Política

Jesús Naharro

Alcalde d’Abrera (PSC)

“Abrera és una gran cruïlla, que ha d’estar endreçada”

“Repetir majoria absoluta i encadenar gairebé deu anys a l’alcaldia és un privilegi i comporta un alt nivell de responsabilitat”

“Les demandes abrerenques per al pla director d’infraestructures s’han escoltat després de sis anys i un contenciós”

El conglomerat industrial és la zona de producció d’automoció més potent d’Europa
Els consellers dels antics governs no van venir en moments importants. Ara crec que això canviarà

Jesús Naharro repeteix per tercera vegada com a alcalde d’Abrera després d’haver revalidat la majoria absoluta en un municipi on és regidor des de l’any 2011. Diplomat en enginyeria industrial, el nou batlle defensa el paper estratègic del municipi en la molt complicada xarxa de comunicacions del Baix Llobregat.

Com valora el fet d’haver revalidat la majoria absoluta?
Faig una valoració molt positiva d’haver rebut més del 50% del suport de la ciutadania. Hi veig el resultat d’un treball de proximitat, però sobretot també des de l’efectivitat i des de la voluntat de ser resolutiu. Ho entomem com un agraïment i, alhora, com una responsabilitat, perquè si és molt difícil aconseguir una majoria absoluta, ho és molt més renovar-la. Entenem el que ens demanen i que cal prendre decisions i afrontar riscos, que no ho són si es treballa, es planifica i s’exerceix.
És alcalde des del 2015. Quines diferències hi veu, ara?
Inherentment, amb el temps, un incorpora en la presa de decisions més experiència, més capacitat de planificació... Podríem dir, amb més informació i amb un equip molt reforçat, que permet tenir una gestió de govern molt musculada. A títol personal, impressiona molt tenir gairebé 10 anys d’alcalde a les espatlles. És cert que cada dia un entoma aquesta responsabilitat quan passa per davant d’un col·legi, pel carrer, per les places de la vila, i saluda la gent gran. Això no canvia. La responsabilitat és la mateixa.
No heu repetit el pacte amb Esquerra. Per què?
Nosaltres els ho vàrem oferir, perquè incorporar noves mirades fa més plural al final la visió de la governabilitat. I la feina amb ERC sempre va ser excel·lent. Al final les dinàmiques internes de cada partit porten a diferents decisions i diferents prioritats. Però encara que no siguin part del govern, sempre estan participant en els elements estructurals de l’Ajuntament. Nosaltres estem molt còmodes amb ells i molt atents a integrar-los, incorporar-los.
Insisteix que la prioritat del govern és la família?
És l’eix principal, perquè la família ho engloba tot. La gent gran, la gent adulta, la infància, l’habitatge, l’ocupació, l’oci, la salut... En la família s’incorporen tots els serveis de cura que hem de tenir i que hem de mantenir bé. És per això que nosaltres pilotem des de l’eix de la família, des de l’eix de les persones, el seu benestar. Quan dissenyem un espai públic o facilitem la incorporació d’una nova empresa al nostre polígon, ho fem pensant que ha de generar ocupació, que sigui de qualitat.
Ha parlat de tenir els barris arrelats i connectats amb el nucli urbà. Com ho faran?
La configuració d’Abrera és que el nucli urbà és com un rectangle: al mig, hi tindríem el nucli urbà, al mig del poble, que sigui com si fos un rectangle; a la banda del riu, hi tenim els barris de Vilalba, i a l’altra banda, a la banda dreta del riu Llobregat, hi tenim el barri de Ca n’Amat. El barri de Ca n’Amat ja està unit amb el nucli amb un carril bici i una zona de vianants, i això fa la connexió més viable. I els barris de Vilalba estan units amb vies ràpides, amb carreteres, però la nostra intenció i la nostra dedicació és fer-ho de manera sostenible. I per això hi ha un gran projecte, des de la Diputació de Barcelona, que és el pla director de les Vies Blaves. És un projecte que incorpora un camí natural des del naixement del riu fins al delta. Són 180 quilòmetres de via, i es fa al costat del riu. I en aquest tram que passa per Abrera. Aquest camí de les Vies Blaves incorpora una solució per tal de connectar els barris de Vilalba amb el núvol urbà de manera sostenible. Entenem que aquest mandat pot tenir un impuls rellevant a la comissió territorial d’Urbanisme. Ja està en fase d’expropiacions, i això ja són els tràmits previs per tal de fer la dotació de recursos per abordar el projecte executiu.
Abrera es considera un municipi tensionat pel que fa al preu del lloguer. Com es combat?
Ara tenim la possibilitat de fer diferents promocions. Al nucli, hi van 57 habitatges, i també a Santa Maria de Vilalba. Això es va aconseguint. No ens hem d’allunyar de la realitat que la construcció fa viables aquestes promocions noves. És un gran debat i hem de veure com es pot avançar, però estem segurs que hi ha d’haver ajuts per part de l’administració supramunicipal. Quant al percentatge de l’import del lloguer o de la compra d’un habitatge, també cal parlar-ne. No només el 30% de PO, sinó que els preus de la unitat haurien de ser lineals a la baixa, tenint en compte els salaris del jovent.
Quins plans té el govern municipal per als polígons industrials?
Els polígons d’Abrera estan ubicats en un sector on s’uneixen amb els de Martorell i el de Sant Esteve Sesrovires. Aquest conglomerat d’àmbit industrial és el segon polígon, la segona zona industrial d’automoció més potent del sud d’Europa. Això vol dir que aquí, per exemple, es produeix el 10% del PIB català i el 2% del PIB de l’Estat espanyol. Per què? Perquè hi ha diverses empreses, matrius d’automoció, que s’han sabut transformar i adaptar. No només això, sinó que també hi ha el sector de l’alimentació, el sector de la logística, el sector de la distribució..., empreses molt potents. Això fa que els nostres polígons tinguin vida pròpia i que a Abrera, que té uns 13.000 habitants, hi hagi una població flotant de 37.000 persones. Cal, doncs, entendre les dinàmiques tant de poble com les empresarials. Nosaltres volem dissenyar els nostres polígons, transformar els existents i a les noves zones d’ampliació preveure eixos de mobilitat i d’accessibilitat per tal de tenir uns polígons competitius i adaptats al nou mercat empresarial.
Hi ha projectes d’actuació a l’A-2, la B-40 i la C-55. Com es viu des del municipi?
Abrera és una cruïlla de camins que aboca més de 140.000 vehicles al dia i ha d’estar endreçada, ha d’estar ordenada. La Generalitat ja ha fet els primers passos per aprovar la modificació del pla director d’infraestructures incorporant-hi unes demandes abrerenques que inclouen que la C-55 surti de fora del municipi i s’incorpori a la B-40. Aquesta demanda, que ens ha costat més de sis anys i fins i tot un contenciós al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, finalment s’ha incorporat com un projecte que ja s’ha treballat conjuntament amb el Ministeri de Transports. Ara estem pendents de qui desenvolupa el projecte executiu i les obres. Tot això és necessari perquè es pugui desenvolupar la trama urbana de manera pacífica i sostenible.
Vostè ha lamentat que la resposta de la Generalitat hagi estat inexistent en alguns casos. El canvi de govern ho podria fer diferent?
Amb els directors de les diferents àrees sempre hi ha hagut una comunicació fluida, però dels darrers consellers no vàrem tenir mai cap visita, i això que sí que van anar a fer inauguracions als pobles veïns. No van venir en moments tan estratègics i importants com ara la inauguració del túnel de Voltrera. Per tant, l’expressió inexistent era objectiva. Ara crec que canviarà, efectivament. Nosaltres ja hem convidat els representants del nou govern. I estic segur que vindran, perquè som, insisteixo, un punt estratègic de país importantíssim. I no només perquè tenim un punt industrial molt gran, sinó perquè les infraestructures que ens envolten són estratègiques.
Quins són els principals reptes per a aquest mandat?
Sense oblidar la base, la inèrcia de la gestió del municipi de cada dia, hi ha molts fronts en què volem actuar. Entre els quals, destaca la voluntat de continuar reclamant la instal·lació d’un CUAP a la zona, al més aviat possible, perquè la nostra condició de gran cruïlla, precisament, ho requereix. També lluitarem per una millor connectivitat, en aspectes com ara la millora de la connexió del servei d’autobusos, i al mateix temps estarem pendents de les modificacions que es volen fer a les línies dels FGC, perquè no ens perjudiquin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia