Política

El carrer fa rectificar el PP

Els de Rajoy canvien de parer en l'últim minut i accepten tramitar la ILP sobre desnonaments

L'oposició exigeix que s'impulsin solucions, no pedaços

El PP insi­nua que la ILP s'enca­birà a a la llei impul­sada pel seu govern


Repre­sen­tants de la PAH, expul­sats de la cam­bra per pro­tes­tar


La pressió del car­rer ha obli­gat el PP a rec­ti­fi­car la seva intenció ini­cial d'aco­mi­a­dar amb un sonor cop de porta una ini­ci­a­tiva legis­la­tiva popu­lar (ILP) que reclama la regu­lació de la dació en paga­ment i la para­lit­zació dels des­no­na­ments. D'opo­sar-se durant dies a accep­tar la tra­mi­tació, en pocs minuts el grup de Mari­ano Rajoy va fer un gir radi­cal en la seva estratègia i, de sobte, pas­sava a eri­gir-se en por­ta­veu de la Pla­ta­forma d'Afec­tats per a la Hipo­teca (PAH). “El PP pas­sarà a la història com l'únic par­tit capaç de reco­llir la veu de la ciu­ta­da­nia”, es van­tava el dipu­tat encar­re­gat de fixar la posició dels con­ser­va­dors, Teo­doro García Egea, després de garan­tir el vot posi­tiu a la ILP. Entre­mig s'havia cone­gut la notícia del suïcidi d'un matri­moni de Calvià a punt de ser des­no­nat, alhora que cen­te­nars de ciu­ta­dans s'ana­ven con­cen­trant davant el Congrés per exi­gint solu­ci­ons, i no pedaços. “Això ens passa per tenir un govern fatxa!” i “Rajoy, dimissió” eren les con­sig­nes més repe­ti­des pels mani­fes­tants.

Dins la cam­bra, la tensió també anava aug­men­tat a mesura que avançava la tarda. Sobre­tot, perquè per tapar la ini­ci­a­tiva dels des­no­na­ments, el PP, com a pri­mer punt del dia, havia impo­sat la dis­cussió sobre la tra­mi­tació d'una ILP recla­mant la decla­ració dels espec­ta­cles tau­rins com a bé d'interès cul­tu­ral amb l'únic objec­tiu de forçar el retorn dels toros a Cata­lu­nya. La major part de grups –espe­ci­al­ment CiU, ERC i ICV– van qua­li­fi­car la coin­cidència de les dues ini­ci­a­ti­ves de “burla” als ciu­ta­dans, cri­ti­cant que Rajoy fixi com a pri­o­ri­tat afa­vo­rir una indústria en decadència enlloc de pro­te­gir els sec­tors soci­als més des­fa­vo­rits.

Un dar­rere l'altre, van apro­fi­tar les seves inter­ven­ci­ons per retreure al PP la seva nul·la sen­si­bi­li­tat cap un pro­jecte ciu­tadà que posa sobre el paper res­pos­tes urgents als des­no­na­ments i que, a més, arriba amb l'aval del tri­ple de fir­mes –1,4 mili­ons– de les que es reque­rei­xen per aquest tipus d'ini­ci­a­ti­ves. Però els popu­lars con­ti­nu­a­ven sense sen­tir-se al·ludits, tit­llant de demagògic el paral·lelisme que els grups esta­blien entre l'interès d'una i altra ini­ci­a­tiva popu­lar. Quan, per sor­presa, el por­ta­veu par­la­men­tari dels con­ser­va­dors, José Anto­nio Alonso, impro­vi­sava una roda de premsa fora de l'hemi­ci­cle per avançar el vot favo­ra­ble del seu grup a una ILP que pretén impul­sar un gir radi­cal a l'actual política hipo­tecària.

Això sí, feta la llei feta la trampa, i de les expli­ca­ci­ons de García Egea se'n podia deduir que la tra­mi­tació de la ILP és farà paral·lela­ment a la de la llei de pro­tecció de deu­tors hipo­te­ca­ris i, amb el pre­text de no entor­pir el pro­jecte que ja està en marxa, el que pot aca­bar pas­sant és que el PP es limiti a usar alguns ele­ments de la ini­ci­a­tiva popu­lar per recon­ver­tir-los en esme­nes a la nor­ma­tiva impul­sada pel govern espa­nyol. “I pot­ser ni això”, es lamen­tava un diri­gent de l'esquerra.

Perquè els més mal­pen­sats temen que després d'una tra­mi­tació “arti­fi­ci­osa”, l'únic que que­darà d'aquesta ILP és el títol: “llei de regu­lació de la dació en paga­ment, de la para­lit­zació dels des­no­na­ments i del llo­guer social”. Val a dir que aquest és l'ofe­ri­ment que al mig­dia havia fet el PP després de reu­nir-se amb els repre­sen­tants de la PAH per tal d'apai­va­gar el males­tar d'aquesta enti­tat davant el “no” rei­te­rat a tra­mi­tar-los la ini­ci­a­tiva.

El suport del PP no va evi­tar que els repre­sen­tants de la PAH, amb la seva por­ta­veu Ada Colau al cap­da­vant, aca­bes­sin sent desa­llot­jats de males mane­res del Congrés dels Dipu­tats per pro­tes­tar per l'acti­tud obs­truc­ci­o­nista del PP en tot el procés de la ini­ci­a­tiva.

LA XIFRA

Ara arriba el moment de la veritat; arriba el moment d'arremangar-se i tirar-ho endavant
Pere Macias
Portaveu adjunt de CiU
Que desnonar sigui legal no treu que sigui una acció criminal; no es pot condemnar ningú a la misèria
Joan Tardà
diputat d'erc
El govern està més preocupat pels balanços dels bancs que no pas del drama de les famílies
Joan Coscubiela
portaveu d'icv
333
diputats
van votar ahir a favor de la tramitació parlamentària de la iniciativa popular per impulsar la dació en pagament.

Un matrimoni se suïcida, a Calvià

Un matrimoni de jubilats es va suïcidar ahir al nucli de Cas Català, al municipi de Calvià. Ho van fer després d'haver rebut l'avís que havien de ser desnonats de casa seva per impagament, segons van deixar escrit en una carta. Fonts de la delegació espanyola a les Illes Balears van informar que un dels fills de la parella els va trobar cap a quarts de tres al migdia, ja sense vida. L'home, de 68 anys, la dona, de 67, haurien mort a causa de la ingesta massiva de medicaments, segons les mateixes fonts.
La Guàrdia Civil es va fer càrrec de la investigació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.