Passejada amb el candidat
Sergi de los Rios
Comerç exterior, innovar...
El republicà, que coneix els mercats internacionals, visita La Morella Nuts i els laboratoris de Shirota Functional Foods
De los Rios diu que Reus exemplifica la recerca en el sector agroalimentari
Els candidats ja no es limiten als mítings, ni a fer campanya a les places o als mercats. Ja no n'hi ha prou amb el porta a porta, ni a petonejar infants i iaies. Per recollir els vots, i sobretot per convèncer els indecisos, cal alguna cosa més que repartir piruletes, globus i díptics amb imatges retocades per ordinador. En temps de crisi, els partits reforcen els missatges econòmics i visiten les empreses que ens poden servir d'exemple. Ahir, el candidat d'ERC per Tarragona, Sergi de los Rios, va voler conèixer de prop l'experiència de La Morella Nuts i de Shirota Functional Foods, dues empreses de Reus que han fet una forta aposta per la comercialització exterior, la investigació i la innovació.
De los Rios arriba puntual a les deu del matí, acompanyat per Empar Pont, que fa d'amfitriona. “Us hem portat el candidat“, proclama amb entusiasme la tinent d'alcalde de Reus, número 3 a la llista. També hi ha el número 6 de la candidatura i alcalde d'Almoster, Àngel Xifré, amb el pin que l'identifica com a director dels serveis territorials d'Innovació, Universitats i Empresa. Al polígon fa una mica de vent, però De los Rios no fa cara de passar fred. El candidat porta una americana de color marró però va sense corbata, amb uns pantalons negres i una imatge polida, impecable. Té un cert aire d'executiu, com alguns dels altres dirigents d'Esquerra de la nova fornada; penso en Lluís Salvadó, el número dos dels republicans i candidat a l'Ebre. De los Rios, però, somriu més, i a La Morella Nuts es mou com un peix a l'aigua. Abans de ser diputat i regidor, el candidat s'encarregava del comerç exterior d'una gran empresa del Camp. “Portava els països del Pròxim Orient, el nord d'Àfrica i alguns països de la Unió Europea”, recorda durant la reunió amb els directius.
El republicà s'interessa per les línies de treball de l'empresa, i escolta amb atenció les explicacions de la directora de nous mercats, Rosalia Barriach, i del cap de producció, Òscar Sanz. L'empresa elabora productes a partir de les avellanes i d'altres fruits secs, com la cobertura dels gelats, els pralinés i les cremes dels farcits. Exporta el 80% de la seua producció. Ha obert una delegació a Singapur, per intentar penetrar al sud-est asiàtic. “I l'Índia?” o bé “us han intentat copiar el producte a la Xina?” són algunes de les preguntes de De los Ríos, que intervé quan toca, sense pretendre donar lliçons a una empresa que ha sabut “fer els deures“ i afrontar la crisi global com una oportunitat per obrir nous mercats. “Hem canviat les estratègies per créixer durant la crisi, i fer la companyia més forta”, diu Barriach. La Morella Nuts mou 32 milions d'euros i el 2009 ja va facturar 7.600 tones, però enguany ha previst poder assolir les 8.200 gràcies als nous mercats. De los Ríos els pregunta què esperen del centre tecnològic de nutrició i salut de Reus. Ja hi participen, amb Shirota. És el pròxim destí del candidat, abans de tancar el matí amb la nova junta de Pimec a Tarragona.