Política

Volen dirigir el rumb del seu vaixell

Salou encapçala la defensa de projectes com BCN World i la Ciutat Esportiva, bàsics per créixer

La Generalitat, l'Estat i els inversors hi diran l'última paraula

L'oposició qualifica el govern d'hermètic

Granados vol que Salou esdevingui la nova Orlando d'Europa
L'oposició demana diàleg dintre i fora de l'Ajuntament

L'alcalde de Salou, Pere Granados (FUPS), fa un any va revalidar el mandat amb les sigles de CiU, fruit de l'acord que van renovar municipalistes i convergents però sense la majoria necessària. Granados va buscar una tercera força que garantís una majoria i que prioritzés els interessos de ciutat al davant dels del partit: “Aquí s'ha de venir a treballar únicament per Salou”, va advertir Granados. El PSC de Toni Brull va resultar la força que buscava i van signar un pacte de govern el 21 de desembre del 2015. Brull (PSC) va condicionar l'entrada al govern “si hi havia un compromís per una transformació estratègica de la ciutat, la modernització de l'administració i la millora de les relacions amb els ciutadans”.

L'alcalde s'ha marcat com a objectiu d'aquest mandat establir les bases del “gran projecte de ciutat” i, al mateix temps, estar al damunt de la “micropolítica” en aspectes com l'ocupació, la formació, la cultura i el manteniment de la via pública. El nou pla d'acció municipal (PAM) serà el full de ruta del govern que marcarà l'estratègia de ciutat durant els propers tres anys. A la punta de la llança hi trobem el futur Centre Turístic Integrat (CTI), conegut fins ara com a BCN World. Granados es mostra convençut que la suma de Port Aventura World, Ferrari Land i el nou complex d'oci i turisme familiar “ens posicionarà com una oferta molt potent i ens distingirà com a destinació turística”. El batlle va més enllà i pronostica: “BCN World farà de pal d'atracció per a importants inversions futures.” Granados ho té clar: “BCN World convertirà Salou en un embrió del que pot ser l'Orlando d'Europa.” L'alcalde també creu que, tant Ferrari Land, primer, com BCN World, després, seran els elements clau per aconseguir la desestacionalització de la temporada turística. Una altra eina d'atracció de visitants a l'hivern serà el turisme esportiu, amb la millora de les instal·lacions per rebre equips d'arreu del món, la proliferació del golf i la incorporació de l'oferta d'activitats nàutiques del Club Nàutic de Salou adreçades especialment al turisme d'Escandinàvia i del centre d'Europa.

El nyap ferroviari

El projecte de ciutat que planeja el govern, però, quedaria coix si el municipi de Salou no està ben connectat amb el corredor del mediterrani. L'alcalde anuncia que, si Foment no compleix el compromís del 2003 de construir la bifurcació ferroviària a desnivell (“salto de carnero”) –enllaç d'1,2 km que preveia comunicar Salou amb el traçat del corredor procedent de Tarragona– “ho farem a través d'un tren tramvia amb la Generalitat”. Granados defensa aquest model com a solució a aquest “nyap ferroviari” perquè “és un tren que entre ciutats pot anar a uns 100 km/h però quan entra al nucli urbà té un sistema de bateries que no necessita catenària”. Segons l'alcalde, això solucionaria la connexió amb l'alta velocitat i amb els municipis de la costa i, a més a més, la via del tren del centre quedaria desmantellada per sempre. Per comunicar bé el territori, Granados creu que la solució ideal és que l'estació intermodal de l'aeroport de Reus sigui el centre de connexions amb la costa i l'interior, en comptes de Cambrils. La portaveu de Ciutadans, Marta Cortés, primer grup de l'oposició, considera: “Hem de trobar el consens del territori per exigir a Foment una solució conjunta.” Per això, Cortés es mostra satisfeta perquè en el ple del mes de maig es va aprovar una moció de C's per crear una comissió de treball amb representants dels partits i dels agents socials del territori. El portaveu d'ERC, Alexandre Bouquet, alerta que, segons els plans de Foment, “Salou quedaria fora de circulació, ja que hauria d'anar a Cambrils o a Vila-seca a buscar trens com el Talgo o l'Altaria”.

No depèn de Salou

L'oposició coincideix a afirmar que el futur de Salou no és en mans del govern municipal. Cortés recorda que l'Ajuntament “no té cap tipus de competència en temes com la desviació del barranc de Barenys”, en mans de la Generalitat. El portaveu de Guanyem, Vicente Macías, també posa en aquest sac el disseny del Centre Recreatiu i Turístic (CRT) de Salou i Vila-seca: “Digui el que digui l'alcalde, no depèn d'ell”, diu Macías.

Pere Granados (CiU) Alcalde des del 2009 amb la coalició de FUPS i CiU, que ara governa amb el PSC.

les claus

El turisme

L'obertura de Ferrari Land, a l'abril del 2017, el nou BCN World i la creació de la Ciutat Esportiva de Salou són els objectius prioritaris per augmentar l'oferta de turisme familiar i esportiu i aconseguir que arribin visitants a Salou i la Costa Daurada durant tot l'any. L'Ajuntament espera que els projectes produeixin un efecte dominó sobre l'economia local, amb l'atracció d'inversors i la creació de llocs de treball.

Barenys

L'alcalde de Salou s'ha marcat la fita, durant aquest mandat, de posar fi a l'històric problema de les inundacions del barri de la Salut. El govern municipal confia en el finançament compromès per la Generalitat que ha de permetre materialitzar el projecte de canalització i desviament del barranc de Barenys.

la connexió

Aconseguir una bona connexió ferroviària és bàsic per al futur turístic i econòmic de Salou. El compromís de Foment de la construcció de la nova estació Salou-Port Aventura ha d'anar acompanyat d'una connexió fàcil amb els trens de la costa i de l'interior, tant regionals com d'alta velocitat. En cas contrari, els 600.000 usuaris anuals que passen per l'estació, més els nous visitants, es veuran desplaçats. El pla B del govern local és que un tren tramvia faci aquesta funció d'enllaç directe.

Pacte per l'estabilitat

L'alcalde de Salou, Pere Granados, governa amb CiU gràcies al pacte amb el PSC. L'acord convenç Granados perquè és l'únic que “garanteix el nostre projecte de ciutat, amb un govern fort i estable”. El tinent d'alcalde d'Hisenda, Toni Brull (PSC), defensa el pacte perquè permetrà millorar la transparència de l'administració local amb eines com el Reglament de Participació Ciutadana i el Reglament Orgànic Municipal (ROM). Tota l'oposició en bloc coincideix a afirmar que hi ha hagut un abans i un després del pacte de govern. Marta Cortés (C's) recorda que, amb el govern en minoria de CiU es van pactar mocions seves com la de la transparència. Cortés considera que el govern era més dialogant al principi i, després de l'acord “forçat” amb el PSC, “trobem que hi ha més hermetisme”. Alexandre Bouquet (ERC) considera que el pacte “és tan sols una aliança aritmètica”. Vicente Macías (Guanyem) nega que hi hagi cap participació en les decisions del govern, i Mario García (PP) ha acusat l'alcalde en més d'un ple d'actuar sense transparència. En canvi, Brull diu que l'oposició actua “a la defensiva” i que alguns “mai estan disposats a consensuar res”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.