El Penedès retorna als orígens per dibuixar un nou futur
Pla estratègic L'objectiu és crear un nou escenari a partir del potencial de les comarques de l'Alt i el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia unides PRIMER PAS El pla de dinamització dels polígons industrials servirà per començar a caminar
L'eliminació de la línia imaginària que separa el Penedès històric en dues províncies –Barcelona i Tarragona– per promoure una mirada conjunta d'un territori amb prop de 470.000 habitants és el principal escull que hauran de superar els alcaldes de Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, el Vendrell i Igualada. Així ho van expressar ahir en la presentació del pla estratègic del Penedès, el primer document redactat per definir els objectius i el model econòmic de quatre comarques que es veuen abocades a intentar recuperar l'espai que ocupaven als segles XV i XVI per trobar noves oportunitats.
Parafrasejant la reclamada vegueria del Penedès, el pla estratègic redactat sota l'aixopluc de la Fundació Pro Penedès proposa accions en l'àmbit de l'Economia per fomentar una indústria de qualitat, i per impulsar iniciatives turístiques que vertebrin el Penedès; accions en l'àmbit de les infraestructures de comunicació i transport, i accions en l'àmbit de la cohesió social i la cultura.
De moment, ahir els alcaldes de les quatre capitals de comarca van signar el seu compromís personal amb el document. Ara els ajuntaments hauran de decidir i aprovar per ple la seva adhesió a la proposta si volen caminar en aquesta direcció.
El desplegament de l'àmbit de planificació territorial del Penedès és un dels primers objectius pràctics del nou pla estratègic. El repte és promoure la participació de manera activa, incorporar una nova cultura del territori (basada en els límits de la regió històrica), preservar, ordenar i desenvolupar espais agrícoles i promoure l'estratègia del km 0 i del valor afegit.
El pla estratègic presentat ahir pretén concretar un nou model d'infraestructures de comunicació i transport més flexible, més coherent amb les demandes i les necessitats del territori, més funcional, definit per una Autoritat del Transport pròpia del Penedès. “No és només una qüestió mecànica”, va explicar el director del pla, Jordi Cuyàs. Per ell, “la qualificació i formació de la gent en funció de les necessitats de les empreses de la zona, o la creació d'una agència pròpia de l'habitatge o un pacte per la infància del Penedès permetrien donar respostes a les inquietuds expressades pels ciutadans amb més coherència i agilitat.”
La situació del Penedès, entre les àrees metropolitanes de Barcelona i Tarragona i en un nus vital de comunicacions, pot ser un gran avantatge, però els representants de l'administració local coincideixen a remarcar la necessitat d'anar tots junts per ser més forts i complementar-se en la recerca de noves oportunitats.
LES FRASES
Els polígons: el primer pas
La crisi econòmica pot ser, sens dubte, un dels acceleradors del nou model. No es pot entendre com una casualitat que el primer pla d'acció proposat des del nou pla estratègic se centri en els polígons industrials. L'objectiu, diuen els promotors, és avançar cap a una indústria de qualitat, més competitiva i que aporti valor afegit al conjunt del Penedès. La racionalització del sòl industrial, la millora de les infraestructures i serveis, la formació i qualificació dels recursos humans i la cooperació en la gestió són alguns dels reptes que s'han de superar per conformar una regió que pugui arribar a funcionar com els models de les regions intel·ligents tant de moda en els nous models econòmics europeus. I, un cop aconseguit això, s'haurà d'obrir un debat sobre l'energia, la mobilitat i la necessària interrelació i cohesió de les empreses.