Punt divers
L'IRTA demana consens per etiquetar les varietats de fruita dolça a l'hora d'oferir-les al consumidor
L'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) demana consens entre les cadenes de distribució per etiquetar les varietats de fruita dolça de préssec i nectarina a l'hora d'oferir-les al consumidor i per tal que aquest les pugui identificar i fidelitzar-s'hi. Així ho ha manifestat el responsable del programa de varietats de l'IRTA, Ignasi Iglesias, en el marc de la XIV Jornada Fructícola de pera, poma i préssec que s'ha celebrat aquest dimecres a Mollerussa. Més de mig miler de productors i responsables comercials del sector han assistit a aquesta jornada on l'IRTA ha presentat unes 150 varietats noves de les 580 que actualment té en testatge.
Segons Ignasi Iglesias les varietats de préssec i nectarina que actualment surten al mercat no es tant diferenciades pel que correspon al seu gust dolç o àcid. Això si que es fa amb les varietats de poma i Iglesias remarca que és tant senzill com enganxar un petit distintiu de color al fruit per tal que el consumidor el pugui diferenciar. 'Només val tres cèntims', dit amb rotunditat, però ha reclamat consens amb els cooperatives i grans distribuïdores de fruita perquè hauria de ser en aquest punt de la cadena de producció que es realitzés aquesta diferenciació.Iglesias ha assenyalat que el fet que els préssecs i les nectarines no estiguin diferenciades ha provocat que fruits com el 'paraguaio' o préssec pla hagin tingut molt èxit entre els consumidors i per tant el seu preu hagi revaloritzat tant arribant a costar fins a un euro més que els préssecs comuns. Segons Iglesias el consumidor associa la forma d'aquest fruit 'axatat' a un sabor més dolç i per això el compra més i 'està disposat a pagar més'.Ignasi Iglesias ha afegit que el fet de no distingir les varietats de fruita dolça de pinyol és una assignatura pendent de fa anys i ha assenyalat a les cadenes de distribució com a responsables a l'hora de buscar un consens per decidir com es fa aquest etiquetatge. En aquest sentit, Iglesias ha dit que aquesta problemàtica no només te lloc aquí sinó que s'estén per tot Europa ja que allà tampoc han estat capaços de posar-se d'acord amb una qüestió que ell considera 'tant senzilla'.El debat sobre l'etiquetatge de la fruita dolça de pinyol ha estat un dels temes de que més han centrat la XIV Jornada Fructícola de pera, poma i préssec que s'ha celebrat un any més a la finca de l'IRTA situada al Parc de la Serra de Mollerussa. Durant el dia d'avui més de mig miler de persones han assistit a les ponències i han visitat els diferents estands d'empreses del sector distribuïts pel recinte de la fira. Així mateix, demà dijous es preveu repetir la mateixa jornada però en castellà i també es preveu l'assistència de més de mig miler de persones.El director general de l'IRTA, Josep Maria Monfort, ha destacat que aquesta jornada ja porta molts anys consolidada entre el sector i ha comentat que malgrat la crisi, la bona assistència denota un reflex de la valoració positiva que el sector fa sobre la tasca que porta a terme l'IRTA respecte les propostes d'innovació. En aquest sentit, s'ha mostrat convençut que els productors són receptius al que se'ls explica a la jornada ja que any rere any repeteixen la seva assistència.Així mateix, Monfort ha comentat que enguany s'han presentat unes 150 varietats noves de fruita dolça de les 580 que actualment l'IRTA té en procés de testatge. L'IRTA disposa de deu hectàrees de fruita repartides entre Lleida i Girona on es proven aquestes noves varietats.D'altra banda, la jornada també ha servit per aconsellar als productors que es defugeixi de plantar aquelles varietats de paraguaio o préssec pla més significatives al nostre territori perquè hi ha alguns punts on es dóna sobreoferta. El responsable de l'IRTA a Lleida, Simó Alegre, s'ha mostrat convençut que aquí no passarà com als Estats Units on el paraguaio no va arribar al mercat, ja que allà, es va donar el cas que no hi havia tradició d'aquest producte i el consumidor no el va reconèixer.
Segons Ignasi Iglesias les varietats de préssec i nectarina que actualment surten al mercat no es tant diferenciades pel que correspon al seu gust dolç o àcid. Això si que es fa amb les varietats de poma i Iglesias remarca que és tant senzill com enganxar un petit distintiu de color al fruit per tal que el consumidor el pugui diferenciar. 'Només val tres cèntims', dit amb rotunditat, però ha reclamat consens amb els cooperatives i grans distribuïdores de fruita perquè hauria de ser en aquest punt de la cadena de producció que es realitzés aquesta diferenciació.Iglesias ha assenyalat que el fet que els préssecs i les nectarines no estiguin diferenciades ha provocat que fruits com el 'paraguaio' o préssec pla hagin tingut molt èxit entre els consumidors i per tant el seu preu hagi revaloritzat tant arribant a costar fins a un euro més que els préssecs comuns. Segons Iglesias el consumidor associa la forma d'aquest fruit 'axatat' a un sabor més dolç i per això el compra més i 'està disposat a pagar més'.Ignasi Iglesias ha afegit que el fet de no distingir les varietats de fruita dolça de pinyol és una assignatura pendent de fa anys i ha assenyalat a les cadenes de distribució com a responsables a l'hora de buscar un consens per decidir com es fa aquest etiquetatge. En aquest sentit, Iglesias ha dit que aquesta problemàtica no només te lloc aquí sinó que s'estén per tot Europa ja que allà tampoc han estat capaços de posar-se d'acord amb una qüestió que ell considera 'tant senzilla'.El debat sobre l'etiquetatge de la fruita dolça de pinyol ha estat un dels temes de que més han centrat la XIV Jornada Fructícola de pera, poma i préssec que s'ha celebrat un any més a la finca de l'IRTA situada al Parc de la Serra de Mollerussa. Durant el dia d'avui més de mig miler de persones han assistit a les ponències i han visitat els diferents estands d'empreses del sector distribuïts pel recinte de la fira. Així mateix, demà dijous es preveu repetir la mateixa jornada però en castellà i també es preveu l'assistència de més de mig miler de persones.El director general de l'IRTA, Josep Maria Monfort, ha destacat que aquesta jornada ja porta molts anys consolidada entre el sector i ha comentat que malgrat la crisi, la bona assistència denota un reflex de la valoració positiva que el sector fa sobre la tasca que porta a terme l'IRTA respecte les propostes d'innovació. En aquest sentit, s'ha mostrat convençut que els productors són receptius al que se'ls explica a la jornada ja que any rere any repeteixen la seva assistència.Així mateix, Monfort ha comentat que enguany s'han presentat unes 150 varietats noves de fruita dolça de les 580 que actualment l'IRTA té en procés de testatge. L'IRTA disposa de deu hectàrees de fruita repartides entre Lleida i Girona on es proven aquestes noves varietats.D'altra banda, la jornada també ha servit per aconsellar als productors que es defugeixi de plantar aquelles varietats de paraguaio o préssec pla més significatives al nostre territori perquè hi ha alguns punts on es dóna sobreoferta. El responsable de l'IRTA a Lleida, Simó Alegre, s'ha mostrat convençut que aquí no passarà com als Estats Units on el paraguaio no va arribar al mercat, ja que allà, es va donar el cas que no hi havia tradició d'aquest producte i el consumidor no el va reconèixer.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.