L'informe dels bombers avala que ja havien alertat que la causa del foc no va ser un llamp

Els primers efectius que van arribar a l'incendi d'Horta van veure que el focus inicial era a 800 metres d'on sostenen els agents rurals

La trans­cripció de totes les comu­ni­ca­ci­ons per ràdio entre els ope­ra­tius que van tre­ba­llar en l'extinció del foc del Parc Natu­ral dels Ports (Terra Alta) que es va decla­rar el 20 de juliol de 2009, així com la docu­men­tació gràfica en què es mos­tra com el fort vent va fer revi­far unes fla­mes que pràcti­ca­ment esta­ven con­tro­la­des, són alguns dels ele­ments que s'inclo­uen en l'informe que els bom­bers han ela­bo­rat sobre el sinis­tre. Aquest estudi va ser entre­gat el 2 de setem­bre pas­sat a la jut­gessa de Gan­desa que porta el cas; i, sens dubte, un dels punts més reve­la­dors és que es diver­geix de les con­clu­si­ons a les quals van arri­bar els agents rurals, que des de bon prin­cipi van man­te­nir que l'incendi va ser pro­vo­cat per un llamp que va impac­tar en un pi –cal recor­dar que aquesta teo­ria es va con­ver­tir en la versió ofi­cial que va donar el Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent–. En canvi, en el docu­ment dels bom­bers es deta­lla que els tes­ti­mo­nis dels pri­mers efec­tius que van arri­bar al lloc dels fets ja van apun­tar que les fla­mes es tro­ba­ven al mas de Pixantó –és a dir, a uns 800 metres d'on estava l'arbre cal­ci­nat–. La versió dels bom­bers coin­ci­di­ria, en aquest punt, amb les con­clu­si­ons dels Mos­sos d'Esqua­dra, ja que es tracta del mateix lloc on hau­rien fet el foc els dos joves que dis­sabte van ingres­sar a la presó pro­vi­si­o­nal­ment com a pre­sump­tes autors d'un delicte d'incendi fores­tal inten­ci­o­nat.

Zona de segu­re­tat petita

Com va avançar El Punt l'agost pas­sat, l'excep­ci­o­na­li­tat de les con­di­ci­ons mete­o­rològiques del dia següent (el 21 de juliol) va gene­rar un epi­sodi gene­ra­lit­zat de risc perquè diver­sos efec­tius que par­ti­ci­pa­ven en el dis­po­si­tiu es van que­dar atra­pats quasi de manera simultània, fet que va com­por­tar que hagues­sin de recórrer a mani­o­bres d'auto­pro­tecció. Entre els pro­fes­si­o­nals que es van tro­bar amb una situ­ació com­pli­cada hi havia els cinc bom­bers del GRAF de Lleida que van per­dre la vida durant els tre­balls per com­ba­tre el foc. En l'informe s'exposa que la suma d'adver­si­tats que es van donar van fer insu­fi­ci­ents les mesu­res que van adop­tar, i s'afe­geix que segu­ra­ment no van pren­dre la millor decisió, ja que ni l'emplaçament ni la dimensió de la zona segura que van crear eren les cor­rec­tes. «Van rea­lit­zar-la en un ter­reny cre­mat, com esta­blei­xen els pro­to­cols, però pot­ser no van valo­rar prou que al vol­tant hi havia molt com­bus­ti­ble dis­po­ni­ble. Tot i això, en aquells moments no era pos­si­ble pre­veure el tipus de car­re­res que els venien a sobre, ni tam­poc els seus efec­tes devas­ta­dors.» I és que, de les comu­ni­ca­ci­ons efec­tu­a­des, es desprèn que van estar tran­quils, i que esta­ven con­vençuts que se'n sor­ti­rien fins a l'últim moment. Dos minuts abans de la tragèdia, van deci­dir no moure's del punt on eren en con­si­de­rar que era més perillós mar­xar del lloc que que­dar-se dins del perímetre de segu­re­tat, ja que, nor­mal­ment, en els incen­dis fores­tals, la majo­ria de vícti­mes es pro­du­ei­xen en fugir del foc. Aquesta vegada, però, un con­junt de cir­cumstàncies poc habi­tu­als van con­ver­tir en tràgica una decisió teòrica­ment encer­tada.

A més, els pocs mit­jans aeris que es van poder enlai­rar, i que hau­rien pogut dur a terme una anàlisi millor des de l'aire, es van des­ti­nar al res­cat de les bri­ga­des de reforç d'incen­dis fores­tals (BRIF) del Minis­teri de Medi Ambi­ent. Aques­tes BRIF van deci­dir mar­xar cor­rents de la zona de risc, i van «gene­rar una situ­ació ope­ra­tiva no pre­vista i sob­tada» que va difi­cul­tar l'assistència als GRAF. A banda, es con­clou que el fort vent que va començar a bufar quan el perímetre estava gai­rebé aco­tat va fer avançar les fla­mes a una velo­ci­tat rècord de 5 quilòmetres per hora; de tal manera que es reba­ten les acu­sa­ci­ons de rela­xa­ment que van fer alguns veïns i l'alcalde d'Horta.

«Indignant tranquil·litat de Baltasar»

g. pladeveya

Una tempesta política amb un continu de declaracions és el que s'ha desfermat arran de l'aixecament del sumari del cas del fatídic incendi d'Horta. Entre d'altres, l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol va lamentar ahir la «indignant tranquil·litat» que demostra el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, en tota aquesta polèmica, i va recordar les crítiques que el govern de CiU va rebre pel foc de Nonasp el 1994, en el qual van morir quatre bombers. «Es va fer una campanya tremenda. En alguns aspectes es van arribar a dir coses miserables», va subratllar en declaracions a Catalunya Ràdio, i va afegir-hi que la consellera de Governació de llavors, Maria Eugènia Cuenca, va dimitir. Tot i això, no va voler entrar a valorar si Baltasar ha de seguir els mateixos passos, però sí que va demanar una reflexió. Per la seva banda, la vicepresidenta del PSC, Manuela de Madre, es va mostrar «absolutament d'acord» amb l'expresident, i va assegurar que, a diferència d'altres partits, el PSC sempre ha actuat «amb ètica i honestedat», una pràctica que «s'hauria d'estendre a la resta de formacions polítiques». «Ja ens agradaria que les paraules de Jordi Pujol formessin part de la quotidianitat del Parlament de Catalunya», va sentenciar.

Recurs per evitar la presó

g. p

Jaume Joan Buera Bel, l'advocat del veí de l'Aldea Juan Antonio Paz –un dels dos joves que han estat detinguts pels Mossos com a suposats responsables de l'incendi d'Horta de Sant Joan–, va explicar que ahir encara no se li havia notificat oficialment l'aixecament del sumari. No obstant això, va avançar que avui presentarà als jutjats de Gandesa un recurs de reforma contra la resolució de la jutgessa en la qual s'ordenava l'ingrés provisional a la presó del seu client, i que es va fer efectiva el dia 9. «No crec que l'empresonament sigui el més adient, ja que no existeix risc de fugida per part de Paz. Per aquest motiu, en el recurs demanem que se li apliqui una altra mesura com és l'obligació de presentar-se als jutjats el dia 1 de cada mes.» Cal recordar que la jutgessa que instrueix el cas imputa als sospitosos un delicte d'incendi forestal intencionat, amb els agreujants de malmetre una gran quantitat de superfície, de provocar un greu deteriorament o destrucció dels recursos naturals de la zona, i d'haver afectat un espai protegit. Paral·lelament, la fiscal de medi ambient de Tortosa els atribueix responsabilitats encara més greus, i ja ha sol·licitat a la jutgessa que se'ls acusi de cinc delictes d'homicidi per imprudència, i d'un altre de lesions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.