Política

Madrid imposa la querella

La fiscalia superior de Catalunya refusa, per majoria, iniciar accions penals contra el president Mas

El fiscal general de l'Estat ordena presentar la denúncia al TSJC

La fis­ca­lia supe­rior de Cata­lu­nya, després d'un debat jurídic intens –que va que­dar en tau­les diven­dres pas­sat–, va actuar ahir com Fuen­te­o­ve­juna, en expressió d'un dels seus pro­ta­go­nis­tes, i al mig­dia va comu­ni­car a la fis­ca­lia gene­ral de l'Estat que per majo­ria (nou fis­cals) la seva junta havia acor­dat que “no pro­ce­dia ini­ciar acci­ons penals con­tra els res­pon­sa­bles de l'ano­me­nat procés de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana”, del 9-N. L'her­me­tisme d'aquest resul­tat va durar fins a dos quarts de nou de la nit, en què en un comu­ni­cat es deta­llava que el fis­cal gene­ral de l'Estat, Edu­ardo Tor­res-Dulce, “con­si­dera que s'ha de for­mu­lar que­re­lla davant el Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC) i així ho ha orde­nat avui [per ahir]”.

La històrica plan­tada dels fis­cals cata­lans, mal­grat les pres­si­ons del PP, és impor­tant, i en la nota ofi­cial també es fa cons­tar que el fis­cal supe­rior de Cata­lu­nya, José María Romero de Tejada, va comu­ni­car al seu supe­rior jeràrquic, Edu­ardo Tor­res-Dulce, que “no con­si­dera pro­ce­dent” la pre­sen­tació de la que­re­lla pel 9-N, que ha estat fabri­cada a Madrid i que segu­ra­ment, al final, anirà diri­gida con­tra el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas, i la seva vice­pre­si­denta, Joana Ortega, per delicte de deso­bediència a les dues reso­lu­ci­ons del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal.

Tot i aquesta opo­sició jurídica, Edu­ardo Tor­res-Dulce, com a màxim repre­sen­tat de la fis­ca­lia espa­nyola, va acor­dar ahir mateix que cal pre­sen­tar la denúncia penal. No obs­tant això, en el comu­ni­cat s'avança que el fis­cal gene­ral de l'Estat con­voca per demà la junta de fis­cals de sala del Tri­bu­nal Suprem per saber el seu parer, tal com exi­geix l'esta­tut orgànic del minis­teri fis­cal.

A qui li tocarà?

En con­cret, l'arti­cle 27 d'aquest esta­tut pre­cisa que quan un fis­cal rep una ordre o ins­trucció contrària a les lleis o que con­si­deri impro­ce­dent ho farà saber al seu fis­cal en cap, i si con­ti­nua l'ordre ho plan­te­jarà a la junta de fis­cals. En aquest cas, com que és diri­gida al fis­cal gene­ral, aquest ha de con­vo­car la junta de fis­cals de sala, que són mem­bres del Suprem. El que resol­guin els fis­cals del Suprem en sala no és vin­cu­lant, i Tor­res-Dulce ja ha avançat que s'ha de rea­lit­zar la que­re­lla.

Aquesta ordre de Tor­res-Dulce arri­barà fins al final. Això sig­ni­fica que, si no hi ha can­vis, orde­narà al fis­cal de Cata­lu­nya que signi la que­re­lla, dic­tada per Madrid (d'on ja van rebre l'esbor­rany amb errors una set­mana abans del 9-N), i un dels vuit fis­cals assig­nats al TSJC l'haurà de defen­sar. Només tindrà lli­ber­tat d'expres­sar el que con­si­deri en les inter­ven­ci­ons orals, segons fonts jurídiques.

La fis­ca­lia supe­rior de Cata­lu­nya no va eme­tre cap comu­ni­cat, ni tam­poc va donar detalls dels rao­na­ments jurídics que s'inclo­uen en l'informe ela­bo­rat per la seva junta de fis­cals, que s'opo­sen a que­re­llar-se. L'informe jurídic és força ela­bo­rat i els eixos desen­vo­lu­pats se cen­tren en la falta de fona­ments jurídics i de pro­ves.

Sense comu­ni­cat dels fis­cals cata­lans, Madrid va cen­trar la nota en els argu­ments a favor de la que­re­lla con­tra Mas i de les ini­ci­a­ti­ves pre­ses fins ara. Així, s'hi recorda que “el 8 de novem­bre pas­sat la fis­ca­lia supe­rior de Cata­lu­nya va obrir diligències d'inves­ti­gació davant els actes (cessió de locals públics, ela­bo­ració de pape­re­tes, dis­tri­bució d'urnes...) rea­lit­zats per part del govern de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya con­tra­ris a la sus­pensió cau­te­lar dic­tada pel TC”. El comu­ni­cat ofi­cial, però, omet que la fis­ca­lia cata­lana va actuar sota les ordres de la fis­ca­lia gene­ral de l'Estat, rebu­des el ves­pre abans del procés de par­ti­ci­pació.

Dime­cres pas­sat, Romero de Tejada i el seu segon, Fran­cisco Bañeres, van anar a Madrid per expo­sar els seus dub­tes de la denúncia penal, que ahir van rati­fi­car en junta de fis­cals. Tor­res-Dulce, però, con­ti­nua entes­tat.

LA NOTA DE LA FISCALIA DE L'ESTAT

El fiscal general de l'Estat, Eduardo Torres-Dulce, considera que s'ha de formular querella davant del TSJC, i així ho ha ordenat avui
El fiscal superior de Catalunya no ho considera procedent i així li ho ha comunicat al fiscal general de l'Estat a última hora de la tarda

El TSJC rep dotze denúncies

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebut fins ara dotze denúncies contra el president de la Generalitat per haver convocat el procés de participació, que es van presentar a distints jutjats de guàrdia el 9-N. Com que Artur Mas és aforat, s'han elevat a l'alt tribunal català. Segons premsa del TSJC, les denúncies s'han remès des dels jutjats de Martorell, Terrassa i Gavà. Falten les de Barcelona. Ara la sala del TSJC designarà un ponent per a cada denúncia. Com és habitual, les remetrà a la fiscalia superior de Catalunya perquè informi si és favorable a la seva admissió a tràmit, i el magistrat resoldrà. És probable que les denúncies s'unifiquin en una. El TSJC encara espera la posició de la fiscalia vers la denúncia que Manos Limpias va presentar contra Mas abans del 9-N. Està feta i retinguda a Madrid, s'apunta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia