Política

infraestructures

Pistes independents: la clau

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat es manté amb intensitat variable des que l’Estat va retirar la inversió el 2021

Els candidats del Baix Llobregat presents en les llistes del 12-M recorden la necessitat de preservar el dret al descans del veïnat

L’estiu del 2021, l’aero­port del Prat va ser pro­ta­go­nista de l’agenda infor­ma­tiva. El Docu­ment d’Orde­nació i Regu­lació Aero­portuària (DORA) 2022-2026 reco­llia l’ampli­ació de la ter­cera pista, la més curta de les que trans­cor­ren paral·leles al mar. Aquesta pista, que es va obrir al trànsit aeri el 2004, està tan encai­xo­nada entre dues reser­ves natu­rals que allar­gar-la 500 metres cap a l’est afec­ta­ria la lla­cuna de la Ricarda. El DORA havia de ser apro­vat a finals de setem­bre i, poques set­ma­nes abans que això passés, el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Pere Ara­gonès, va exi­gir a Aena que rec­ti­fiqués el pla per evi­tar mal­me­tre l’espai pro­te­git de la Ricarda, tot i haver acor­dat a l’agost amb l’Estat l’ampli­ació. La reacció del govern esta­tal va ser ful­mi­nant: va deci­dir sus­pen­dre la inversió de 1.700 mili­ons d’euros al Prat i eli­mi­nar l’ampli­ació del pla quin­quen­nal. La lla­vors minis­tra de Trans­ports i exal­cal­dessa de Gavà, la soci­a­lista Raquel Sánchez, exi­gia un suport “sense fis­su­res” de la Gene­ra­li­tat per fer la inversió milionària amb l’objec­tiu de con­ver­tir el Prat en un hub inter­con­ti­nen­tal. El govern, for­mat lla­vors per Junts i ERC, va acu­sar l’Estat de des­lle­ial­tat per no haver com­plert l’acord.

Han pas­sat tres anys i l’ampli­ació de l’aero­port no ha sor­tit mai de l’agenda política. Amb més o menys inten­si­tat, ha estat pre­sent en nego­ci­a­ci­ons polítiques, com la dels pres­su­pos­tos, i en tota mena de debats. En bona part perquè els sec­tors més pro­clius a l’ampli­ació, com l’empre­sa­rial, han insis­tit en la neces­si­tat d’ampliar l’aero­port per faci­li­tar l’aug­ment de vols transoceànics que per­me­tin la con­nexió amb Àsia i la costa oest d’Amèrica.

Actu­al­ment, l’aero­port opera amb pis­tes segre­ga­des: cada pista com­pleix una funció. La més curta ser­veix majo­ritària­ment perquè les aero­naus s’enlai­rin, ja que de seguida poden virar cap al mar i evi­ten sobre­vo­lar a baixa altura els bar­ris marítims de Gavà i Cas­tell­de­fels. La pista llarga s’usa per als ater­rat­ges, venint des de la Zona Franca. Aquesta con­fi­gu­ració es va adop­tar el 2006, després de veure que el dis­po­si­tiu ini­cial, el que es va posar en marxa el 2004 amb la inau­gu­ració de la ter­cera pista, va resul­tar letal per a la vida quo­ti­di­ana de Gavà Mar i dels tres bar­ris cos­ta­ners de Cas­tell­de­fels. L’aero­port ope­rava lla­vors amb pis­tes inde­pen­dents: la llarga i la curta s’usa­ven indis­tin­ta­ment per als ater­rat­ges i els enlai­ra­ments, fet que no per­me­tia el gir al mar i moti­vava vols molt bai­xos sobre els habi­tat­ges. Els veïns denun­ci­a­ven sorolls que arri­ba­ven als 85 deci­bels i que feien impos­si­bles coses tan habi­tu­als com man­te­nir una con­versa telefònica o veure la tele­visió. Les pro­tes­tes van ser con­tun­dents per part de les asso­ci­a­ci­ons veïnals de Gavà Mar i de la platja de Cas­tell­de­fels, a les quals es van afe­gir els dos ajun­ta­ments.

La tran­quil·litat va arri­bar amb la con­fi­gu­ració de pis­tes segre­ga­des, tot i que les con­di­ci­ons mete­o­rològiques no sem­pre per­me­ten el gir al mar i l’ater­ratge per la Zona Franca. Per aquest motiu, a Gavà i a Cas­tell­de­fels es posen en peu de guerra quan sen­ten a par­lar de pis­tes inde­pen­dents. Que és el que ha pas­sat aquest mateix abril amb l’última pro­posta per inten­tar ampliar la capa­ci­tat de l’aero­port sense tocar la lla­cuna de la Ricarda. El govern de la Gene­ra­li­tat –és a dir, ERC– ha plan­te­jat, i apro­vat, una pro­posta per ampliar les con­ne­xi­ons inter­na­ci­o­nals que implica que l’aero­port operi amb pis­tes inde­pen­dents els mesos de juliol i agost entre les deu del matí i les dues de la tarda, quan, segons el govern, hi ha més demanda de vols de llarg radi i “con­di­ci­ons atmosfèriques més adver­ses” –un dels pro­ble­mes adduïts ha estat que els avi­ons més pesants, aquells que fan els vols més llargs, no es poden enlai­rar per la ter­cera pista a causa de la seva lon­gi­tud–. Una “moder­nit­zació” de l’aero­port, segons els repu­bli­cans, que anirà de bra­cet amb l’incre­ment de l’acti­vi­tat a Reus i Girona i que “mini­mit­zarà l’impacte sobre l’entorn” del Prat. I, cons­ci­ent de l’impacte sonor sobre l’entorn, el govern pro­posa que Aena inso­no­ritzi els habi­tat­ges que han de supor­tar sorolls per sobre dels 55 deci­bels. I, fins i tot, que els com­pri. Una pro­posta que ha rebut els epítets més vari­ats: “des­propòsit” i “sur­re­a­lista” per a l’alcal­dessa de Gavà, Gemma Badia; “des­lle­ial cap al ter­ri­tori”, segons el seu homòleg a Cas­tell­de­fels, Manu Reyes, i “un model que ser­vi­ria per atreure més turis­tes i no pas més negoci”, segons l’alcalde del Prat, Lluís Mijo­ler.

Aquesta, però, no ha estat l’única pro­posta que s’ha posat sobre la taula els dar­rers tres anys. La patro­nal Foment del Tre­ball ha plan­te­jat l’allar­ga­ment de la ter­cera pista per sobre de la Ricarda amb una pas­sa­rel·la amb pilo­nes per sobre de l’espai pro­te­git. També ha apa­re­gut un pro­jecte, impul­sat, entre d’altres, per l’engi­nyer Joa­quim Coe­llo, per cons­truir una pista de 3.500 metres –la mateixa lon­gi­tud que la pista llarga– sobre el mar i a 1.500 metres de la costa, amb l’objec­tiu d’incre­men­tar els vols de llarga distància sense l’impacte acústic als bar­ris marítims.

Es dona la cir­cumstància que alguns d’aquests alcal­des van a les can­di­da­tu­res de les elec­ci­ons del 12-M en llocs des­ta­cats. És el cas de Reyes, número 2 del PP, i de Mijo­ler, també número 2 de Comuns Sumar. Els comuns han estat des del prin­cipi ali­ne­ats amb l’opo­sició a l’ampli­ació de l’aero­port. En el mateix web del par­tit es des­taca que “Mijo­ler ha lide­rat la posició unànime de la ciu­tat con­tra l’ampli­ació de l’aero­port i en defensa del ter­ri­tori”. Des­taca el fet que Mijo­ler no apa­rei­xia en la llista que el par­tit va pre­sen­tar a les elec­ci­ons al Par­la­ment el 2021.

Pel que fa als popu­lars, en la seva pro­posta elec­to­ral afir­men que tre­ba­lla­ran “per recu­pe­rar la con­nec­ti­vi­tat de l’aero­port del Prat”, tot i que l’alcalde de Cas­tell­de­fels fa una afer­ris­sada defensa del dret al des­cans dels veïns: es nega a la con­fi­gu­ració de pis­tes inde­pen­dents perquè con­si­dera que aquesta opció “sacri­fi­carà la salut de les per­so­nes” per l’impacte acústic que repre­sen­tarà. Una altra veïna de Cas­tell­de­fels que es pre­senta a les elec­ci­ons al Par­la­ment, en aquest cas en el número 4 de la llista dels soci­a­lis­tes, és Est­her Niubó, actual por­ta­veu del PSC a l’Ajun­ta­ment. Tal com fa el seu par­tit, Niubó defensa la neces­si­tat de fer del Prat un hub inter­na­ci­o­nal per gua­nyar com­pe­ti­ti­vi­tat. En una entre­vista a aquest diari el gener pas­sat, mati­sava que l’ampli­ació de la capa­ci­tat de l’aero­port “no es pot fer en detri­ment del benes­tar de la ciu­ta­da­nia. No podem accep­tar sobre­vols que gene­rin angoixa”.

A favor i en contra
A finals de febrer, el Parlament va aprovar instar el govern perquè l’aeroport guanyi capacitat amb connexions internacionals tenint en compte la preservació del medi i revisant, si cal, l’actual model de pistes. En el posterior debat, tant la CUP com els comuns van expressar l’oposició a l’ampliació, mentre que la resta de partits es van mostrar favorables a fer del Prat un ‘hub’ internacional, tot i que ERC va matisar que “no pas a qualsevol preu”. Divendres passat, el candidat Carles Puigdemont va afirmar que la infraestructura “no té les condicions per ser l’aeroport que Catalunya necessita”, i va delimitar la solució a “un debat tècnic”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia