Política

Declaració de sortida

El Parlament inicia, a proposta de JxSí i la CUP, els tràmits per iniciar un procés constituent “no subordinat” al TC

Ho detallen en un manifest que volen aprovar abans de la investidura

L'oposició en demana la retirada

El text apunta a un estat català independent i republicà

Pri­mer acord en ferm de Junts pel Sí i la CUP per començar apli­car el man­dat democràtic que va sor­gir de les urnes el 27-S i que se cen­tra en una pri­mera fase de cons­trucció de la República cata­lana.

El pri­mer pas serà l'apro­vació d'una decla­ració en el pròxim ple del Par­la­ment per pro­cla­mar l'inici d'un procés cons­ti­tu­ent que, ja avi­sen, no estarà supe­di­tat al que dic­ta­mi­nin les ins­ti­tu­ci­ons de l'Estat, en par­ti­cu­lar el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal.

Aquesta pro­posta de reso­lució, que ahir ja va ser admesa a tràmit en la pri­mera reunió de la mesa del Par­la­ment pre­si­dida per Carme For­ca­dell, con­creta, a diferència d'altres decla­ra­ci­ons, alguns detalls de les tas­ques que a par­tir d'ara haurà d'exe­cu­tar el Par­la­ment i el govern en aquesta nova etapa legis­la­tiva i fer-ho –d'aquí la importància del text– de manera uni­la­te­ral.

Així, a més a més de donar a conèixer l'inici del procés cons­ti­tu­ent per tal de crear un “estat català inde­pen­dent en forma de república”, també es fa saber que aquest nou país es cons­truirà a par­tir d'un procés que ha de ser “ciu­tadà, par­ti­ci­pa­tiu, obert, inte­gra­dor i actiu”. “De baix a dalt”, defen­sava ahir la CUP en con­tra­po­sició al model que es va seguir durant la Tran­sició espa­nyola. És el Gover­nem-nos!, lema de la cam­pa­nya elec­to­ral de la CUP i que ahir recor­da­ven els seus mem­bres en la pre­sen­tació de l'acord amb JxSí. “No apro­va­rem una altra decla­ració, perquè ningú pot inva­li­dar-la. És fruit del que van ele­gir els cata­lans el 27-S”, asse­nya­lava la por­ta­veu de JxSí, Marta Rovira.

Trenta dies i noves lleis

Aquest procés cons­ti­tu­ent inci­pi­ent estarà regu­lat en base a una llei que, segons el text de la decla­ració, seria “per­ti­nent” redac­tar en el ter­mini màxim de trenta dies. Aquesta norma esta­ria acom­pa­nyada per dos tex­tos legis­la­tius més: un sobre la segu­re­tat social i l'altre sobre a la hisenda pública.

Aques­tes nor­mes bàsiques, com també totes aque­lles altres actu­a­ci­ons que es posin al ser­vei de la des­con­nexió amb l'Estat, no esta­ran supe­di­ta­des al TC, segons resa el punt sisè de la decla­ració. Una ins­ti­tució que, d'acord amb el redac­tat del text que es por­tarà a apro­vació, està “des­le­gi­ti­mat i sense com­petència arran de la sentència del juny del 2010”.

La cam­bra cata­lana, en cas que la decla­ració resulti apro­vada, es com­pro­met a adop­tar les mesu­res per obrir el procés i insta el futur govern a com­plir només les nor­mes o els man­dats que ema­nin de la cam­bra. Tot i que el redac­tat del text no con­creta si haurà de ser el Par­la­ment o el govern el que iniciï el redac­tat de les dife­rents lleis que han d'empa­rar aquesta nova tran­sició, la por­ta­veu de la CUP, Anna Gabriel, con­si­de­rava que és el Par­la­ment qui ha de reco­llir el man­dat del 27-S, ja que és una ins­ti­tució “més diversa i plu­ral que l'actual govern en fun­ci­ons”. De moment, però, el pri­mer pas par­la­men­tari serà donar tràmit a la decla­ració que a hores d'ara té el suport de JxSí i de la CUP per poder tirar enda­vant la pro­posta. Tan­ma­teix, un error de forma va impe­dir ahir agi­lit­zar els tràmits i aquest matí la mesa es tor­narà a reu­nir per accep­tar la urgència i tras­lla­dar la pro­posta a la junta de por­ta­veus per ini­ciar la tra­mi­tació, obrir el període d'esme­nes que con­creti la mesa i con­vo­car el ple. Un pri­mer esbor­rany de calen­dari situ­a­ria la cele­bració d'aquest ple la set­mana que ve, apro­xi­ma­da­ment el dia 6, abans de la cele­bració de la inves­ti­dura que, si s'esgo­els ter­mi­nis, cal cele­brar com a màxim el dia 9 de novem­bre.

Opo­sició fron­tal

A la mesa del Par­la­ment, però, se li gira feina. La decla­ració va rebre ahir el rebuig fron­tal dels grups de l'opo­sició. C'S, el PSC i el PP han dema­nat a la direcció de la cam­bra que recon­si­deri l'admissió a tràmit de la pro­posta, la qual cosa com­porta una res­posta de la mesa en 48 hores que haurà d'anar acom­pa­nyada, a més a més, d'un informe dels ser­veis jurídics de la cam­bra que avali la tra­mi­tació. La por­ta­veu de C's, Inés Arri­ma­das, ja va qua­li­fi­car de “cop d'Estat” la decla­ració perquè con­si­dera que el text “vul­nera” l'ordre democràtic de la Cons­ti­tució, de l'Esta­tut i del regla­ment de la cam­bra. “És un greu des­a­fi­a­ment a la con­vivència”, va etzi­bar el vice­pre­si­dent segon de la mesa, José Maria Espejo (C's). Els tres grups es van tro­bar ahir a la cam­bra a pro­posta del PP per redac­tar una pro­posta alter­na­tiva que de moment no ha obtin­gut el suport del PSC. Qui sí pre­sen­tarà una con­tra­de­cla­ració serà Cata­lu­nya Sí que es Pot, que ahir va rebut­jar donar suport a la de JxSí i la CUP, com els con­vi­dava a fer l'esquerra inde­pen­den­tista. Per Cos­cu­bi­ela, la legis­la­tura no ha pogut començar “pit­jor” amb una decla­ració que “ignora” l'emergència social i “amaga” la cor­rupció de CDC. La seva con­tra­pro­posta vol recu­pe­rar la cele­bració d'un referèndum pac­tat i mobi­lit­za­ci­ons al car­rer si l'Estat s'hi nega.

LES FRASES

Només obeïm el poble català i el govern només atendrà el que emani del Parlament
Josep Rull
diputat de jxsí
Això no és un acord d'investidura, però demostra la bona voluntat d'arribar a acords
Albert Botran
portaveu de la cup


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia