Política

S’obren a acceptar la B-40

El govern s’ofereix ara a valorar la ronda del Vallès si se n’analitzen també les alternatives viàries amb els municipis

Du al Parlament la negociació dels comptes amb el PSC mentre seu encara amb Junts, si bé no com a alternativa

Després que la setmana de marge que es van donar el president Pere Aragonès i el cap de l’oposició, Salvador Illa, només servís per constatar el total enquistament de la negociació pel pressupost, el govern va fer ahir un pas endavant per mirar de desencallar-la i va presentar una nova proposta en què, per primer cop, s’obre a acceptar l’opció de la ronda nord del Vallès, la B-40, que ha rebutjat fins ara i que és el principal punt que encalla l’acord, sempre que així es pacti amb ajuntaments i agents socials de la contrada en un procés que valori també, això sí, les alternatives viàries que planteja.

El nou oferiment es va presentar a la tarda en forma d’esmena del grup d’ERC al Parlament a una moció del PSC que es debatrà i es votarà dijous, i que recull les principals demandes en matèria d’infraestructures que han encallat la negociació, amb la B-40 al capdavant, però també l’ampliació de l’aeroport del Prat i la signatura del contracte programa amb Renfe. “Intentarem acostar posicions, són esmenes que tenen voluntat d’acord”, va avançar al matí ja la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, que va traslladar ara el focus a un Parlament que just recupera avui l’activitat plenària. A la cambra es buscarà així el punt d’entesa per desllorigar l’acord, tal com, segons fonts del govern, va suggerir implícitament el PSC després que ni tan sols respongués a l’última proposta que li havia traslladat Vilagrà una setmana abans, més genèrica, en què l’executiu s’oferia a revisar la mobilitat al Vallès en el marc del pla nacional d’infraestructures. “No entenem la dilació en la resposta a les nostres propostes, no té sentit anar perdent dies”, va lamentar ahir la consellera. I és que, segons ella, ja hi ha “un bon acord pressupostari” amb el PSC, amb qui va detallar 187 punts pactats en dotze àrees i fins a cinc grans qüestions negociades “al marge”, com el Hard Rock i l’aeroport, en totes les quals han assolit ja un punt d’entesa, tret de la B-40. “Tenim un pressupost bloquejat en part per càlculs polítics”, va retreure.

L’esmena presentada per ERC, que vol negociar ara amb el PSC, proposa acordar durant el primer semestre amb el Ministeri de Transports un conveni que garanteixi la redacció “del projecte de millora de la mobilitat al Vallès occidental que el govern acordi amb els ajuntaments implicats”, considerant els principis del pla específic de mobilitat ja existent, “i que inclogui l’estudi de totes les propostes de millora viària possibles, incloent-hi la ronda nord”. Així, encara hi podrien posar cullerada els ajuntaments sorgits de les municipals del maig. En canvi, la moció original del PSC reclama que el conveni se signi d’aquí a tres mesos, i sigui tant per a la redacció del projecte de la ronda com per a la seva execució per part de la Generalitat amb diners transferits per l’Estat, a qui les fonts del govern acusen de voler centrifugar la responsabilitat del projecte després de decennis sense haver-lo tirat endavant. A més, l’esmena d’ERC introdueix altres matisos a la del PSC, ja que vol que s’acordi en el primer semestre una comissió tècnica entre governs per acordar “el nou model aeroportuari” de Catalunya, inclosa la conversió del Prat en un “veritable hub intercontinental”, amb respecte pel medi ambient i els veïns de la zona, i incidint en el fet que la Generalitat ha de formar part de la governança. ERC, a més, condiciona a l’aprovació del pressupost els diversos estudis informatius ferroviaris que reclama al PSC, i vol esquivar informar en el termini d’un mes sobre a quines infraestructures destinaran els 759 milions de l’addicional tercera que l’Estat tornarà fins al 2024.Mentre mira de tancar un acord amb el PSC, el govern es reunirà aquesta tarda amb Junts per continuar-hi les converses, si bé de moment no el veu com a soci alternatiu, tot i la nova crida a no optar per “retallar l’autogovern” amb un pacte amb el PSC que va fer ahir el seu portaveu, Josep Rius. “És important que Junts s’impliqui en la negociació, si es pot aprovar amb quatre grups millor que amb tres”, va refredar Vilagrà.

L’executiu va evitar posar-se terminis per tancar un acord, si bé la consellera d’Economia, Natàlia Mas, va deixar clar que tenen estudiats “tots els escenaris”, inclòs que algunes mesures ja pactades es puguin implementar igualment amb un decret llei, “si després d’ics dies” es mantingués el bloqueig.

Com a forma de pressió, en tot cas, va avançar uns quants detalls més dels comptes, que amb 41.000 milions serien “els més expansius de la història”, i va alertar del “cost d’oportunitat” que representa no poder aplicar ja certes mesures si no s’aproven els nous comptes. Ho va dir després d’una reunió a Palau entre el govern i els agents socials i econòmics per posar-los al dia de les converses i mirar així d’incrementar la pressió sobre el PSC, tasca en què també va insistir Vilagrà: “Si hi ha hagut pressupostos a l’Estat i a Barcelona, no entenc per què no n’hi hauria d’haver a Catalunya.”

“Menys declaracions i més reunions”

m.m

Els agents socials van passar ahir de demanar un acord a “exigir” un esforç de consens als grups implicats, començant pel govern i acabant per l’oposició amb més possibilitats de pacte, el PSC i Junts. “Calen menys declaracions i més reunions“, va insistir el secretari general d’UGT, Camil Ros, que va recordar que en el context actual és vital iniciar “la recuperació del que es va desinvertir com a producte de les retallades”. A la vista de l’estira-i-arronsa, Ros va reclamar que “no calgui elegir entre infraestructures i drets socials”. La mateixa urgència la van expressar tant Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, com el seu homòleg a Pimec, Antoni Cañete. Per al primer, que veu de bon ull els requisits del PSC en matèria d’infraestructures, seria una “irresponsabilitat” acabar en una pròrroga, ja que es perdria l’oportunitat d’aprofitar un escreix de 3.840 milions. Cañete, al seu torn, va ironitzar dient que els comptes estan “com el país, a zero graus”, i va alertar del “fracàs polític” d’una manca d’acord. La Taula del Tercer Sector s’hi va afegir amb una nota i va exhortar els grups a accelerar un pacte “posant-se a la pell dels qui estan patint”. Aragonès té hora avui amb la plataforma Actua Cultura, amb qui ja té també un acord.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia