Política

L’enèsim fracàs del consens estratègic

Crònica en deu fases de l’últim intent fallit, tancat sense acord al febrer després de nou mesos de contactes discrets, dels partits i entitats independentistes per desencallar un nou full de ruta

El rol del Consell per la República, de nou el gran obstacle que ha impedit ni tan sols crear un espai permanent de diàleg

Els pactes d’ERC amb Junts i la CUP instaven a crear el nou ‘estat major’
Els actors van buscar d’entrada punts d’acord... i no eren tan lluny
Junts estava disposat a cedir si tots volien fer un nou referèndum

Tot va escla­tar després de l’octu­bre del 2017. El con­sens inde­pen­den­tista que va per­me­tre cele­brar el referèndum de l’1-O i decla­rar el 27-O la DUI al Par­la­ment se’n va anar en orris amb l’apli­cació del 155 i la lec­tura dife­rent que de tots aquells fets, i de la dura repressió poste­rior, ani­rien fent els diver­sos actors sobi­ra­nis­tes. La no res­ti­tució de Car­les Puig­de­mont el 30 de gener del 2018 mar­ca­ria el punt d’inici d’unes dis­crepàncies estratègiques que, en la legis­la­tura del pre­si­dent Quim Torra, es van inten­tar redreçar, una feina que seria infruc­tu­osa perquè les diferències eren massa mar­ca­des i fins i tot es van anar eixam­plant, evi­den­ci­a­des en topa­des com ara com s’havia de res­pon­dre a les inha­bi­li­ta­ci­ons de dipu­tats o quin havia de ser el paper del Con­sell per la República (CxR), un òrgan que s’havia cons­tituït arran de l’acord entre Junts i ERC per tirar enda­vant la legis­la­tura post 155, però del qual a poc a poc repu­bli­cans i també cupai­res s’ani­rien dis­tan­ci­ant en con­si­de­rar que l’havia aca­bat mono­po­lit­zant Junts.

1. Punt de par­tida

Després de les elec­ci­ons del 14-F, arran de les con­ver­ses per a la inves­ti­dura de Pere Ara­gonès, els par­tits, i de retruc les enti­tats que també havien allu­nyat posi­ci­ons, van deci­dir donar-se una nova opor­tu­ni­tat. I pre­ci­sa­ment el paper que havia de tenir el Con­sell va ser un dels grans cavalls de bata­lla que ho va enca­llar durant set­ma­nes. Final­ment, l’ano­me­nat “pacte de les masies” entre ERC i Junts cer­ti­fi­cava la cre­ació d’un nou “espai de coor­di­nació, con­sens i direcció estratègica”, que venia a ser la “taula de direcció col·legi­ada” pre­vista en l’acord sig­nat abans entre ERC i la CUP. El for­ma­ven les tres grans for­ces par­la­mentàries inde­pen­den­tis­tes, Òmnium i l’ANC, amb l’estat major que va fer pos­si­ble l’1-O com a mirall. El nou espai tenia com a feina bàsica fixar els plans estratègics vers la república i con­cre­tar pro­pos­tes d’acció política i mobi­lit­zació ciu­ta­dana enca­mi­na­des al seu asso­li­ment. Es trac­tava de dis­se­nyar “l’embat democràtic de con­fron­tació cívica i pacífica” que s’anun­ci­ava com a eina de pressió –però alhora com a pla B en cas que no fun­cionés– per a la taula de diàleg a què es con­ve­nia donar almenys una opor­tu­ni­tat, i de la qual s’ani­ria donant compte aquí. “Cal pre­pa­rar des de tots els res­sorts a l’abast els diver­sos esce­na­ris de con­fron­tació democràtica”, deia el pacte, que també situa aquest espai com a punt de debat per asso­lir una major coor­di­nació en altres fronts, com el de les Corts espa­nyo­les.

L’acord final, a més, esta­blia que el nou estat major bus­ca­ria “tran­sitòria­ment la coor­di­nació” amb el Con­sell “fins que aquest fina­litzi la seva refor­mu­lació” en con­sens entre tots els actors. La idea final era que l’espai “es pugui situar en el seu marc”.

2. S’acti­ven les con­ver­ses

Ara­gonès era inves­tit pel Par­la­ment el 21 de maig del 2021, i les con­ver­ses per for­mar aquest nou espai i refor­mu­lar el Con­sell per la República començaven al cap de pocs dies, amb la par­ti­ci­pació dels cinc actors pac­tats i el mateix CxR com a sisè inte­grant de facto. Efec­ti­va­ment serien reu­ni­ons “dis­cre­tes, periòdiques i cons­tants”, com es pre­te­nia. Algu­nes telemàtiques, però, a mesura que es rela­xa­ven les mesu­res con­tra la covid, la majo­ria serien pre­sen­ci­als a Bar­ce­lona, si bé també n’hi va haver a l’Empordà, i fins i tot a la Cata­lu­nya del Nord. Nou mesos després, però, tots acor­da­rien dei­xar-ho estar, sense haver pogut cul­mi­nar cap acord. Havia fra­cas­sat l’últim intent ja no tan sols de retro­bar el con­sens estratègic, sinó fins i tot de crear un espai per­ma­nent a aquest efecte. Per què? Ara, que estan for­mal­ment tren­ca­des i sense pers­pec­ti­ves que es repren­guin a curt ter­mini, alguns dels par­ti­ci­pants han acce­dit a expli­car les con­ver­ses a El Punt Avui.

3. Els par­ti­ci­pants

El pacte de les masies fixava que el nou espai es bifur­ca­ria en una direcció estratègica política for­mada per dos o tres repre­sen­tants de cada orga­nit­zació, i un comitè tècnic amb un o dos inte­grants més per ens, que es res­pon­sa­bi­lit­za­ria de la pre­pa­ració, segui­ment i exe­cució dels acords del pri­mer. Aquest últim no s’ha arri­bat a crear mai, davant la manca de con­cre­ci­ons a desen­vo­lu­par, però el pri­mer sí que va fun­ci­o­nar amb uns mem­bres més o menys fixos. Per part d’ERC hi seria al prin­cipi Isaac Peraire, antic repre­sen­tant al CxR, que va pas­sar el tes­ti­moni a l’excon­se­llera Alba Vergés i Marta Vila­ret, vice­se­cretària de Lluita Anti­re­pres­siva del par­tit. Per part de Junts, el pes el durien el secre­tari gene­ral, Jordi Sànchez, i l’actual por­ta­veu Josep Rius, amb alguna apa­rició del dipu­tat Joan Cana­dell. Per part de la CUP hi pas­sa­rien diver­sos mem­bres, com els dipu­tats Eulàlia Reguant i Car­les Riera o les ara exdi­pu­ta­des Maria Sir­vent o Natàlia Sànchez. Per part d’Òmnium, hi inter­vin­drien l’ales­ho­res vice­pre­si­dent Mar­cel Mauri i l’actual pre­si­dent, Xavier Antich. Per part de l’ANC hi ani­rien la pre­si­denta, Eli­senda Palu­zie; el vice­pre­si­dent, David Fernàndez, i dos mem­bres més del secre­ta­riat que es van rotar. I pel Con­sell per la República, el con­se­ller a l’exili Toni Comín o els exdi­pu­tats Toni Cas­tellà i Lluís Llach.

4. Pri­mers recels

Només amb l’elecció dels noms, les fonts de Junts ara con­sul­ta­des expres­sen ja una pri­mera recança: “Tot­hom hi va enviar gent del màxim rang dins la seva orga­nit­zació, i això vol dir que li donàvem importància. Tot­hom tret d’ERC.” “Les per­so­nes que poses a nego­ciar són indi­ca­ti­ves de l’interès que poses en una qüestió, els qui ja no s’hi van posar amb ganes d’un acord van ser ells”, con­clo­uen. Els repu­bli­cans, en canvi, pre­su­mei­xen que els seus són lide­rat­ges més “corals”, a més que ja havien dei­xat clar en les nego­ci­a­ci­ons d’inves­ti­dura que no dei­xa­rien que ningú “tutelés” l’acció del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, fet que podia ser incom­pa­ti­ble amb el fet d’enviar repre­sen­tants de més pes a aques­tes con­ver­ses.

5. Per començar, punts d’acord

Cons­ci­ents que la refor­mu­lació del Con­sell seguia sent una qüestió espi­nosa, les con­ver­ses van apar­car-ho d’entrada i van començar posant les estratègies sobre la taula. “Es va veure que era més interes­sant començar per on estàvem tots d’acord, i es va fer bona feina,”, asse­nya­len des Junts. Al cap i a la fi, la idea era com­pa­rar els fulls de ruta de tots, i la cosa al prin­cipi va fluir prou bé, perquè van cons­ta­tar que no esta­ven tan allu­nyats, i tenien “molts punts d’acord en la majo­ria de temes”, adme­ten. I és que lli­brets com el Tor­na­rem a vèncer, d’Oriol Jun­que­ras i Marta Rovira, i el Pre­pa­rem-nos, de Car­les Puig­de­mont, coin­ci­dei­xen en major o menor grau que cal estar oberts sem­pre al diàleg, però alhora no s’ha de tan­car la porta a la uni­la­te­ra­li­tat i pre­pa­rar la con­fron­tació. De fet, tot­hom d’entrada va coin­ci­dir que per asso­lir la inde­pendència cal­dria donar més pes a la con­fron­tació, que cal­dria insis­tir en el front anti­re­pres­siu, van par­lar del front inter­na­ci­o­nal... “Vam avançar una mica per aquí, fins i tot més del que es podia espe­rar, i més fins i tot del que s’havia avançat en les con­ver­ses d’abans de la sentència de l’1-O, que van aca­bar sense una res­posta política ins­ti­tu­ci­o­nal”, adme­ten fonts de l’ANC. Això sí, no es va arri­bar a par­lar pròpia­ment de nou full de ruta ni d’acci­ons con­cre­tes; només “de manera molt super­fi­cial”.

6. El Con­sell per la República, l’escull

“Ini­ci­al­ment l’objec­tiu no era crear una taula, les con­ver­ses eren per veure com s’avançava en l’estratègia i veure quin havia de ser el rol del CxR, que és el que havia que­dat pen­dent entre Junts i ERC. S’havia de par­lar d’això”, expli­quen, en tot cas, les fonts de l’ANC. I les coses es van començar a tòrcer quan va ser l’hora de superar un entre­banc ja cone­gut: el Con­sell per la República. Una refor­mu­lació en pro­fun­di­tat –a fi que el Con­sell en si fos, o integrés, l’espai de direcció estratègica– era el man­dat d’entrada del pacte de les masies, però ja de seguida es va veure que serien com­pli­ca­des les opci­ons d’afron­tar-la. “Junts volia que la taula estigués dins del CxR, que ja té una agenda pròpia, una estratègia molt mar­cada i que no vol renun­ciar a tenir la seva posició, cosa que tro­bem lícita”, expo­sen des d’ERC. “Volien que s’acceptés la seva versió, però no hi havia volun­tat real de refor­mu­lar”, jus­ti­fi­quen, tot asse­gu­rant que la CUP ho veia igual. Fonts cupai­res con­sul­ta­des, que han decli­nat par­lar-ne, s’han limi­tat a dir a El Punt Avui que no hi podia haver con­ver­ses seri­o­ses men­tre el pre­si­dent i cara visi­ble del Con­sell fos el líder d’un par­tit polític.

La veri­tat és que, més enllà d’algu­nes con­si­de­ra­ci­ons genèriques, ningú va arri­bar a pre­sen­tar una pro­posta con­creta per refer el Con­sell a fi que tot­hom s’hi trobés còmode, tot i que aquest ens –que en paral·lel havia ini­ciat el seu propi procés de rees­truc­tu­ració amb la votació d’una assem­blea d’elec­tes– va arri­bar a ajor­nar, pri­mer uns mesos i després unes set­ma­nes a l’octu­bre, l’elecció per veure si això afa­vo­ria un con­sens. No va ser així, i al final va deci­dir tirar milles i com­ple­tar el procés. “ERC seguia donant allar­gues, i la vida d’una enti­tat no pot parar”, jus­ti­fi­quen a Junts.

7. L’espai... i un nou referèndum?

El pla B a la refor­mu­lació del Con­sell, que ja no con­di­ci­o­nava el seu procés intern i que ERC sí que veia amb bons ulls, era fer tot just a la inversa de la pro­posta ini­cial: el reco­nei­xia com a actor amb veu pròpia i accep­tava que s’afegís a l’espai a cinc que havien acor­dat en els pac­tes d’inves­ti­dura, com de facto ja estava suc­ceint en les con­ver­ses que esta­ven man­te­nint. “Si el Con­sell era un actor més, això havia de fer pas­sar les pors”, des­cri­uen des de Junts. Aques­tes matei­xes fonts asse­gu­ren que esta­ven dis­po­sa­des a cedir-li tot el poder estratègic, renun­ci­ant fins i tot a punts que tenien en el pro­grama elec­to­ral i que figu­ra­ven en el pacte amb ERC. “L’acord de govern diu que només un referèndum pac­tat pot subs­ti­tuir l’1-O, però en les con­ver­ses vam pac­tar afe­gir-hi «o l’estratègia que deci­deixi per con­sens aquest espai»”. “Si entre tots sis arribàvem a un nou con­sens, Junts estava dis­po­sat a sor­tir de les seves posi­ci­ons”, subrat­llen, amb la qual cosa un nou referèndum era una pos­si­bi­li­tat. Fonts de l’ANC, en tot cas, mati­sen que, tot i que sí que ells dema­na­ven impul­sar “algun acte de sobi­ra­nia”, no es va arri­bar a par­lar de la pos­si­bi­li­tat que Junts o ERC accep­tes­sin pro­moure un nou referèndum uni­la­te­ral.

8. Ofi­cina ‘tècnica’

En tot cas, el pla B es va tòrcer quan Junts va accep­tar que l’espai en qüestió estigués política­ment des­vin­cu­lat del Con­sell, però va pro­po­sar que s’hi lligués igual­ment a través d’una ofi­cina tècnica, una mínima estruc­tura per­ma­nent que s’encar­regués de fei­nes teòrica­ment burocràtiques com ara con­vo­car les reu­ni­ons o aixe­car acta de les con­clu­si­ons. “La idea era que l’ofi­cina fos un espai a part, i que cap dels òrgans de govern del Con­sell hi tingués influència”, argu­men­ten. ERC, però, no ho va veure clar. “El Con­sell per la República no pot ser marc i part alhora”, resu­mei­xen les seves fonts, que cre­uen en aquest com un òrgan que s’hau­ria de limi­tar a fer difusió i con­tac­tes en l’àmbit inter­na­ci­o­nal. “Insis­tien que el nou espai estratègic seguís estant d’alguna manera sota el parai­gua del Con­sell, inten­tant exhi­bir una trans­ver­sa­li­tat que és ine­xis­tent”, con­clou ERC per jus­ti­fi­car el seu rebuig. “Tenia un sen­tit que l’ofi­cina estigués en el marc del Con­sell perquè és l’espai amb més gent i més trans­ver­sal que exis­teix a l’inde­pen­den­tisme, a més que és el fil que relliga el man­dat de l’1-O amb la Cata­lu­nya inte­rior”, res­po­nen des de Junts.

9. El tren­ca­ment

Les posi­ci­ons són òbvi­a­ment con­tra­po­sa­des, però les ver­si­ons dife­rei­xen del tot a l’hora d’expli­car el blo­queig defi­ni­tiu de les con­ver­ses i deter­mi­nar-ne els cul­pa­bles. Segons Junts, al final el con­sens era “quasi unànime” perquè els altres grups “s’havien bellu­gat del seu espai de con­fort”, però ERC va ser “l’únic” que va dir que no a aquesta solució. “Hi va haver una acti­tud de blo­queig per part seva, i no ens ho van jus­ti­fi­car”, retre­uen. “No era l’estruc­tura òptima que tots hauríem pre­fe­rit, però de manera pragmàtica era una solució que tots acceptàvem, perquè la veiem l’única mínima­ment via­ble”, con­fir­men les fonts de l’ANC, que adme­ten, això sí, que Junts “no volia una coor­di­nació estratègica que no estigués sota un cert marc del Con­sell”, i que ERC en cap moment va dir que sí. “No vam rebut­jar cap acord, sim­ple­ment no es va arri­bar a cap acord”, pun­tu­a­lit­zen des d’ERC, men­tre que a l’ANC també cons­ta­ten que “si no hi havia con­sens entre Junts i ERC, Òmnium no volia fer res”. L’enti­tat cul­tu­ral ha decli­nat entrar en “misèries i inte­ri­o­ri­tats” de les con­ver­ses, però fonts con­sul­ta­des han resu­mit: “Hem cons­ta­tat que s’estan tirant els plats pel cap els uns i els altres i que cada vegada que sem­blava que un acord podia ser pos­si­ble, el reben­tava un o el reben­tava l’altre.” Des de Junts, en canvi, subrat­llen que fins i tot la CUP “s’havia sumat al pre­a­cord de cinc con­tra un”, que només hau­ria cal­gut dur a la rati­fi­cació dels òrgans interns de direcció de cada orga­nit­zació.

10. L’epi­tafi

Les con­ver­ses es van sus­pen­dre inde­fi­ni­da­ment en una última reunió el 7 de febrer, asse­gu­ren les fonts con­sul­ta­des. “Quan Jordi Cui­xart va pas­sar el relleu a Xavier Antich el 26 de febrer ja vam dir que hem cons­ta­tat que no hi ha pos­si­bi­li­tat de tre­ba­llar en aquest marc de manera con­junta amb una uni­tat estratègica de debò”, es resig­nen des d’Òmnium. “Arriba un moment que davant d’això diem que les ulle­res amb què ens vam mirar l’1-O no són les matei­xes ulle­res que podem fer ser­vir ara, el 2022, i que per tant cal fer can­vis de lide­rat­ges”, con­clo­uen amb certa amar­gor, en la línia que va expres­sar el seu expre­si­dent dies abans de pre­di­car amb l’exem­ple i ple­gar.

El 5 de març, Car­les Puig­de­mont era ree­le­git pre­si­dent del Con­sell per la República i, en un dis­curs inu­si­ta­da­ment dur, cer­ti­fi­cava en públic la defunció del nou intent de bas­tir una uni­tat estratègica, tot cul­pant-ne les for­ma­ci­ons polítiques, en al·lusió velada a ERC, que segons ell han estat “inca­pa­ces” de posar-se d’acord en el full de ruta. Puig­de­mont pro­cla­mava aquell dia que el Con­sell s’havia “eman­ci­pat” dels par­tits i que li toca tirar enda­vant el man­dat de l’1-O “reduint-ne la dependència”. “La nos­tra relació amb els par­tits ha de can­viar; els hem donat mol­tes opor­tu­ni­tats però el temps ja s’ha aca­bat”, decla­rava. Nou mesos després d’ini­ciar-lo, l’últim intent havia fra­cas­sat.

Acusacions mútues i raons de fons

L’enèsim xoc sobre el rol del Consell per la República que ha fet descarrilar el nou intent de lligar un full de ruta amaga les raons més profundes de la topada entre els dos grans corrents de l’independentisme. “ERC posa en dubte el mandat de l’1-O, ergo el mateix acord de govern”, alerten a Junts. “Al final ens hem de preguntar el perquè del seu bloqueig a un espai de consens estratègic”, assenyalen, alhora que lamenten que “a la Generalitat tampoc ningú lidera res des de l’eix nacional”. Ells mateixos es donen una possible resposta a tot: “Potser l’estratègia d’eixamplar la base i ajornar la independència respon a aquestes preguntes.”

“Que s’han rebaixat els plantejaments independentistes? No ho diu pas el Tornarem a vèncer, ni la ponència política que acabem d’aprovar”, rebaten els republicans. Segons ells, el problema de fons és un altre: “Tenim versions allunyades en el diagnòstic de la situació, que no és el mateix.” I en aquest punt és on tornen els retrets, en aquest cas per manca de principi de realitat. “Junts i el Consell diuen que no cal res més després de l’1-O, que el mandat ja el tenim, i això ni la CUP ho defensa ja”, es resignen. “Tenen una via estratègica pròpia, un full de ruta que no s’adiu amb el dels altres però que volen imposar a tothom”, retreuen.

Tot i que s’ha volgut fer córrer des del gener del 2018, a més, els republicans neguen que tinguin cap problema amb la figura de Puigdemont com a líder de Junts, i li continuen reconeixent el paper de gran actiu del procés, sobretot a l’exterior. En aquest sentit, neguen també que en el fons del desacord hi hagi una simple qüestió de confiances, tot i que admeten que “s’han de treballar”, i que d’entrada la millor manera seria “posant en comú diversos objectius”. “El que s’ha intentat és la reformulació del Consell i no s’ha aconseguit, ara cal anar convergint en l’estratègia i buscar els espais per fer-ho”, conclouen. Òmnium, en canvi, creu que sí que qualsevol acord haurà de passar forçosament per canviar els lideratges, a fi de “recuperar confiances i crear noves complicitats”.

En tot cas, ERC repta els socis de govern a concretar la confrontació que proposen. “Què s’ha posat sobre la taula com a embat? Quin embat frena ERC?”, desafien. “Podem posar mil exemples d’embats que hem plantejat: les sentències de Schleswig-Holstein, Bèlgica o Itàlia, la candidatura a les eleccions europees, les sentències que han de venir del TJUE o el TGUE; en el cas de la presidenta Borràs, que es faci pinya i no sentenciïn els partits independentistes...”, responen des de Junts.

Poques perspectives a curt termini

Partits i entitats admeten que avui les converses per a un full de ruta estan trencades i sense calendari de represa, però coincideixen que tard o d’hora caldrà tornar-ne a parlar. De fet, asseguren que els ponts no estan trencats, perquè de contactes n’hi ha a nivell de govern i parlamentari, és clar, però també en aspectes com la lluita antirepressiva. “Sempre caldrà trobar espais, perquè ningú avançarà sol; s’ha de continuar intentant”, resumeixen les fonts d’ERC, que asseguren que treballaran per promoure’ls. “Per nosaltres no quedarà, hi serem”, manifesten. No serà fàcil, això sí, perquè l’últim intent fallit ha deixat ferides. “Pertocaria a qui ho ha bloquejat posar una proposta sobre la taula perquè pugui existir la direcció estratègica, que no sigui vetant el Consell per la República”, sostenen a Junts, que avisen que en paral·lel han iniciat un procés per avaluar l’acord de govern.

“No hi ha indicis que les reunions es recuperin a curt termini”, avisen des de l’ANC, i admeten que han quedat força decebuts per la situació, i per tant tampoc serà fàcil reconduir-la. De fet, l’Assemblea ja havia votat internament no participar en més taules d’aquest tipus després del fracàs per pactar una resposta unitària a la sentència de l’1-O, si bé ara van decidir donar-li una oportunitat perquè els semblava una iniciativa “transitòria” per trobar un espai estratègic, que tampoc ha reeixit. “Tal com estan avançant el govern i els partits, del que hi ha més ganes ara és de desmarcar-se’n”, subratllen. Tant o més contundents són a Òmnium. “Cal canviar la manera de fer, parlar clar i canviar els marcs de què ens havíem dotat fins ara”, constaten. D’aquí que insisteixin en la renovació de portaveus i cares visibles. “Si no pot ser amb nous actors perquè els partits no volen canviar, evidentment no podem fer-hi res, però ens semblaria interessant”, insisteixen. “No ens hem mogut del que han expressat Cuixart i Antich: això passa per tornar a començar”, etziben.

Renovacions internes en curs

A tot plegat s’hi suma un darrer factor, que de fet és el que va fer aturar definitivament les converses al febrer: en aquell moment, la majoria d’integrants de la taula eren a les portes d’afrontar processos interns de renovació de cares o doctrines, i fins que no es completin no estaran en condicions de tornar-ho a intentar. L’ANC va aprovar la setmana passada nou document estratègic, i afrontarà al maig l’elecció del nou secretariat i la junta, ja que pleguen tots amb Elisenda Paluzie al capdavant. També Òmnium acaba de renovar la junta i la presidència, i Puigdemont té pendent encara nomenar òrgan de govern al Consell per la República, d’on plegaran les entitats i partits que l’integraven fins ara.

Si bé menys del que voldria Òmnium, també als partits hi ha canvis en marxa. La CUP va renovar el secretariat nacional fa poques setmanes, i ERC tot just acaba d’aprovar, amb pocs canvis això sí, una nova ponència política. Igualment, Junts anunciava tot just ahir un decisiu congrés al juny, en què plegarà el secretari general, Jordi Sànchez. Els nous intents de pactar el full de ruta, doncs, sembla que aniran per llarg, ja que a més la propera fita a l’horitzó dels partits són les eleccions municipals, més que fer un embat per la independència. Llevat, és clar, que algun element nou ho faci trontollar tot. “A veure si les mobilitzacions pel català són un revulsiu”, sospiren a l’ANC...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.