Orient Mitjà
El líder suprem de l’Iran amenaça amb “danys irreparables” si els Estats Units entren al conflicte
Rússia també adverteix Trump que no intervingui directament al costat d’Israel
Teheran diu que el programa nuclear segueix endavant perquè no ha patit danys importants
Mentre Israel i l’Iran continuen intercanviant atacs aeris per sisè dia consecutiu, el president dels Estats Units, Donald Trump, està considerant unir-se a l’ofensiva d’Israel contra les instal·lacions nuclears soterrades del règim de Teheran, segons informa la cadena nord-americana CBS News. La Casa Blanca ha demanat la “rendició incondicional” de l’Iran i ha assegurat que sap on és l’aiatol·là Ali Khamenei, però que “de moment” no el matarà. El líder suprem iranià, de la seva banda, ha advertit que si els EUA intervenen militarment contra el seu país, patiran un “dany irreparable” i que el poble iranià no es rendirà. En paral·lel, Moscou també ha advertit Washington que no intervingui directament a la regió perquè podria augmentar greument la inestabilitat.
Durant la darrera ofensiva nocturna, Israel assegura haver atacat instal·lacions militars i nuclears a prop de Teheran. Alguns mitjans locals han apuntat que l’objectiu podia ser el lloc de producció de míssils a Khojir i la Universitat Imam Hossein, associada a la Guàrdia Revolucionària.
De la seva banda, l’Iran ha llançat els seus propis atacs contra Israel, amb alarmes que han sonat dues vegades durant la nit, tot i que la intensitat dels atacs de Teheran ha disminuït.
Els atacs de la darrera nit de moment no han reportat víctimes mortals, per bé que des que va començar l’ofensiva per delmar la infraestructura militar i nuclear de l’Iran hi ha hagut almenys 224 morts a l’estat persa i 24 més al jueu.
Israel avisa: “Així col·lapsen les dictadures”
El ministre israelià de Defensa, Israel Katz, ha advertit l’Iran que el seu exèrcit va camí de fer caure el règim iranià. “Un tornado ha sobrevolat Teheran. Els símbols del règim iranià han estat bombardejats i destruïts, des de l’Autoritat de Radiodifusió fins a altres objectius, i multituds de residents han fugit. Així és com cauen les dictadures”, ha afirmat Katz.
Molts residents de Teheran ja han abandonat la ciutat cap al nord, segons reporta des del terreny l’agència EFE, en una capital que s’ha convertit en una ciutat gairebé fantasma després de cinc dies de bombardejos israelians.
L’Iran manté l’aposta nuclear
L’ambaixador iranià davant les Nacions Unides a Ginebra, Ali Bahreini, ha descartat avui que el seu país renunciï al programa d’enriquiment d’urani a conseqüència dels atacs, argumentant que té “finalitats pacífiques” i que l’Iran ha de ser un país autònom. “La història i l’experiència, ens ho ha ensenyat. Ningú no ens va subministrar vacunes durant la pandèmia de covid”, ha recordat.
L’Iran assegura que “les activitats de recerca nuclear continuen segons els plans definits” i que cap instal·lació del programa nuclear iranià ha estat destruïda pels atacs israelians. L’ambaixador ha negat concretament que la planta d’enriquiment d’urani de Natanz, al centre del país, hagi patit danys significatius.
“Ens hem preparat per a aquests atacs, som un país eficient i hem aconseguit controlar la situació”, ha dit Bahreini que, no obstant, ha advertit que, si els atacs continuen, no es pot descartar el risc d’una possible fuita de radiació que podria provocar contaminació més enllà de les fronteres iranianes.