Política

Tecnologia

Facebook fa 20 anys

El projecte estava destinat a permetre als estudiants de la universitat connectar-se i s’ha convertit en una plataforma global

La xarxa social ha estat criticada per la seva política de privadesa i per les pràctiques monopolístiques

La xarxa Ha començat a perdre terreny davant noves plataformes digitals, com ara TikTok i Instagram

“Les idees han d’anar pre­nent forma, es van fent rea­li­tat en tre­ba­llar-hi. Només cal posar-se en marxa.” Aquesta frase podria fàcil­ment haver estat treta d’un lli­bre d’auto­a­juda, però va ser pro­nun­ci­ada per un dels fun­da­dors de la xarxa social Face­book, Mark Zucker­berg, en un dis­curs de gra­du­ació de la Uni­ver­si­tat Har­vard. Zucker­berg va dir aques­tes parau­les després de rebre el títol honorífic d’aquesta pres­ti­gi­osa uni­ver­si­tat anys després d’aban­do­nar-la per dedi­car-se a temps com­plet a Face­book.

Ara, el 4 de febrer del 2024, Face­book cele­bra el seu 20è ani­ver­sari. La xarxa social, fun­dada pel mateix Zucker­berg, Edu­ardo Save­rin, Dus­tin Mosko­vitz i Chris Hug­hes, va néixer com un pro­jecte acadèmic a la Uni­ver­si­tat Har­vard. En pocs anys es va con­ver­tir en una de les pla­ta­for­mes digi­tals més popu­lars del món, amb més de 2.900 mili­ons d’usu­a­ris actius men­su­als.

El pro­jecte ini­cial es va conèixer com The­Fa­ce­book, i estava des­ti­nat a per­me­tre als estu­di­ants de la uni­ver­si­tat con­nec­tar-se entre ells. En pocs mesos, Face­book va començar a créixer ràpida­ment. El 2005, la xarxa social es va obrir a estu­di­ants d’altres uni­ver­si­tats dels Estats Units, i el 2006 es va obrir al públic en gene­ral.

“L’èxit de Face­book va ser con­seqüència de diver­sos fac­tors: la xarxa social va ofe­rir una interfície fàcil d’uti­lit­zar i atrac­tiva per als usu­a­ris, i va ser pio­ner en el con­cepte de xarxa social, que per­me­tia als usu­a­ris con­nec­tar-se amb per­so­nes que conei­xien i amb les quals com­par­tien interes­sos”, sin­te­titza en decla­ra­ci­ons a El Punt Avui Alex Muri­llo, ana­lista tec­nològic resi­dent a l’àrea de San Fran­cisco.

Fotos i vídeos

A més a més, l’expert des­taca també la capa­ci­tat de la com­pa­nyia cali­for­ni­ana per adap­tar-se a les noves tendències. Per exem­ple, Face­book va ser una de les pri­me­res xar­xes soci­als a incor­po­rar les fun­ci­ons de xar­xes soci­als visu­als, com ara les fotos i els vídeos. “Aques­tes fun­ci­ons van aju­dar Face­book a con­nec­tar-se amb un públic més ampli i a fer-lo més atrac­tiu per a les empre­ses, explica Muri­llo.

Face­book també va ser pio­ner en el camp de la publi­ci­tat digi­tal. La xarxa social va desen­vo­lu­par un sis­tema de publi­ci­tat per­so­na­lit­zada que per­me­tia als anun­ci­ants arri­bar a un públic específic. Aquest sis­tema va ser un èxit imme­diat i va aju­dar la pla­ta­forma a gene­rar ingres­sos sense haver de cobrar als seus usu­a­ris.

El seu tri­omf, segons la revista For­bes, també es pot atri­buir a la capa­ci­tat de la xarxa de Zucker­berg per con­nec­tar-se amb els seus usu­a­ris en un àmbit emo­ci­o­nal. “La xarxa social ha creat un espai on les per­so­nes poden com­par­tir les seves vides amb els altres, tant les coses bones com les dolen­tes”, comenta la publi­cació. Aquesta con­nexió emo­ci­o­nal ha aju­dat Face­book a crear una comu­ni­tat glo­bal de per­so­nes que se sen­ten con­nec­ta­des entre si.

En pocs anys, Face­book es va con­ver­tir en una de les pla­ta­for­mes digi­tals més popu­lars del món. El 2008, la xarxa social va superar els 100 mili­ons d’usu­a­ris, i el 2012 va superar els 1.000 mili­ons. Des d’ales­ho­res, ha gai­rebé tri­pli­cat aquesta xifra.

La seva tra­jectòria també ha estat acom­pa­nyada d’un gran nom­bre de polèmiques. Una de les prin­ci­pals crítiques a Face­book és la seva política de pri­va­desa, que alguns con­si­de­ren que és massa per­mis­siva. La xarxa social ha estat acu­sada de reco­pi­lar i com­par­tir dades per­so­nals dels seus usu­a­ris de manera exces­siva i sense el seu con­sen­ti­ment.

Aquesta crítica es va veure reforçada l’any 2018, quan es va reve­lar que Face­book havia com­par­tit les dades per­so­nals de 87 mili­ons d’usu­a­ris amb la com­pa­nyia de publi­ci­tat Cam­bridge Analy­tica. Aquesta reve­lació va pro­vo­car una forta reacció pública i va obli­gar Face­book a revi­sar la seva política de pri­va­desa.

Face­book també va ser denun­ci­ada per haver con­tribuït a la pro­pa­gació de la desin­for­mació i la pola­rit­zació política. La xarxa social ha estat cri­ti­cada per la seva tendència a mos­trar als usu­a­ris con­tin­gut que coin­ci­deix amb les seves cre­en­ces prèvies, cir­cumstància que pot con­duir a un cer­cle viciós de pola­rit­zació. La inves­ti­gació ales­ho­res va con­cloure que Face­book havia faci­li­tat que la cam­pa­nya elec­to­ral de Donald Trump uti­litzés la xarxa social per difon­dre infor­mació falsa sobre els seus rivals.

Face­book també ha estat acu­sada en dife­rents oca­si­ons de dur a terme pràcti­ques de caràcter mono­polístic. En aquest sen­tit, la xarxa social ha estat cri­ti­cada per la seva adqui­sició d’altres xar­xes soci­als, com ara Ins­ta­gram i What­sApp, cosa que li ha donat un con­trol domi­nant del mer­cat. Aquesta crítica es va veure reforçada el 2020, quan el pre­si­dent francès, Emma­nuel Macron, va decla­rar que Face­book era “un mono­poli” i que havia de ser regu­lat.

Davant d’aques­tes acu­sa­ci­ons, Zucker­berg va expli­car que era “impos­si­ble eli­mi­nar tot el con­tin­gut d’inter­net, però quan les per­so­nes uti­lit­zin dife­rents ser­veis per com­par­tir, la xarxa neces­sita un enfo­ca­ment més estan­dar­dit­zat”.

Tot i aquests pro­ble­mes, Face­book és avui dia una de les pla­ta­for­mes digi­tals més influ­ents del món. La xarxa social “ha can­viat la manera com les per­so­nes es comu­ni­quen, es rela­ci­o­nen i con­su­mei­xen infor­mació”, segons ha repe­tit Zucker­berg en diver­ses oca­si­ons.

Com­petència

Face­book ha con­ti­nuat crei­xent en els últims anys, però també ha començat a per­dre ter­reny davant de noves pla­ta­for­mes digi­tals, com ara Ins­ta­gram, que ara també és pro­pi­e­tat de Meta, l’empresa matriu de Face­book i Tik­Tok. La xarxa social també ha hagut de fer front a la com­petència de les dife­rents xar­xes soci­als xine­ses, com ara WeC­hat i Weibo.

L’empresa lide­rada per Zucker­berg ha de fer front ara a una sèrie de rep­tes, com ara la com­petència de noves pla­ta­for­mes digi­tals, les polèmiques sobre la pri­va­desa i la desin­for­mació, i el canvi de les tendències soci­als.

No obs­tant això, té una base d’usu­a­ris enorme i una infra­es­truc­tura sòlida. Si Face­book pot superar els des­a­fi­a­ments actu­als, té el poten­cial de con­ti­nuar sent una pla­ta­forma digi­tal líder durant, com a mínim, vint anys més.

2.900
milions
d’usuaris actius mensuals té Facebook.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia