Catalitzadors d’escapament, el robatori silenciós que està de moda
Dos detinguts a Vilanova del Camí per haver sostret aquest element de set vehicles. En el millor dels casos, el cotxe queda inhabilitat per a la ITV; en el pitjor, ni tan sols es posa en marxa
Els Mossos han detingut dos homes, de 39 i 50 anys, com a presumptes autors de set delictes de furt a finals de març, quan van desaparèixer els catalitzadors de l’escapament en vehicles estacionats al municipi de Vilanova del Camí, a l’Anoia. La investigació continua oberta i no es descarta que hi hagin més persones implicades.
Paladi, platí i rodi. Tres metalls preciosos de preu altíssim, són els objectius dels lladres. Estan presents en poca quantitat en cada peça i no són fàcils d’extreure (ho ha de fer un especialista) però el seu preu ho justifica.
Són robatoris relativament nets, silenciosos i que no solen implicar contacte visual amb el propietari del vehicle perquè majoritàriament es cometen de nit. Els lladres alcen el vehicle amb l’ajuda d’un gat hidràulic i separaven el convertidor catalític del tub d’escapament.
Element anticontaminant
El catalitzador té com a objectiu tractar, controlar i reduir els gasos contaminants resultants de la combustió dels motors. Es van començar a exigir ara fa 30 anys. Com més modern és el vehicle, més car és aquest component (500 euros de mitjana, però molt variable) però també pitjors són les conseqüències del robatori. A banda del cost –que no totes les pòlisses d’assegurança cobreixen–, en un cotxe actual, la falta d’aquest element determina que el sistema de protecció electrònica impedeix la posada en marxa. En els més antics no és així però, per descomptat, el vehicle no superarà la ITV.