tes.

A diferència de dime­cres, quan la poli­cia es va reti­rar de seus gover­na­men­tals clau com l’alcal­dia o la residència del pre­si­dent, els agents de l’ordre sí que van fer ser­vir les armes i van infor­mar de “dese­nes de ter­ro­ris­tes ani­qui­lats”, sense donar xifres exac­tes. A la cèntrica plaça de la República, els uni­for­mats van obrir foc con­tra els mani­fes­tants “que ana­ven armats”, segons van infor­mar l’agència russa TASS tes­ti­mo­nis dels fets.

Les infor­ma­ci­ons sobre el que passa al Kazakhs­tan són molt con­fu­ses a causa de la fèrria cen­sura que imposa el règim kazakh, que aquests dies ha fet talls a la xarxa d’inter­net i de tele­fo­nia mòbil i ha blo­que­jat les prin­ci­pals xar­xes soci­als per difi­cul­tar l’orga­nit­zació dels opo­si­tors. Per evi­tar una even­tual extensió a països veïns de les pro­tes­tes con­tra l’auto­ri­ta­risme, els països de l’OTSC han enviat un con­tin­gent de 3.800 mili­tars al Kazakhs­tan, que encara no ha entrat en acció.

La Unió Euro­pea ha dema­nat “cau­tela” a les parts, així com els Estats Units, que han negat tenir cap impli­cació en les pro­tes­tes.

LA XIFRA

2.998
manifestants
va detenir ahir la policia del Kazakhstan durant les protestes contra el règim.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.