Successos

SOCIETAT

Els accidents de trànsit sumen 67 morts durant els primers sis mesos

En el mateix període de l’any passat i amb els mateix nombre d’accidents i va haver 71 persones mortes

Els motoristes continuen sent un terç del total de víctimes, 22, però baixen lleugerament

Seixanta-set persones han perdut la vida en seixanta-un accidents mortals a les carreteres catalanes en els primers sis mesos d’aquest any, segons les xifres aportades avui pel Servei Català de Trànsit (SCT). Durant el mateix període de l’any passat hi va haver setanta-una persones mortes en el mateix nombre de sinistres, fet que suposa una reducció del 5,9% de les víctimes mortals. El 2019 van ser vuitanta-dos morts en setanta-nou sinistres, un 22,3% més que aquest any. En aquests primers sis mesos també hi ha hagut 369 persones ferides greus, un 6,7% més que el primer semestres del 2023 però un 8,4% menys que el mateix termini del 2019. Aleshores n’hi va haver 400. Aquest any el juny ha estat el mes que ha concentrat més víctimes, amb 18, seguit del maig amb 14.

El Servei Català de Trànsit subratlla que es manté una reducció de les víctimes dels col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). Aquest any n’han mort vint-i-sis, davant dels trenta-dos de l’any passat i dels trenta-quatre del 2019. De les vint-i-sis víctimes mortals d’aquest any, vint-i-dues són motoristes, tres vianants un ciclista.

Motoristes, un terç

La proporció de motoristes morts continua sent una tercera part del total, concretament un 32,8%. Amb tot, l’SCT subratlla que es manté una lleugera contenció de la sinistralitat dels motoristes. El primer semestre de l’any passat n’havien mort vint-i-quatre i el primer del 2019, vint-i-cinc. Pel que fa als vianants, s’ha passat de set persones atropellades l’any passat a tres aquest any. Pel que fa als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort un, el mateix nombre que l’any passat i dos menys que el 2019.

Per contra, cal destacar que aquest any ha augmentat la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 30 de juny han mort nou persones en aquest tipus de vehicle. En el mateix període del 2023 no es va registrar cap víctima, mentre que el 2019 n’hi va haver set.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels seixanta-un accidents mortals dinou han estat sortides de via, dinou xocs frontals i deu xocs laterals.

Barcelona no redueix

Trànsit també destaca que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte del 2023, tret de Barcelona, amb trenta víctimes mortals, una més que l’any passat. És la demarcació amb més mortalitat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb set morts, el Maresme, amb cinc, i l’Anoia, amb quatre. Aquest mes de juny han mort nou persones a les carreteres barcelonines.

La segueix Tarragona, amb disset morts, dos menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són l’Alt Camp i el Baix Camp, amb cinc víctimes mortals respectivament. Aquest juny han mort dues persones a les carreteres tarragonines.

A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut dotze víctimes mortals, les mateixes que al 2023. La comarca del Segrià suma sis dels dotze morts i la Noguera, tres. Aquest juny han mort tres persones a les carreteres lleidatanes. I per acabar, Girona, on han mort enguany vuit persones,tres menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt Empordà ha registrat quatre de les vuit víctimes mortals de tota la demarcació. Aquest mes de juny hi ha hagutquatre víctimes mortals a les carreteres gironines.

Majoria homes

De les seixanta-set víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers sis mesos, cinquanta-vuit eren homes i nou, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, cinquanta eren conductors i quatre passatgers. En el cas de les nou dones, cinc eren conductores i tres passatgeres.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 50,8% tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts (el 41,5% del total) són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 13 i 14 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 65 i 74 anys, amb 12 víctimes mortals. La C-37 acumula en aquesta primera meitat d’any set víctimes mortals (tres d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat darrerament també diversos accidents mortals i actualment acumula cinc morts. A continuació, hi ha l’A-2, l’N-II, la C-12 i la T-310, que enguany han registrat tres morts cadascuna. A l’AP-7, on fins ara hi havia hagut dues víctimes mortals al Vendrell i a Castellví de Rosanes -els dos camioners-, de moment es manté una reducció de víctimes. Durant els primers sis mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir cinc víctimes mortals. Durant el mateix període de 2022 se’n van registrar quinze i el 2023, set.

Finalment, quaranta-tres de les seixanta-set víctimes mortals es van accidentar a la tarda o nit i, en concret, vint-i-nou ho van fer en tardes o nit de divendres o vigília de festiu, de cap de setmana o de festiu. Per dies de la setmana, dissabte, amb quinze morts, aglutina una quarta part de totes les víctimes mortals. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb el 55% de víctimes mortals, continuen acumulant més de la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia