Política

Puigdemont diu que és la presidència del Congrés i no el reglament qui impedeix el català

El president a l’exili diu que “són mestres en el filibusterisme parlamentari” posant d’exemple que ha presentat 59 propostes de pròrrogues perquè s’usi al Senat

La portaveu de l’executiu espanyol adverteix de “les dificultats que té la seva aplicaió pràctica”

L’expre­si­dent de la Gene­ra­li­tat a l’exili, Car­les Puig­de­mont, ha sigut con­tun­dent en la rèplica a la pro­posta de a vice­pre­si­denta segona del govern espa­nyol en fun­ci­ons i líder de Sumar, Yolanda Díaz, de refor­mar el regla­ment del congrés perquè s’hi pugui inter­ve­nir en català, gallec i basc: “Enlloc del regla­ment no es diu que hi hagi l’obli­gació de fer ser­vir el cas­tellà, o la pro­hi­bició de fer ser­vir una altra llen­gua ofi­cial. Per tant, amb la volun­tat política de la pre­sidència n’hi ha prou. I de volun­tat fins ara no n’hi ha hagut mai”. Així s’ha expres­sat a Twit­ter Puig­de­mont per posar al mateix sac a PSOE i Sumar qua­li­fi­cant-los de “mes­tres en fili­bus­te­risme par­la­men­tari”.

Pri­mer ha fet l’advertència que quan par­lin de refor­mar el regla­ment s’ha de tenir en compte que el català no està pro­hi­bit, i en segon lloc ha afe­git que par­lar d’aquest procés de reforma “sol ser una estratègia per fer per­dre el temps fent veure que inten­tes arre­glar un pro­blema que en rea­li­tat a tu t’importa un rave”. Per il·lus­trar la infor­mació ha posat d’exem­ple el cas de la dar­rera pro­posta de reforma del regla­ment del Senat, la cam­bra que curi­o­sa­ment és de repre­sen­tació ter­ri­to­rial però para­do­xal­ment no s’hi deixa uti­lit­zar les altres llengües ofi­ci­als, a la que el PSOE es va com­pro­me­tre a donar suport durant la taula de diàleg del juliol del 2022. Puig­de­mont posa l’enllaç del procés de pro­posta de reforma del regla­ment impul­sada per Junts i Coa­lició Canària el 2020 i que ha que­dat enca­llada. “Pròrro­gues i més pròrro­gues… fins que la pro­posta ha cadu­cat perquè la legis­la­tura s’ha aca­bat”, afirma afe­gint que les 59 pro­pos­tes de pròrroga les va pre­sen­tar el grup soci­a­lista. Per això con­clou pre­gun­tant-se: “És aquest l’iti­ne­rari que tenen pre­vist perquè el català sigui llen­gua ofi­cial del Congrés espa­nyol? Perquè si és aquest, ja sabem quin pa hi donen”.

“Difi­cul­tat d’apli­cació”

De la seva banda la por­ta­veu del govern espa­nyol en fun­ci­ons, Isa­bel Rodríguez, ha defen­sat un “ús nor­ma­lit­zat” de les llengües coo­fi­ci­als a les ins­ti­tu­ci­ons, però ha remar­cat “les difi­cul­tats que després té la seva apli­cació pràctica”. Rodríguez ha diluït aquesta pos­si­bi­li­tat adduint que “en la pràctica sem­pre és quel­com més com­plex”. La por­ta­veu de l’exe­cu­tiu de Pedro Sánchez ha insis­tit, però, que les llengües coo­fi­ci­als s’han de poder “uti­lit­zar en qual­se­vol espai”.

Les ofen­si­ves perquè es pugui par­lar amb les llengües coo­fi­ci­als a les dues cam­bres no es pas nova i n’hi han hagut diver­ses. La dar­rera és del maig del 2022 quan ERC, Junts, PDe­CAT, CUP, PNB, Bildu, Podem, Més País, Com­promís i BNG van pre­sen­tar una pro­po­sició no de llei al Congrés per refor­mar l’arti­cle 6 del regla­ment perquè esta­bleixi que “els dipu­tats tin­dran dret d’inter­ve­nir a les ses­si­ons del ple del Congrés i de les comis­si­ons en qual­se­vol de les llengües ofi­ci­als i reco­ne­gu­des esta­tutària­ment”, i també el “dret a pre­sen­tar els escrits i docu­ments en qual­se­vol d’aques­tes llengües”. Al juny es va deba­tre amb reti­rada de paraula de la mesa als dipu­tat que van uti­lit­zar aques­tes llengües i un vet final a la pro­posta del PSOE, PP, Vox i Cs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia