Successos

Neguit que les brases revifin

Una família que viu en una granja de Vilopriu remulla els troncs que encara fumegen per por que s'encenguin

Les flames van destruir un dels seus vehicles, el bosc de l'entorn de la finca i diversos xiprers

Al quilòmetre zero, just on es va iniciar l'incendi a Vilopriu, ahir una soca encara va fer flama

Els veïns afec­tats per la devas­ta­dora llen­gua de foc que es va ini­ciar a Vilo­priu i que va aca­bar a tocar de Foixà no es tre­uen la por del cos. Tres dies després que comencés l'incendi al Baix Empordà, els afec­tats encara dor­men amb un ull mig obert pel que pugui pas­sar. Molts diuen que ja estan acos­tu­mats als incen­dis, que no han parat en l'última dècada. Però el de dilluns va ser “dan­tesc”, com va asse­gu­rar a aquest diari l'alcalde de Jafre, Joan Bonany, i durant anys ningú ho obli­darà. De ben a prop el van viure en Pere Fer­rer i la seva família a la granja que habi­ten, a la car­re­tera entre Colo­mers i Vilo­priu. “El foc va pas­sar molt i molt de pressa, empès per la forta tra­mun­tana”, asse­gura Fer­rer. Diu que va ser l'alcalde de Vilo­priu, Fermí Pi, qui el va avi­sar que la situ­ació s'estava posant molt negra i que era con­ve­ni­ent mar­xar. Al cap de poc esta­ven envol­tats per les fla­mes. “Men­tre jo mirava la car­re­tera, de sobte van començar a aparèixer fla­mes dar­rere del cobert i les gus­pi­res van pro­vo­car petits incen­dis al vol­tant de la finca”, explica. Per pre­caució, van deci­dir aban­do­nar la finca. Els qua­tre mem­bres de la família van aga­far les per­ti­nen­ces que van poder i van mar­xar amb un dels seus vehi­cles. Van anar a dor­mir a casa d'uns amics, on van fer nit encara amb l'ai al cor.

L'endemà van tor­nar a la finca; abans, però, van pas­sar pels durs con­trols dels Mos­sos d'Esqua­dra. “La poli­cia tenia ordres molt estric­tes, i a nosal­tres, que som veïns, fins tot ens va cos­tar pas­sar el perímetre poli­cial perquè no dei­xa­ven pas­sar a ningú”, asse­gura Fer­rer. Un cop a la pro­pi­e­tat, van com­pro­var la des­trossa del foc. “Les fla­mes han cre­mat uns xiprers que tenien més de qua­ranta anys”, es lamen­tava el veí de Vilo­priu. Però la imatge més impac­tant és la del vehi­cle total­ment cre­mat que hi ha just a l'entrada de la finca. “Sort que era un cotxe que no fèiem ser­vir i que havia de por­tar al fer­ro­ve­ller”, explica Fer­rer, que afe­geix que el foc gai­rebé va arri­bar a l'altre cotxe, que és a tocar de la casa. “Sem­pre m'han dit que aquí vivim tan bé, envol­tats de natura i arbres, i mira ara, gai­rebé tot és cen­dra”, lamenta. Tot i així, cele­bra que el foc passés molt de pressa, cosa que va aju­dar que molts arbres que­des­sin escal­dats però no cal­ci­nats. “Això aju­darà que es recu­pe­rin, i molts sobre­viu­ran”, explica.

Men­tre Fer­rer relata el que va suc­ceir, el petit de la casa juga amb la bici­cleta per la pro­pi­e­tat, i la mes­tressa de la casa no para de tirar galle­des d'aigua a les bra­ses que encara fume­gen dins de la finca. “Encara tinc molta por i no me'n refio; és per això, que hi tiro aigua”, relata. “Avui vull dor­mir tran­quil·la, perquè hem pas­sat molt males nits. Això va ser un infern”, asse­gura. Feia ben fet, perquè ahir, al quilòmetre zero, just on es va ini­ciar l'incendi a Vilo­priu, una soca que sem­blava apa­gada va revi­far i va fer flama men­tre els Agents Rurals i els Mos­sos inves­ti­ga­ven les cau­ses de l'incendi. Em van dir que no hau­ria pas­sat res; al seu vol­tant no hi havia res per cre­mar, tot estava cal­ci­nat. Tot i així, la van afo­gar amb terra. El foc va dei­xar clar que no es deixa matar fàcil­ment, que és viu, i ben viu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.