Política
Foment aplica a pas lent el pla de millora de Renfe a Catalunya
Quan van començar els problemes, lEstat es va comprometre amb la Generalitat a invertir 2.363 milions en sis anys
El ministeri de Foment està aplicant amb comptagotes el pla que l’any passat va subscriure amb la Generalitat per modernitzar la xarxa de Renfe al conjunt de Catalunya. El ministeri de Magdalena Álvarez es va comprometre a aportar 2.363 milions d’euros al llarg de sis anys per millorar les instal·lacions. Ho va fer dies després que esclatés el caos de les infraestructures –i singularment de les Rodalies de Renfe– que ha durat tot el curs i que s’ha aguditzat els darrers mesos deixant en evidència la manca d’inversió de l’Estat al Principat.
El conveni ha començat a aplicar-se però a pas de tortuga tot i la necessitat de millores. Un cop signats, als pressupostos de l’Estat per al 2007, que es van presentar uns dies després, s’hi van incloure partides per uns escassos 193,18 milions. Això segons el ministeri de Foment, perquè segons els càlculs que CiU fa a partir dels projectes concrets, les xifres són molt més baixes. Les partides pressupostades sumen aleshores només 37 milions. A aquest ritme caldrien 64 anys per arribar al total compromès per Foment.
Pactat el 27 de setembre
El pla per a sis anys, subscrit en un conveni d’inversió entre el ministeri i la conselleria d’Obres Públiques, es va pactar el 27 de setembre de l’any passat. Segons aquest pla, amb els diners del ministeri i amb els 1.202 milions que hi posa la conselleria de Política Territorial, la xarxa de Rodalies rebria una inversió específica de 1.444 milions. Les actuacions comprenen la nova línia Cornellà-Castelldefels, el desdoblament de Barcelona-Vic o la construcció d’intercanviadors a Martorell, la Sagrera o l’Arc de Triomf. També preveu el soterrament de la via a l’Hospitalet de Llobregat, a Montcada, a Sant Feliu de Llobregat i un accés a l’aeroport.
D’aquestes obres a Rodalies el ministeri n’ha d’assumir la major part del cost, segons el pacte. Bona part dels projectes constaven ja al pla d’infraestructures del govern català però faltava des de fa anys el vistiplau de Foment. Cas a banda és la inversió que sí que fa el ministeri per portar el TGV a Barcelona, que acabarà pujant a uns 5.800 milions d’euros segons les previsions. Álvarez s’ha abocat milionàriament en aquesta obra i, segons diuen alguns experts, aquesta és una de les causes de la falta d’atenció a Rodalies i altres punts de la xarxa regional.
Disseny lent de projectes
Segons càlculs del govern català, per resoldre el problema de Rodalies caldria una inversió de 6.000 milions d’euros. Aquesta seria preceptiva per aconseguir un traspàs amb garanties al gener, tal com va prometre José Luis Rodríguez Zapatero. Però TGV a banda, el motor de Foment a Catalunya va lent cada cop que s’hi posa la lupa. Fonts oficials del ministeri s’excusen dient que el protocol es complirà, i que si el primer any s’hi han posat 193 milions, “que no és una quantitat baixa”, ha estat perquè és el que costa dissenyar alguns projectes que es començaran a executar el 2008, “i els projectes que es redacten són més barats que l’obra a executar”. L’argument contrasta amb la realitat que la Generalitat ja executa algunes de les obres.
Una altra font de conflicte és el contracte programa que l’Estat va subscriure amb Renfe el desembre del 2006 pressupostant 6.000 milions per al servei ferroviari a Espanya fins al 2010. D’aquests milions només estan directament destinats a Catalunya 78, segons una resposta del govern central a CiU. Foment es defensa dient que dels 6.000 milions només se’n territorialitza “una petita part” destinada a mantenir estacions i que la resta són per a material mòbil “com els nous trens de Rodalies Civia”.
El conveni ha començat a aplicar-se però a pas de tortuga tot i la necessitat de millores. Un cop signats, als pressupostos de l’Estat per al 2007, que es van presentar uns dies després, s’hi van incloure partides per uns escassos 193,18 milions. Això segons el ministeri de Foment, perquè segons els càlculs que CiU fa a partir dels projectes concrets, les xifres són molt més baixes. Les partides pressupostades sumen aleshores només 37 milions. A aquest ritme caldrien 64 anys per arribar al total compromès per Foment.
Pactat el 27 de setembre
El pla per a sis anys, subscrit en un conveni d’inversió entre el ministeri i la conselleria d’Obres Públiques, es va pactar el 27 de setembre de l’any passat. Segons aquest pla, amb els diners del ministeri i amb els 1.202 milions que hi posa la conselleria de Política Territorial, la xarxa de Rodalies rebria una inversió específica de 1.444 milions. Les actuacions comprenen la nova línia Cornellà-Castelldefels, el desdoblament de Barcelona-Vic o la construcció d’intercanviadors a Martorell, la Sagrera o l’Arc de Triomf. També preveu el soterrament de la via a l’Hospitalet de Llobregat, a Montcada, a Sant Feliu de Llobregat i un accés a l’aeroport.
D’aquestes obres a Rodalies el ministeri n’ha d’assumir la major part del cost, segons el pacte. Bona part dels projectes constaven ja al pla d’infraestructures del govern català però faltava des de fa anys el vistiplau de Foment. Cas a banda és la inversió que sí que fa el ministeri per portar el TGV a Barcelona, que acabarà pujant a uns 5.800 milions d’euros segons les previsions. Álvarez s’ha abocat milionàriament en aquesta obra i, segons diuen alguns experts, aquesta és una de les causes de la falta d’atenció a Rodalies i altres punts de la xarxa regional.
Disseny lent de projectes
Segons càlculs del govern català, per resoldre el problema de Rodalies caldria una inversió de 6.000 milions d’euros. Aquesta seria preceptiva per aconseguir un traspàs amb garanties al gener, tal com va prometre José Luis Rodríguez Zapatero. Però TGV a banda, el motor de Foment a Catalunya va lent cada cop que s’hi posa la lupa. Fonts oficials del ministeri s’excusen dient que el protocol es complirà, i que si el primer any s’hi han posat 193 milions, “que no és una quantitat baixa”, ha estat perquè és el que costa dissenyar alguns projectes que es començaran a executar el 2008, “i els projectes que es redacten són més barats que l’obra a executar”. L’argument contrasta amb la realitat que la Generalitat ja executa algunes de les obres.
Una altra font de conflicte és el contracte programa que l’Estat va subscriure amb Renfe el desembre del 2006 pressupostant 6.000 milions per al servei ferroviari a Espanya fins al 2010. D’aquests milions només estan directament destinats a Catalunya 78, segons una resposta del govern central a CiU. Foment es defensa dient que dels 6.000 milions només se’n territorialitza “una petita part” destinada a mantenir estacions i que la resta són per a material mòbil “com els nous trens de Rodalies Civia”.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.