Política
Blanco irrita els partits catalans per l’aeroport
El ministre avisa que la cessió del control del Prat a la Generalitat “mai” no ha estat sobre la taula
El ministre de Foment del govern espanyol, José Blanco, va irritar ahir els partits catalans en assegurar que cedir el control de l’aeroport de Barcelona a la Generalitat no ha estat “mai” sobre la taula en les negociacions amb el govern català, sinó que aquest ha estat “un debat” que es va plantejar durant l’elaboració de l’Estatut, que “no ho preveu”.
La vigília de presentar avui al Congrés la seva proposta de nou model aeroportuari per als 47 aeroports de la xarxa d’Aena, Blanco va escalfar els ànims de la reivindicació catalana amb unes declaracions a RNE. Va explicar que l’objectiu del nou model aeroportuari és “tenir aeroports competitius i eficients”, motiu pel qual s’introduirà en alguns casos la possibilitat que les comunitats puguin participar en la seva gestió.
“A mi el que em preocupa és aconseguir la competitivitat i l’eficiència en un sector clau per a l’economia, que suposa un 7% del PIB i que transporta tres de cada quatre turistes que arriben a Espanya”, va dir el ministre, que va afirmar que “no es tracta de convertir els consells d’administració en òrgans de debat polític sinó en òrgans eficaços de gestió”.
Els socis del tripartit van sortir en tromba a replicar el titular de Foment, mentre que els partits de l’oposició van centrar els retrets contra el govern català. El secretari general adjunt de CDC, Felip Puig, va cridar el PSC a desmentir les declaracions de Blanco, recordant que el Parlament va aprovar defensar una posició majoritària i determinant de la part catalana al nou ens de gestió de l’aeroport de Barcelona. “A quina taula de negociació anaven Montilla i Nadal si diuen ara que això no s’ha tractat mai?”, es va preguntar Puig, que sostenia que això voldria dir que “algú està prenent el pèl als ciutadans de Catalunya”.
La presidenta del PP, Alícia Sánchez-Camacho, va acusar el president de la Generalitat “d’enganyar els catalans amb l’aeroport com ho va fer amb Rodalies”.
Complir els compromisos
Des del bloc governamental, el portaveu del PSC, Miquel Iceta, va recordar al ministre els seus compromisos amb el canvi de model de gestió de l’aeroport i es va mostrar confiat que Catalunya tindrà un pes determinant als seus òrgans de decisió. El 15 de desembre passat, de visita a Catalunya, Blanco va dir que es crearia una societat mercantil que assumiria les competències de gestió dels aeroports, en la qual participarien càrrecs proposats per les administracions locals –en aquest cas la Generalitat, els ajuntaments i les cambres de comerç– que tindrien un “pes determinant” en la gestió.
El secretari general d’ICV, Joan Herrera, va replicar al ministre que el que hi ha hagut sobre la taula és un model descentralitzat i va demanar que des de Catalunya es pugui liderar l’estratègia aeroportuària. El dirigent ecosocialista considera que el model del ministre Blanco fa una “proposta de participació sembla que residual de la Generalitat i els governs locals i fa una privatització parcial d’Aena per aconseguir diners i liquiditat”. Més enllà de replicar al ministre, l’executiva d’ERC va aprovar ahir un document molt crític amb el seu model aeroportuari i va fer una crida a la societat civil i al mateix govern català a no renunciar que Catalunya controli l’aeroport barceloní mitjançant una majoria de representants als òrgans de gestió que comportin poder decidir sobre les qüestions estratègiques.
“El nou model aeroportuari només vol salvar Aena de la ruïna i perpetuar el seu centralisme”, va afirmar Joan Ridao. El secretari general d’ERC sosté que la proposta de Blanco només possibilita a la part catalana intervenir en aspectes no estratègics. “És un canvi gatopardià, de tocar alguna cosa perquè tot quedi igual”, va dir insinuant que cal que es mantingui l’esperit de l’acte de l’IESE en defensa de l’aeroport del Prat.
La vigília de presentar avui al Congrés la seva proposta de nou model aeroportuari per als 47 aeroports de la xarxa d’Aena, Blanco va escalfar els ànims de la reivindicació catalana amb unes declaracions a RNE. Va explicar que l’objectiu del nou model aeroportuari és “tenir aeroports competitius i eficients”, motiu pel qual s’introduirà en alguns casos la possibilitat que les comunitats puguin participar en la seva gestió.
“A mi el que em preocupa és aconseguir la competitivitat i l’eficiència en un sector clau per a l’economia, que suposa un 7% del PIB i que transporta tres de cada quatre turistes que arriben a Espanya”, va dir el ministre, que va afirmar que “no es tracta de convertir els consells d’administració en òrgans de debat polític sinó en òrgans eficaços de gestió”.
Els socis del tripartit van sortir en tromba a replicar el titular de Foment, mentre que els partits de l’oposició van centrar els retrets contra el govern català. El secretari general adjunt de CDC, Felip Puig, va cridar el PSC a desmentir les declaracions de Blanco, recordant que el Parlament va aprovar defensar una posició majoritària i determinant de la part catalana al nou ens de gestió de l’aeroport de Barcelona. “A quina taula de negociació anaven Montilla i Nadal si diuen ara que això no s’ha tractat mai?”, es va preguntar Puig, que sostenia que això voldria dir que “algú està prenent el pèl als ciutadans de Catalunya”.
La presidenta del PP, Alícia Sánchez-Camacho, va acusar el president de la Generalitat “d’enganyar els catalans amb l’aeroport com ho va fer amb Rodalies”.
Complir els compromisos
Des del bloc governamental, el portaveu del PSC, Miquel Iceta, va recordar al ministre els seus compromisos amb el canvi de model de gestió de l’aeroport i es va mostrar confiat que Catalunya tindrà un pes determinant als seus òrgans de decisió. El 15 de desembre passat, de visita a Catalunya, Blanco va dir que es crearia una societat mercantil que assumiria les competències de gestió dels aeroports, en la qual participarien càrrecs proposats per les administracions locals –en aquest cas la Generalitat, els ajuntaments i les cambres de comerç– que tindrien un “pes determinant” en la gestió.
El secretari general d’ICV, Joan Herrera, va replicar al ministre que el que hi ha hagut sobre la taula és un model descentralitzat i va demanar que des de Catalunya es pugui liderar l’estratègia aeroportuària. El dirigent ecosocialista considera que el model del ministre Blanco fa una “proposta de participació sembla que residual de la Generalitat i els governs locals i fa una privatització parcial d’Aena per aconseguir diners i liquiditat”. Més enllà de replicar al ministre, l’executiva d’ERC va aprovar ahir un document molt crític amb el seu model aeroportuari i va fer una crida a la societat civil i al mateix govern català a no renunciar que Catalunya controli l’aeroport barceloní mitjançant una majoria de representants als òrgans de gestió que comportin poder decidir sobre les qüestions estratègiques.
“El nou model aeroportuari només vol salvar Aena de la ruïna i perpetuar el seu centralisme”, va afirmar Joan Ridao. El secretari general d’ERC sosté que la proposta de Blanco només possibilita a la part catalana intervenir en aspectes no estratègics. “És un canvi gatopardià, de tocar alguna cosa perquè tot quedi igual”, va dir insinuant que cal que es mantingui l’esperit de l’acte de l’IESE en defensa de l’aeroport del Prat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.