Política

A peu cap a Alemanya

Els refugiats inicien una gran marxa des de Budapest, passant per Àustria, per arribar a territori germànic

Unes 300 persones s'escapen d'un centre d'acollida d'Hongria

Un miler de per­so­nes, la majo­ria refu­gi­ats siri­ans, van aban­do­nar ahir la capi­tal d'Hon­gria, Buda­pest, rumb cap a Ale­ma­nya. Ho van fer en grup i amb una sola deter­mi­nació: arri­bar a Ale­ma­nya a peu. Per arri­bar a la fron­tera amb Àustria, els que­den 250 quilòmetres. Per acon­se­guir albi­rar la desit­jada Ale­ma­nya, els en fal­ten més de 500. Molts expli­ca­ven que, després de l'odis­sea que han vis­cut per arri­bar fins a Hon­gria, aquest tram a peu només afe­geix una difi­cul­tat més a aquest viatge. Han dei­xat un país en guerra, han arri­bat fins a Tur­quia i pagant les màfies s'han embar­cat en bots infla­bles de segu­re­tat dub­tosa. I així han anat res­se­guint la ruta dels Bal­cans, el camí que refu­gi­ats siri­ans, ira­quians i afga­ne­sos han fet per arri­bar al cor d'Europa. La imatge ahir a Buda­pest era una gran cor­rua de famílies: homes, dones, bebès amb cot­xet i vells amb la intenció de dei­xar enrere Hon­gria.

Molts asse­gu­ren que estan farts de les auto­ri­tats hon­ga­re­ses, que els han impe­dit pujar als trens en direcció a ciu­tats ale­ma­nyes com Ham­burg, Berlín i Munic, des­ti­na­ci­ons pre­fe­ri­des pels refu­gi­ats. “La situ­ació aquí és nefasta. Fa qua­tre dies que sóc aquí i no s'hi pot estar més”, expli­cava Nas­sir al-Omar, una estu­di­ant d'art i lite­ra­tura de la Uni­ver­si­tat d'Alep, a Síria. Algu­nes famílies feia més de deu dies que esta­ven acam­pa­des a l'estació cen­tral de Kéleti, a la capi­tal hon­ga­resa, i es mos­tra­ven indig­na­des pel que con­si­de­ra­ven que havia estat un engany. A pri­mera hora de dijous par­tia un tren i als refu­gi­ats se'ls dibui­xava un som­riure a la cara, que els va durar poc: el com­boi els por­tava a un camp de refu­gi­ats. I els pas­sat­gers, tan bon punt se'n van assa­ben­tar, es van amo­ti­nar. En les imat­ges que arri­ba­ven ahir es podien veure uns auto­bu­sos que ana­ven tras­lla­dant aques­tes per­so­nes cap a aquest cen­tre d'aco­llida. Els que es van que­dar a Brickse, a pocs quilòmetres de Buda­pest, van asse­gu­rar que dones i nens segui­rien a peu fins a Àustria. Una sei­xan­tena de refu­gi­ats es van poder esca­par d'aques­tes ins­tal·laci­ons.

Males con­di­ci­ons

Pre­ci­sa­ment, ahir, uns 300 refu­gi­ats es van esca­par d'un d'aquests equi­pa­ments a Röszke, al sud del país, prop de la fron­tera amb Sèrbia. Van fugir cor­rent, per­se­guits per la poli­cia, i molts dels quals van ser detin­guts i retor­nats al cen­tre d'aco­llida. La poli­cia va fer ser­vir gasos lacrimògens per posar fi a la fugida i alguns refu­gi­ats s'hi van tor­nar tirant pedres als agents. A Röszke, on ja fa dies es van pro­duir dis­tur­bis entre alguns refu­gi­ats i les for­ces de segu­re­tat, hi ha prop de 2.000 per­so­nes en un cen­tre d'aco­llida, amb capa­ci­tat per a 800. La premsa local asse­gu­rava ahir que la fugida és una pro­testa con­tra les males con­di­ci­ons higièniques, cau­sa­des sobre­tot per la gran quan­ti­tat de gent que hi ha.

D'altra banda, un grup de refu­gi­ats va ser ata­cat ahir per radi­cals hon­ga­re­sos a l'estació de Kéleti. Els neo­na­zis, que segu­ra­ment s'havien des­plaçat a la ciu­tat per pre­sen­ciar el par­tit de fut­bol de la selecció hon­ga­resa, van llançar un parell de gra­na­des ator­di­do­res, fet que va pro­vo­car una bara­lla entre els refu­gi­ats i la mitja dot­zena de radi­cals. La poli­cia hon­ga­resa no va fer cap detenció.

D'altra banda, l'ONU va asse­gu­rar que la neces­si­tat de reu­bi­cació dels refu­gi­ats que estan arri­bant a Europa –fins a 200.000– s'eleva dia rere dia i que el fracàs del con­ti­nent a l'hora de donar una res­posta comuna a aquesta crisi única­ment està bene­fi­ci­ant les xar­xes de tra­fi­cants de per­so­nes. “Una esti­mació molt pre­li­mi­nar asse­nyala que poten­ci­al­ment caldrà aug­men­tar el nom­bre de pla­ces de reu­bi­cació fins a les 200.000”, va dir l'alt comis­si­o­nat de l'ONU per als refu­gi­ats (Acnur), Anto­nio Guter­res. En la línia de la posició comuna que ahir van anun­ciar França i Ale­ma­nya, l'alt res­pon­sa­ble va indi­car que tots els països de la Unió Euro­pea han de tenir “una par­ti­ci­pació obli­gatòria” en el pro­grama mas­siu de reu­bi­cació, del qual s'han de bene­fi­ciar tots aquells que neces­si­ten pro­tecció inter­na­ci­o­nal.

LES XIFRES

500
quilòmetres
hauran de caminar els refugiats que volen arribar des de Budapest fins a la frontera alemanya.
200.000
refugiats
assegura l'ONU que ha d'acollir Europa per poder començar a pal·liar la crisi humanitària.

Penes de presó a Hongria

El Parlament hongarès va aprovar ahir una sèrie de noves lleis per controlar el flux d'immigrants i refugiats que arriben al país. Així doncs, va donar a la policia més autoritat i va fixar durs càstigs que inclouen penes de presó si s'entra de manera il·legal al país. Hongria està construint una tanca al llarg de la frontera amb Sèrbia, de 175 quilòmetres de llargada, amb l'esperança de frenar l'arribada de refugiats després que desenes de milers, en bona part provinents de països com ara Síria i l'Afganistan, hagin entrat al país en els últims mesos. Les noves lleis convertiran en delicte creuar o danyar la tanca, i l'entrada il·legal al país serà punible amb fins a tres anys de presó. La nova llei també farà possible presentar la sol·licitud d'asil en els passos fronterers i permetrà accelerar el processament de la petició. D'aquesta manera, el govern de l'ultraconservador Viktor Orbán fa un pas més en l'intent de fer defallir els refugiats
de travessar Hongria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia