La policia imputa al maquinista un delicte d'homicidi imprudent
El conductor està detingut als calabossos de la comissaria central de Santiago en espera de passar a disposició judicial
Fernández Díaz veu “evidentment indicis racionals” contra ell i s'afegeix així a les tesis d'Adif i Renfe
Avalant les tesis de les direccions de Renfe i de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), el ministre espanyol de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, també va descarregar la responsabilitat sobre el maquinista del tren Alvia Madrid-Ferrol sinistrat dimecres prop de Santiago, que va causar 78 morts i 138 ferits.
Així, durant la visita a la zona del sinistre i quan encara no s'han obert les caixes negres ni s'ha donat per conclosa la investigació, el titular del Ministeri de l'Interior va assenyalar amb el seu dit acusador el maquinista, Francisco José Garzón Amo, que des d'ahir està detingut als calabossos de la comissaria central de policia de Santiago de Compostel·la.
El conductor del comboi, que s'ha acollit al seu dret a no declarar davant la policia, està pendent de passar a disposició judicial, i aleshores sí que estarà obligat a declarar. Es preveu que comparegui davant del jutge avui abans de tres quarts de vuit del vespre, quan es compliran les 72 hores màximes de detenció.
En espera, doncs, que el maquinista, al qual ja han imputat formalment un delicte d'homicidi per imprudència i que ha rebutjat tota mena d'ajuda psicològica, expliqui al jutge el que va passar, el ministre de l'Interior va deixar anar ahir: “Evidentment, està detingut per la policia perquè, sens dubte, hi ha indicis racionals per considerar que pot tenir una eventual responsabilitat en el que ha passat, que haurà de determinar en qualsevol cas el jutge.” El ministre, però, no va voler aclarir en què basava les seves paraules ni quins eren aquests indicis.
Foment i seguretat
El ministre va visitar la zona del sinistre acompanyat de la ministra de Foment, Ana Pastor, que també va defensar el sistema de seguretat dels trens i va manifestar que “des dels operadors ferroviaris es vetlla perquè es compleixin tots els requeriments”. La titular de Foment va voler desvincular el sinistre de les retallades, atès que per la xarxa circulen diverses informacions que relacionen els dos factors. Pastor va assegurar que no hi ha hagut “en cap moment” retallades que afectessin les mesures de seguretat que s'apliquen en el sistema ferroviari espanyol i que compleixen amb l'ordenament jurídic perceptiu, però va puntualitzar que “aquestes normes s'han de complir” i que serà la investigació la que aclareixi “si es van complir les normes marcades”.
Claus en la investigació
Evidentment, les caixes negres del tren, que estan sota custòdia policial i que el jutge encara no ha ordenat obrir, seran clau per aclarir el que va passar i donar resposta a preguntes com ara per què anava a 190 km/h quan la zona estava limitada a 80? I si, com diu Adif, s'havia de reduir la velocitat 4 km abans de l'entrada al revolt, per què no es va frenar? Un altre element clau serà la declaració que faci el maquinista davant el jutge, ja que fins ara s'ha negat dos cops a declarar davant la policia.
El responsable de la comissaria de policia de la Corunya va indicar que en l'atestat policial que s'està elaborant “s'obren totes les línies d'investigació i no se'n descarta cap” sobre les causes de l'accident. Fonts de la investigació citades pel diari El Mundo estudien la possibilitat que Francisco José Garzón estigués parlant per telèfon mòbil en el moment de l'accident.
Des del mateix moment del descarrilament es va posar el maquinista en el focus d'atenció arran d'un vídeo enregistrat per una càmera fixa que hi havia a les vies que recull el moment de l'impacte i s'hi pot veure el comboi anant a una gran velocitat, juntament amb les declaracions que va fer el mateix conductor després del sinistre en què va reconèixer que anava a 190 km/h en un tram restringit a 80. Això i la imatge d'un velocímetre penjada al seu Facebook el març passat en què marcava els 200 km/h, tot i que podria ser un tram en què es pogués circular a aquesta velocitat, han dut Garzón Amo, de 52 anys i amb 30 anys d'experiència, a ser objecte de judicis paral·lels i conjuntures, per molt que les associacions de maquinistes reclamin que no se'l jutgi abans d'hora i que s'investigui en profunditat.