Política

Una cruïlla que vol ser capital

El municipi queda a mitja hora de Girona, de la costa, de l’Empordà i rep el trànsit de l’eix transversal

Ha creat ajudes per al comerç i impulsarà el sector industrial per millorar l’activitat econòmica

Segueixen les obres al centre i es creen aparcaments. Queda pendent la reforma de l’antiga carretera

Can Frigola
Can Trinxeria, la Sala Galà, Can Nadal... són cases icòniques que el poble de Cassà ha heretat i que ha sabut ocupar per anar-hi instal·lant equipaments tant per a usos administratius com per a usos socials. El darrer cas en aquest sentit és la reforma de la Casa Frigola, un edifici construït en el gòtic tardà. L’Ajuntament va formalitzar l’agost del 2018 la compra de la casa de Can Frigola, de 750 metres quadrats de planta i 396 metres quadrats de pati, ubicada al carrer d’Avall, al nucli històric del municipi, i catalogada des del 1949 com un bé cultural d’interès nacional (BCIN) en la categoria de monument històric conjuntament amb la Torre Salvana. El projecte de transformació de la casa preveu convertir Can Frigola en un nou equipament cultural que doni vida al centre del poble com la Sala Galà amb espais d’exposició i la nova seu de l’Escola Municipal d’Art, entre d’altres.
Reformar l’antiga carretera i fer una nova biblioteca, els grans projectes de futur

Cassà de la Selva és terra de pas. Està estratègicament col·locada a mitja hora amb cotxe de tot arreu: de Girona, de poblacions de costa com ara Palamós i Sant Feliu de Guíxols i també de la Bisbal d’Empordà. Queda al peu del massís de les Gavarres i a l’inici de la plana de la Selva. És, doncs, una gran cruïlla de camins, condició que va veure augmentada quan es convertir en el punt de connexió entre el litoral i les Guilleries, ja que és el poble on desemboca tot el trànsit que ve de terres tan allunyades com Lleida o Vic circulant a través de l’eix transversal per arribar a la Costa Brava.

Aquesta posició geogràfica privilegiada de gran cruïlla està encara per explotar. El municipi, segons explica el seu alcalde, Pau Presas (Fem Cassà,) vol passar de ser un encreuament de camins a ser la capital de zona que li atorga aquesta situació física.

Per aconseguir-ho, o almenys per posar-se en camí, l’Ajuntament haurà de potenciar el sector industrial i comercial del poble. En l’àmbit de la promoció del comerç local, enguany es desplegarà el pla d’ajudes a les obertures de comerços al centre del poble, al mateix temps que es promou atraure noves inversions industrials al municipi.

En paral·lel, a través d’una subvenció del SOC, el consistori incorporarà un agent d’ocupació i desenvolupament local, una figura tècnica que tindrà com a objectiu desenvolupar un pla de treball enfocat en la consolidació i dinamització del teixit econòmic del municipi i, al mateix temps, del territori del Gironès sud - Selva est, situant la zona com a destí receptor d’inversió d’activitat econòmica. També es treballarà, segons ha explicat Presas, en la sistematització de la informació dels polígons amb un espai web que englobi la informació de tots els polígons de l’eix Gironès sud - Selva est. A més, es preveu activar una borsa de parcel·les i naus disponibles al PAE Cassà Oest.

D’altra banda, es crearà una borsa de locals comercials buits del municipi de Cassà de la Selva destinats a la implantació de nous establiments i la programació d’una oferta formativa per als treballadors de la indústria. Finalment, explica l’alcalde, es vol impulsar la creació d’una associació d’empreses de Cassà de la Selva: “És una iniciativa que contribuirà de manera significativa al creixement econòmic i productiu de Cassà de la Selva i el seu entorn, confirma Presas.

El municipi enfronta, doncs, una sèrie d’accions per trobar aquesta “capitalitat” tan buscada, i, en aquest sentit, una de les altres assignatures pendents és la mobilitat, tant en vehicle privat com en transport públic. En aquest darrer àmbit, tal com passa a la resta de municipis de la C-65, és la millora de la mobilitat en transport públic, protagonitzada pels autobusos que venen de la costa i arriben a Girona, i viceversa. Des de Cassà s’han demanat una sèrie de millores, algunes de les quals, segons l’alcalde, s’han atès, però no s’està en la millor situació, ja que, tot i l’augment de freqüències, encara hi ha problemes en els horaris, el retards o la capacitat dels vehicles, alguns dels quals arriben molt plens des de la costa. “Una línia tan viable econòmicament i que afecta tants usuaris ha de tenir més freqüències i més vehicles. I ha de tenir també millor connexió amb altres zones com ara la Garrotxa i el Pla de l’Estany. A vegades arribes a Girona i l’autobús a Olot acaba de marxar. Això s’ha de revisar”, reclama l’alcalde, que també lamenta les grans cues i els embussos que es fan en les hores punta a la carretera: “Tenim un punt negre que és el semàfor de Llambilles, on sembla que es farà una rotonda, però aquesta no arriba i això provoca llargues cues de vehicles i dificulta el transport de mercaderies”, critica Presas. La variant de Cassà es va inaugurar el 2000, i la de Llagostera, el 2004. En tots dos casos es van fer de dos carrils, fet que ja aleshores va ser criticat pels municipis afectats i també per entitats com ara la Cambra de Comerç. El desdoblament d’aquesta via de comunicació no està ara mateix en les agendes de les administracions.

Reformes al centre i projectes
Mentre el poble espera aquestes transformacions externes, encara té en marxa diversos canvis interns, els quals depenen de l’adequació de diversos carrers del centre, la de la plaça de la Coma. El pressupost municipal per al 2025 –el més elevat de la història del poble– preveu un augment molt important en les inversions, que s’incrementen un 62%, en part gràcies a les subvencions. Entre els grans projectes previstos, destaquen el nou aparcament projectat a Can Rich Xiberta, l’arranjament del carrer del Molí per fer-lo a un sol nivell i del carrer Puigcugul des del carrer Catalunya fins a la plaça Doctor Botet, a més del carrer Major, per millorar l’accessibilitat del nucli antic i els accessos del centre del poble, dins el pla d’embelliment urbà. També està programada una obra de millora del carril bici a l’entrada del municipi des de Girona des de l’antiga Inecsa, amb la creació d’una illeta d’incorporació i sortida pel veïnat de Matamala i l’eliminació de les barreres de formigó. Aquest 2025 també es preveu l’ampliació de la bossa d’habitatge públic amb l’adquisició d’un nou immoble per atendre situacions d’emergència social. Cassà té problemes d’habitatge, com passa arreu, recorda l’alcalde: “Tenim prop d’11.000 habitants, i no tenim la capacitat per poder fer polítiques efectives en aquest àmbit. Per tant, la col·laboració de les altres administracions és imprescindible”, reivindica Presas. La transformació de Cassà segueix avançant per arribar a aquesta capitalitat que reclama. Entre els grans projectes de futur, a més de la construcció d’una nova biblioteca, quedarà pendent de la remodelació de l’antiga carretera provincial. Aquesta, que va deixar de ser gran via de comunicació ara fa 25 anys, no ha sofert gaires canvis –a excepció d’alguns trams– i encara té la mateixa fesomia que tenia quan era concorreguda per tots els vehicles que anaven de Girona a la costa. Ara serveix sobretot per a aparcament de vehicles que fugen d’estacionar a la zona blava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]