Política

MIQUEL BUCH

ALCALDE DE PREMIÀ DE MAR (CIU)

“Les grans línies polítiques no les decidirem sols”

L'alcalde convergent governa en minoria amb el PSC, però no descarta que al llarg del mandat es pugui ampliar el nombre de socis

Considera que la reforma de la infraestructura marítima serà “una gran solució a un problema endèmic de fa més de vint anys

Buch es mostra partidari d'expropiar-lo “per seguir la voluntat del poble”

El port de Premià de Mar ha de ser la bombolla d'oxigen d'oci dels premianencs
L'N-II, l'hem de treure per seguretat, però també per l'impacte visual

Aquesta entre­vista cor­res­pon a la sèrie de con­ver­ses amb els alcal­des del Maresme sor­gits arran de les dar­re­res elec­ci­ons muni­ci­pals. En aquest cas, no es va poder fer abans perquè Miquel Buch ha estat de baixa per motius de salut. Ara, l'alcalde de Premià de Mar asse­gura que està “recu­pe­rat al màxim”.

Com prova reno­var l'alcal­dia?
Bé, molt salu­da­ble. Que una llista gua­nyi per ter­cera vegada seguida no havia pas­sat mai a Premià de Mar. És una satis­facció per­so­nal i d'equip.
Governa amb un pacte en mino­ria amb el PSC. Per què no va tro­bar més socis?
Perquè en aquell moment no vam tro­bar alter­na­ti­ves aritmètiques que sumes­sin i que vol­gues­sin estar en el govern. Estic con­vençut que hi ha acords que pot­ser es tro­ben al llarg del camí. De fet, fa qua­tre anys vam començar en mino­ria i vam pac­tar amb el PSC un any després. Hi ha pos­si­bi­li­tats que puguem tro­bar un acord esta­ble. Que no el tro­bem? Doncs con­ti­nu­a­rem tre­ba­llant igual.
En temes iden­ti­ta­ris vota­ran per sepa­rat amb el seu soci?
Sí. El que ens uneix amb el grup muni­ci­pal del PSC és el ser­vei a la població de Premià de Mar. Avui això ens ha fun­ci­o­nat. El que ens uneix és el ser­vei als pre­mi­a­nencs.
Qui­nes seran les seves pri­o­ri­tats de govern?
N'hi ha una que és clara i rotunda, que és aten­dre els que més patei­xen i que el muni­cipi no s'aturi. Però n'hi ha una altra, que és l'ela­bo­ració del pla d'actu­ació muni­ci­pal (PAM) d'una manera par­ti­ci­pada i con­sen­su­ada. Per tant, les grans línies polítiques d'aquests qua­tre anys, no les deci­di­rem sols, sinó con­jun­ta­ment, també amb la ciu­ta­da­nia.
Després de molts anys sem­bla que es des­en­ca­lla per fi l'ope­ració del port. Què apor­tarà això a Premià de Mar?
D'entrada, una gran solució a un pro­blema endèmic de fa més de vint anys. La part admi­nis­tra­tiva i burocràtica pública està resolta de fa anys. Ara falta que la part pri­vada faci la inversió que ha de fer. Sem­bla que ara, després d'haver inver­tit una sèrie de diners i recur­sos, és pos­si­ble que aquest pro­jecte vegi la llum. El port de Premià ha de ser la bom­bo­lla d'oxi­gen d'oci dels pre­mi­a­nencs. Hem de tenir un espai en el qual es pugui con­ju­gar el sec­tor del comerç, el sec­tor de la res­tau­ració o l'oci noc­turn. A Premià de Mar molts joves, o no tan joves, quan volen anar a fer una copa han de mar­xar fora del muni­cipi. De fet, això és el que tenen alguns pobles de l'entorn que nosal­tres no tenim.
Quin impacte tindrà això en el comerç tra­di­ci­o­nal?
Qual­se­vol cosa que passi impacta sobre el comerç tra­di­ci­o­nal. En el cas que vin­gui alguna àrea comer­cial, que no serà grossa, sinó mit­jana, i que tam­poc està garan­tit que vin­gui, hem de comp­tar quin impacte tenen aquest tipus de superfícies que són a Vilas­sar de Mar, al Mas­nou, a Teià, a Premià de Dalt o a Vilas­sar de Dalt. Premià de Mar està envol­tat d'àrees comer­ci­als. Amb tot això què pas­sarà? Que la gent que fins ara anava a com­prar a Cabrera o al Mas­nou dei­xarà d'anar a com­prar allà per fer-ho a Premià de Mar? És pos­si­ble, però tot és bas­tant com­pli­cat. Segu­ra­ment hi ha molts pre­mi­a­nencs que ara mateix tenen una superfície comer­cial més a prop de casa seva que no pas la que es pugui obrir al port.
Creu que aquest pro­jecte no s'ha aca­bat d'expli­car prou bé a la ciu­ta­da­nia?
En vista del que ha pas­sat, com tot segu­ra­ment hi ha coses que podries millo­rar. Però hau­ria pogut millo­rar per part de tot­hom. Per part del govern, però també per d'altres agents, en el qual hi ha la mateixa opo­sició, que a vega­des no ha aca­bat d'expli­car les coses tal com eren. En pro­jec­tes com aquest de tant abast, crec que hem de ser molt sin­cers, molt trans­pa­rents i expli­car la rea­li­tat als ciu­ta­dans, i no anar a bus­car a vega­des que pateixi segons quin sec­tor de la població.
En quin estat es troba el procés d'expro­pi­ació de Can San­pere?
Arran de la sentència judi­cial, estem tor­nant enrere. Com­plint-la estem dei­xant de fer que la zona sigui el que volia que fos l'Ajun­ta­ment i torna a ser una àrea indus­trial. Estem en aquest punt.
Però es manté la idea ori­gi­nal de fer-hi una zona verda i d'equi­pa­ments?
Això és el que ens ha inva­li­dat un jutge. L'Ajun­ta­ment d'ales­ho­res va deci­dir que Can San­pere passés a ser del poble a cost zero, però ara això té un cost apro­xi­mat d'uns 6 mili­ons d'euros. Ales­ho­res pre­gun­tem si la població està d'acord amb això, i surt el sí d'una manera acla­pa­ra­dora. Ara el que farà l'Ajun­ta­ment és ini­ciar un procés de com­pra/expro­pi­ació per seguir la volun­tat del poble.
El futur de Can San­pere depèn del fet que es pugui lli­gar amb els usos de l'antiga fàbrica Trans­mesa?
No.
Què s'hi vol fer, a Trans­mesa?
És interes­sant que un muni­cipi com Premià de Mar, el cinquè amb més den­si­tat de Cata­lu­nya i que té tot el terme pràcti­ca­ment cons­truït, faci que les grans deci­si­ons que que­den per pren­dre siguin par­ti­ci­pa­des per la ciu­ta­da­nia. Com a mínim que tin­guin conei­xe­ment de les pos­si­bi­li­tats que hi ha i que hi digui la seva. Davant d'aquests rep­tes urbanístics que es pre­sen­ten al poble, el govern actual veu amb bons ulls tenir un procés de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana.
L'any que ve, la festa dels Pira­tes i Pre­mi­a­nencs fa vint anys. Es farà alguna cosa espe­cial?
Tot el que puguem dins de les nos­tres pos­si­bi­li­tats. La nos­tra festa major conté una dosi molt gran d'impli­cació ciu­ta­dana i hi ha mol­tes pro­pos­tes sobre la taula. Ha de ser una festa grossa, perquè és una cosa que ha posat Premià de Mar al mapa.
Premià de Mar és un dels pobles que més han patit l'N-II. Algun dia serà una via cívica?
Jo sóc opti­mista de mena. Crec que algun dia aca­barà sent una via cívica. Ara bé, han de pas­sar mol­tes coses. L'N-II aca­barà sent una via interur­bana de con­nexió entre els muni­ci­pis i no una car­re­tera d'alta den­si­tat tal com és ara.
Què hau­ria de pas­sar perquè això fos rea­li­tat?
D'entrada, que la C-32 sigui gratuïta per als mares­mencs, com a mínim. Ales­ho­res s'ha d'enten­dre que la via de comu­ni­cació per mar­xar més enllà de tres o qua­tre pobles i la més ràpida sigui aquesta auto­pista gratuïta per als mares­mencs. Crec que això s'haurà d'aca­bar com­ple­tant algun dia i, tot i que serà més llarg, que també canviï la via de tren. Lla­vors serà quan can­viarà la feso­mia del Maresme. L'N-II, l'hem de treure per segu­re­tat, però també per l'impacte medi­am­bi­en­tal i visual.


Ve de la plana ante­rior



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia