Política

Igualada a la pell

L'alcalde de la població, Marc Castells, vesteix amb peces de roba dissenyades a la ciutat

En aquest mandat s'ha recuperat amb èxit el sector de la pell i el tèxtil com a motors econòmics de la capital de l'Anoia

El clúster de la pell d'Igualada té 700 anys d'història
Les 145 empreses tèxtils de l'Anoia facturen 320 milions d'euros

Marc Cas­tells és un alcalde pecu­liar. És jove, pro­per i sobre­tot molt atre­vit, tant a l'hora de pren­dre deci­si­ons com espe­ci­al­ment a l'hora de ves­tir-se. Aquesta valen­tia ben entesa ha estat clau perquè Igua­lada hagi recu­pe­rat durant el dar­rer man­dat gran part de l'esplen­dor de la seva indústria pelle­tera, tèxtil i ado­bera, un sec­tor que no fa gaire sem­blava con­dem­nat a l'ostra­cisme per la des­lo­ca­lit­zació i l'estan­ca­ment econòmic que vivia la capi­tal de l'Anoia.

Cas­tells, que va arri­bar a l'alcal­dia el 2011, ha acon­se­guit en només qua­tre anys cap­gi­rar el mitjó de la indústria igua­la­dina i con­ver­tir-la en tot un refe­rent a escala naci­o­nal i inter­na­ci­o­nal, un fet que, de retruc, ha permès atu­rar la des­trucció d'ocu­pació.

“Sóc l'únic alcalde que pot dir que porta tota la roba fet a la seva ciu­tat”, diu sovint Cas­tells en els actes a què assis­teix. “I sóc el pri­mer gran comer­cial de la ciu­tat”, acos­tuma a afe­gir. No li falta raó. El bat­lle ves­teix amb peces de roba dis­se­nya­des ínte­gra­ment a la ciu­tat i no es cansa de repe­tir-ho, ja esti­gui en la diada de la festa major, en un ple de la Dipu­tació de Bar­ce­lona o en un acte ins­ti­tu­ci­o­nal en presència del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas.

Dar­rere de la infa­ti­ga­ble tasca comer­cial a full time de l'alcalde hi ha una estratègia de ciu­tat lide­rada pel mateix Cas­tells –a la qual poste­ri­or­ment s'han sumat la resta de par­tits del con­sis­tori– que pretén poten­ciar a curt, mitjà i llarg ter­mini els diver­sos sec­tors pro­duc­tius d'Igua­lada com a fonts de riquesa per si mateixa, però, a la mateixa vegada, com a poten­ci­als gene­ra­dors de més acti­vi­tats econòmiques, com ara el dis­seny, el packa­ging i fins i tot la res­tau­ració.

Durant aquest man­dat, l'aposta s'ha cen­trat en la pell i el tèxtil, els dos sec­tors amb més tra­dició de la població. Sobre el sec­tor pelle­ter, una de les pri­me­res deci­si­ons que es van pren­dre a escala muni­ci­pal va ser rei­vin­di­car el sec­tor a través del pro­jecte Igua­lada, capi­tal euro­pea de la pell de qua­li­tat, una ini­ci­a­tiva de pro­moció que s'ha poten­ciat amb la posada en marxa a la ciu­tat de la càtedra vin­cu­lada a la UPC A3 in Leat­her Inno­va­tion, uns estu­dis top de recerca i inves­ti­gació sobre la pell que ofe­rei­xen graus i màsters inter­na­ci­o­nals, i que dis­po­sen d'un nou cam­pus uni­ver­si­tari amb estu­di­ants arri­bats d'arreu del pla­neta. “Ara, per exem­ple, tenim deu alum­nes mexi­cans”, diu l'alcalde.

Marca Bar­ce­lona

Un altre dels pro­jec­tes des­ta­cats que s'han impul­sat durant aquest man­dat és el Parc d'Inno­vació del Cuir i la Mar­ro­qui­ne­ria, un espai empre­sa­rial que estarà situat en un polígon al sud de l'A-2 i que per­metrà, en un futur no gaire llunyà, aglu­ti­nar en un únic punt totes les indústries ado­be­res d'Igua­lada, Jorba i Òdena.

La cire­reta del pastís, però, va arri­bar a finals del 2014, quan l'alcalde de Bar­ce­lona, Xavier Trias, va acor­dar cedir la marca de la ciu­tat als indus­tri­als ado­bers d'Igua­lada perquè puguin pro­mo­ci­o­nar els seus pro­duc­tes a escala inter­na­ci­o­nal sota la marca Igua­lada Leat­her Clus­ter Bar­ce­lona.

“Tenim matèria pri­mera de màxima qua­li­tat i recerca i inno­vació. I som la ciu­tat de la pell amb una gran marca al dar­rere”, resu­meix Marc Cas­tells, que es marca com a “gran objec­tiu” per al pròxim man­dat poten­ciar la mar­ro­qui­ne­ria, la ter­cera pota indus­trial del la capi­tal de l'Anoia.

Retor­nant al pre­sent, l'altre gran sec­tor econòmic que s'ha poten­ciat durant els dar­rers qua­tre anys ha estat el tèxtil, una acti­vi­tat econòmica que ha demos­trat tenir un gran poten­cial. “Quan vam arri­bar a l'alcal­dia vam fer una anàlisi del sec­tor i vam veure que els petits tallers de la ciu­tat podrien fabri­car un milió de peces més a l'any sense cap tipus d'inversió”, explica l'alcalde.

L'Ajun­ta­ment, amb el suport del gremi de fabri­cants, va crear una planta de pro­to­ti­patge perquè els tallers pogues­sin pre­sen­tar a les grans mar­ques diver­sos pro­to­tips de roba, un fet que ha permès que dis­se­nya­dors reco­ne­guts i grans cases de moda d'arreu del món inver­tei­xin en dis­senys fets ínte­gra­ment a la ciu­tat.

A més, per fer visi­ble el res­sor­gi­ment del tèxtil es va orga­nit­zar fa unes set­ma­nes el saló pro­fes­si­o­nal Bstim, un cer­ta­men que va per­me­tre posar en con­tacte els tallers amb repre­sen­tants d'empre­ses de la roba d'arreu del pla­neta. Un cer­ta­men que va ser tot un èxit. Com a prova, només una dada: el 80% d'empre­ses que van par­ti­ci­par-hi ja han con­fir­mat que repe­ti­ran en la pròxima edició. “El tèxtil s'ha tor­nat a il·lusi­o­nar”, diu Cas­tells.

El tre­ball con­junt amb el sec­tor és un dels secrets que explica el repunt de la indústria a Igua­lada. I l'altre, el com­promís: de l'Ajun­ta­ment, que aporta finançament “per objec­tius”, i dels indus­tri­als, que cada any que passa incre­men­ten més la fac­tu­ració.

Una regidoria nova i un llibre per Sant Jordi

Si una cosa no es pot negar és la predisposició de Marc Castells a tirar endavant qualsevol iniciativa que permeti potenciar el sector industrial d'Igualada. En aquest sentit, l'alcalde ja ha assegurat que si torna a guanyar les eleccions el 24-M té previst crear una regidoria dedicada a la internacionalització que expliqui arreu del món la “qualitat” del sector industrial de la capital de l'Anoia. “El futur és la industrialització. I ara el que ens fa falta és sortir fora a donar a conèixer que som la capital europea de la pell de qualitat”, assegura l'alcalde igualadí, que fins i tot s'ha atrevit a escriure un llibre en què explica la seva estratègia industrial per a la població.

Marca Igualada. La ciutat que estem fent repassa els projectes més destacats que s'han tirat endavant durant aquest mandat a la ciutat, especialment els vinculats al sector de la pell i el tèxtil. El volum, d'una vuitantena de pàgines, es pot trobar avui en diverses llibreries aprofitant la celebració del dia de Sant Jordi. En el pròleg del llibre, hi apareix una imatge de Castells amb una de les tres mudes que il·lustren aquest reportatge, en què el batlle va vestit amb peces de roba dissenyades a Igualada. “Me les poso totes tres”, diu l'alcalde.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia