Política

ESCÒCIA

L’SNP admet una derrota “molt perjudicial” per als plans d’un nou referèndum

Els independentistes escocesos passen de 48 a només 8 escons al Parlament de Westminster

Escòcia ha seguit la tendència del con­junt del Regne Unit i ha optat majo­ritària­ment per donar suport al labo­risme i fer fora els tories del 10 de Dow­ning Street, con­dem­nant així els inde­pen­den­tis­tes de l’SNP al seu pit­jor resul­tat elec­to­ral des del 2010, informa l’ACN.

L’SNP tenia fins ara 48 dels 59 escons que la nació envia al Par­la­ment de West­mins­ter però, segons les pro­jec­ci­ons, es podria que­dar només amb vuit.

El líder del par­tit i minis­tre prin­ci­pal escocès, John Swin­ney, ha admès que la for­mació ha patit una der­rota “molt i molt difícil i per­ju­di­cial”, amb unes xifres “molt bai­xes”. “Hem d’escol­tar aten­ta­ment el que ens diu la gent en aques­tes elec­ci­ons”, ha admès Swin­ney, al càrrec després d’una sèrie de crisi en els inde­pen­den­tis­tes.

Fa només un parell de mesos va dimi­tir el pri­mer minis­tre escocès i líder de l’SNP Humza You­saf arran de la tren­ca­dissa dels inde­pen­den­tis­tes amb els Verds. La crisi s’arros­se­gava ja des del febrer del 2023, quan la seva ante­ces­sora, Nicola Stur­geon, va pre­sen­tar la dimissió per un cas de finançament irre­gu­lar del par­tit.

Els labo­ris­tes s’han impo­sat a tota la zona més poblada d’Escòcia, inclo­sos els escons de Glas­gow i Edim­burg.

La vigília de les elec­ci­ons de dijous, Swin­ney havia decla­rat en una entre­vista a l’agència Efe que aspi­rava a un bon resul­tat de l’SNP per enfor­tir la seva posició en una nego­ci­ació amb el pròxim govern cen­tral d’un referèndum perquè Escòcia “con­troli el seu propi futur”.

Els inde­pen­den­tis­tes van rebre un revés el novem­bre del 2022, quan el Tri­bu­nal Suprem britànic va decla­rar incons­ti­tu­ci­o­nal la petició de cele­brar una con­sulta, encara que fos “mera­ment con­sul­tiva” sense el permís del Par­la­ment de West­mi­nis­ter, que repre­senta “tot el país” i té les com­petències sobra la uni­tat de l’estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.