Xavier Vinyoles
Alcalde de Bescanó (ERC)
“Hem de créixer a la velocitat que el poble pugui anar assumint”
“En el pressupost per al 2025 mantenim el mateix volum d’ingressos gràcies a un augment de les llicències d’obres”
“Governar en minoria és difícil. Cal arribar a acords sovint. I és un esforç que han de fer l’equip de govern i també l’oposició”
Apostem per descarbonitzar el poble per preparar-nos millor per a la crisi climàtica Si creixéssim molt, generaríem molt sòl per a equipaments i la feina seria trobar el finançament i fer-los
L’alcalde de Bescanó, Xavier Vinyoles, ha afrontat aquest mandat amb un govern en minoria. Sense el pacte que va fer en l’anterior període amb la CUP, Vinyoles governa amb sis regidors, els mateixos que té Junts. Des del mandat anterior les seves prioritats són habitatge, transició energètica i ensenyament.
ERC i Junts estan empatats a sis regidors. Es fàcil governar un poble tan partit?
Sempre és difícil governar, i aquesta situació sí que hi afegeix un plus. Cal arribar a acords sovint. I és un esforç que han de fer l’equip de govern i l’oposició. Crec que és un obligació que tenim. El poble ha votat el que ha votat. No hi ha d’haver paralització. Tots volem que el poble tiri endavant. Estem obligats a ser conscients i a buscar consens i ho intentem. I segur que ells consideren que ho intentem poc. Potser hi haurà projectes en què estem diametralment oposats i quedaran bloquejats però, en els que es pugui trobar consens, el trobarem.
El pressupost per al 2025 és semblant al de l’any passat, però amb diferents ingressos?
Sí, per número és pràcticament igual que l’any passat. Els ingressos són els mateixos però ha canviat el seu origen. Han canviat perquè hem mantingut el mateix volum gràcies a un augment de les llicències d’obres, i per tant aquesta partida ha tingut un increment que ens ha permès estar allà mateix, més els ingressos que es preveu que vinguin de subvencions de la Generalitat i l’Estat.
I no han hagut de recórrer a un augment d’impostos?
Els impostos no han augmentat. A les ordenances fiscals només s’han fet petits ajustos, excepte amb un gran diferència en l’impost per la recollida d’escombraries que ve lligada al fet que hem fet una delegació del servei al Consell Comarcal. Ja prestava el servei, però ara li hem traspassat la gestió de la taxa. Aquí sí que hi haurà una pujada perquè veníem de més de dos mandats en què no es tocava la taxa.
On es destinarà aquest augment d’ingressos que es tindrà gràcies a llicències d’obres?
L’augment d’ingressos per la via de les llicències d’obres, està previst aplicar-lo a partides no estructurals del poble perquè entenem que és un augment circumstancial i pot ser que l’any que ve no hi sigui. L’hem aplicat a partides que no siguin al moll de l’os de la gestió municipal.
Al començament del mandat va dir que volia “posar solució a problemes enquistats”. Ho ha aconseguit?
No estan solucionats del tot, però hem avançat molt. En tots els casos són temes que s’han d’anar movent des del punt de vista de tramitació municipal i també externa. Són temes que tenen a veure amb habitatge, amb la descarbonització del poble i amb ensenyament.
L’habitatge és una preocupació a escala global. Al poble també?
És una de les preocupacions de la gent jove del poble i, per tant, de l’Ajuntament. Ja en l’anterior mandat vam fer un esforç per aconseguir el que és el més difícil, que és tenir sòl per poder fer habitatge. Finalment tindrem 25 parcel·les amb 18 habitatges de lloguer i tenim un projecte de rehabilitació per fer una cooperativa d’habitatge amb cessió de sòl. Aquests darrers quatre anys han servit per desencallar el procés de la urbanització, ara tenim el solar i ara el repte d’aquest mandat és construir. Com que és un repte nostre, ho estem abordant des de tots els fronts que ens deixen. Hem fet estudis econòmics per tenir clara la viabilitat. Ara intentarem modificar el POUM perquè els estudis econòmics diuen que amb 20 o 21 habitatges sí que surten els números, amb 18 la cosa va molt justa. L’objectiu és que l’Ajuntament de Bescanó disposi d’una borsa de pisos de lloguer d’habitatge social per a joves i gent gran i algun pis per a emergència social. Aquest mandat no sé fins on arribarem però ho empenyerem tant com siguem capaços. Si alguna cosa he après amb aquests sis anys al consistori és la velocitat de l’administració.
Un altre tema pendent és eliminar els barracons de l’institut?
Sí, és un dels altres projectes que volem abordar. Eliminar els barracons de l’institut i poder fer un institut nou. Vam desencallar la urbanització perquè això permet que els terrenys que el POUM qualifica d’equipament d’ensenyament estan a tocar del sòl urbà. Per tant, la gran dificultat que tenim nosaltres ara mateix és aconseguir els terrenys i posar-los a disposició d’Ensenyament per tal que es pugui construir el nou equipament. No està solucionat, però es va avançant. Hem anat cremant etapes i som més a prop del que no érem.
I també hi ha el gran projecte de descarbonitzar el poble?
Descarbonitzar el poble per preparar-nos millor per a la crisi climàtica. En aquest sentit, hem fet diverses coses. Una és millorar el sistema de sanejament al barri del Raval i al carrer Sant Llorenç. Pel que fa a la comunitat energètica, els ciutadans que hi han volgut participar, ja han vist la presentació. La instal·lació ja està acabada i pendent de connectar a la xarxa i ara falta la tramitació amb la companyia perquè ens connecti.
I, en paral·lel, han apostat per fer una xarxa de calor?
Sí. Aquest és un projecte amb visió a mitjà i llarg termini i implica un canvi de paradigma. Cal explicar a la ciutadania que, tal com ara tenim la casa connectada a la llum, a l’aigua i al gas, hi ha un servei nou que és aigua a una determinada temperatura a què també ens podrem connectar. No és un sistema gaire conegut. A casa nostra no hi ha cap altre projecte semblant. Veiem que és una de les línies de futur. En el nostre entorn sí que hi ha pobles que tenen xarxa de calor amb caldera de biomassa. I vam començar per aquí per estudiar la viabilitat, i fer-ho amb caldera de biomassa econòmicament no funcionava. Ara estem en la fase de fer l’estudi tècnic de viabilitat, que està molt avançat. Els resultats sembla que són bons. Quan ho tinguem, començarà el període d’informació, i procedirem a executar les obres. La nostra idea és començar pel tram de l’escola i anar avançant.
Reordenació de la zona esportiva.
També petites de reordenació de la zona esportiva. Correcte, això està en cartera però més aturat del que ens agradaria. Altra vegada, per qüestió de sòl, per obtenir sòl i finançament. S’està treballant en un projecte compartit amb tots tres grups polítics. S’ha iniciat un estudi de remodelació dels vestidors de la piscina i per proximitat del camp de futbol això s’està fent. Hi ha tècnics treballant-hi. Va més lent del que voldríem.
L’oposició demana una ampliació del casal de la gent gran.
Crec que sí que cal, perquè fan moltes activitats i els calen aules i docència, però de moment no està previst. Tampoc podem fer un centre social comunitari perquè acabem xocant sempre contra el mateix. No hi ha sòl públic per fer això i aquest sòl va vinculat a operacions immobiliàries. Si creixéssim molt generaríem molt sòl per dedicar a equipaments i la feina seria trobar el finançament i fer-los. Però com que tenim un creixement lent i sostingut, potser una mica massa lent, no hi ha terreny. La meva prioritat, abans que ampliar el casal, seria fer un CAP nou i en condicions.
Quin full de ruta s’ha marcat fins a final de mandat?
El full de ruta que fa temps que treballem té aquests tres reptes: habitatge, descarbonització i ensenyament. El creixement marcat al POUM és més que suficient. El que cal és que es desenvolupin sectors i la nostra feina és intentar que així sigui però que es faci a una velocitat que el poble pugui anar assumint.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.