Les finances, a la corda fluixa
Santa Perpètua de Mogoda ha aprovat un pla de sanejament i ha prorrogat el pressupost
Entre els reptes per al 2025, destaca la implantació d’un nou model de recollida d’escombraries
L’Ajuntament reclama millores de la xarxa ferroviària i de carreteres per garantir la mobilitat
La situació econòmica de l’Ajuntament marcarà l’arribada a l’equador d’aquest mandat després de l’aprovació al desembre d’un pla de sanejament financer, derivat de l’incompliment el 2023 d’un dels indicadors de solvència financera, i de la pròrroga del pressupost al gener. L’equip de govern, format per Santa Perpètua en Comú (SPEC) i ERC, s’ha vist obligat a posar en marxa una sèrie de mesures econòmiques per tornar a equilibrar les finances municipals, després que el 2023, tot i tancar en positiu, no es generés suficient estalvi net. L’aplicació del pla afecta directament el pressupost municipal del 2025, que s’haurà de reduir. L’equip de govern ha apostat per prorrogar els comptes del 2024 per estudiar, diu l’alcaldessa, Isabel Garcia (SPEC), “la manera de fer els reajustaments sense afectar gaire la ciutadania” i buscar més ingressos. Garcia, que viu ara el cinquè mandat al capdavant de l’Ajuntament, confia a superar la situació i recorda que l’any 2011, quan van tornar al govern, vam viure un moment similar i ja ho van fer. Des de l’oposició, però, critiquen la gestió financera del consistori i posen sobre la taula el fet que, tot i tenir majoria suficient, hagin prorrogat els comptes. El socialista Pere García, a més, lamenta que des de l’equip de govern no fessin cas de les veus, com la de l’interventor, que deien que els comptes no acabaven de quadrar. Al gener, a més de tirar endavant la pròrroga, es va aprovar en el ple una moció amb els vots d’SPEC, ERC, el PSC i Cs, amb la qual l’Ajuntament va tornar a demanar un nou model just de finançament local adduint que el que existeix és “insuficient” i “està obsolet per atendre les necessitats de la ciutadania”.
Un altre dels reptes que té Santa Perpètua de Mogoda aquest 2025 és la implantació del nou model de recollida de residus, amb el qual pretenen augmentar el percentatge de reciclatge a la ciutat, que se situa al voltant del 40%, i que, per tant, és lluny dels barems òptims marcats per la Unió Europea. En aquest cas, l’Ajuntament ha apostat per la instal·lació de contenidors tancats que funcionen amb targeta i que permetran l’aplicació d’una “taxa justa”, és a dir, qui més recicla menys paga. S’espera que el nou sistema es posi en marxa durant el primer quadrimestre de l’any, després que la implantació s’hagi anant endarrerint per diversos motius com ara un procés d’adjudicació llarg a causa dels recursos interposats per empreses licitadores. L’alcaldessa ha reconegut en diverses ocasions que el procés no està sent fàcil i que cal un temps d’adaptació de la ciutadania al canvi. Tot i això, indica que des del consistori fa anys que es fan campanyes de sensibilització i accions perquè és un tema que els ocupa i preocupa però “malauradament” no han donat els resultats esperats.
Per tren i carretera
La millora de la mobilitat és una de les reivindicacions històriques de Santa Perpètua de Mogoda. Es troba al Vallès Occidental, a poc menys de 20 quilòmetres de Barcelona, en plena riera de Caldes i, per tant, a prop de polígons industrials i de l’AP-7, que suporta uns nivells molt elevats de trànsit. La darrera demanda feta pel municipi, en forma de moció, reclama inversions urgents en infraestructures ferroviàries per oferir una alternativa competitiva al transport de persones i mercaderies que “col·lapsa” l’autopista, i recupera diverses propostes per garantir la connexió entre diferents territoris. Per exemple, el consistori fa temps que reclama intercanviadors a l’R8 i un augment de les freqüències. Pel que fa a la mobilitat viària, en els darrers mesos s’han produït avenços en un altre dels temes pendents: la B-140, que uneix Sabadell i Santa Perpètua, i que registra un volum molt elevat de trànsit que va a polígons com el de Santiga, a Barberà del Vallès. Fa anys que es treballa en un projecte per millorar la seguretat al tram de 3,2 quilòmetres i garantir una millor connexió amb l’AP-7. Aquest 2025, s’ha creat una comissió entre la Generalitat i els ajuntaments de Barberà i Santa Perpètua per fer un seguiment del projecte. La taula de treball neix després del recurs contenciós administratiu que va presentar Santa Perpètua per a la implantació d’Amazon a tocar de la via, en un polígon de Barberà. A més de garantir la seguretat amb mesures com ara l’adequació de les parades d’autobús i carrils bici, el consistori demana que es posi fi als embussos quilomètrics que es produeixen diàriament. En aquest sentit, reclamen millores a les rotondes de Can Sabau i Can Sirera.
La ciutat encara pot créixer
“La gent no s’hi pot quedar a viure i pensem que no és admissible”, assegura Garcia. Santa Perpètua de Mogoda és una més de les ciutats que tenen problemes perquè els seus veïns accedeixin a un habitatge, perquè ha pujat tant el preu de compra com el de lloguer. A la ciutat, però, hi ha espai per créixer. Una de les opcions és Can Filuà, on hi ha un consorci format pel consistori i l’Incasòl creat abans de la crisi immobiliària i que no ha acabat de créixer com s’esperava. Durant la visita al municipi el febrer passat de la delegada del govern de la Generalitat, Pilar Díaz, l’alcaldessa va aprofitar per recordar que hi ha disponibilitat de sòl per construir habitatge accessible i, per tant, que està oberta a adherir-se a la proposta del president Salvador Illa d’impulsar el parc de lloguer públic. Segons Garcia, a més, hi ha cooperatives i empreses que s’han interessat per construir en un sector, el de Can Filuà, totalment urbanitzat, malgrat que queden encara alguns equipaments de barri per fer, com el parc de les Aigües. En el marc de l’habitatge públic, Santa Perpètua també té reclamacions. Fa temps que demanen a la Generalitat la revisió dels barems de protecció oficial perquè, per exemple, s’han trobat al sector de Can Filuà amb un edifici amb lloguers molt elevats que no són accessibles per a les famílies. Segons el pla general d’ordenació, també queda per desenvolupar Can Taió. Amb els dos espais, la ciutat podria arribar als 30.000 o 32.000 habitants, segons estima l’alcaldessa. Malgrat tot, ara el que volen potenciar és Can Filuà.